کد خبر 874929
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
مصرف برق

افزایش نرخ برق «مشترکین پرمصرف» راهکار کشورها در مقابله با بحران خاموشی است و دولت بزریل برای مقابله با بحران برق این کشور در سال 2001، قیمت­های برق را تنها برای مشترکان پرمصرف افزایش داد.

به گزارش مشرق، تامین برق مصرفی در تابستان سال جاری با توجه به کاهش حجم بارندگی‌­ها و در نتیجه کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی بیش از سال­های گذشته به یک بحران تبدیل شده و خاموشی‌­های گسترده در سراسر کشور نیز گواه بر این مطلب است.

در همین راستا نیز مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گزارشی را تحت عنوان «ارزیابی ابعاد بحران تامین برق تابستان و راهکارهای مقابله با آن» منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

زمان بندی قطعی برق تهران تغییر کرد +جدول

در گزارش این مرکز پژوهشی علاوه بر روشن نمودن موضوع بحران برق در فصل تابستان، به بررسی تجربیات برخی کشورهای جهان برای مقابله با این بحران پرداخته شده و راهکارهای مناسب نیز در غالب راهکارهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ارایه شده است. نتایج این پژوهش نشان می­دهد که یکی از مهم­ترین راهکارهای جهانی برای حل بحران برق، افزایش قیمت برق برای مشترکین پرمصرف بوده است. در ادامه این گزارش به تجربه قیمت­گذاری در برزیل اشاره می­‌شود:

دولت برزیل برای مقابله با بحران برق این کشور در سال 2001 کشور، قیمت برق را برای مشترکین کم­مصرف ثابت اما برای مشترکان پرمصرف به شکل محسوسی افزایش داد. شیوه تغییر قیمت در این کشور به شکل زیر بود:

قیمت برق مشترکان با مصرف زیر 200 کیلووات ساعت در ماه ثابت نگه داشته شد،‌برای مصارف بالاتر از 200 کیلووات ساعت، 80% مصرف برق در سال گذشته به عنوان سهمیه در نظر گرفته شده و قیمت آن ثابت ماند.

برای میزان مصرف بالاتر از سهمیه، و مصارف بین 200 تا 500 کیلووات ساعت، قیمت برق 50 درصد افزایش قیمت و برای مصارف بیش از 500 کیلووات ساعت، قیمت برق تا 200درصد افزایش یافت.

این شیوه قیمت‌­گذاری بر بحران برق موثر بوده و توانست مصرف برق را در برزیل به شکل محسوسی کاهش دهد. علاوه بر برزیل، این شیوه قیمت­گذاری در کوبا و آمریکا نیز اجرا شده و به عنوان مثال در آمریکا توانسته است توان مصرفی در روزهای بحرانی سال 2001 را تا 12% کاهش دهد.

با توجه به این تجربیات موفق، قطعا یکی از راهکارهای موثر برای کنترل اوج بار، افزایش قیمت برق «مشترکین پرمصرف» است.

با توجه به یارانه­ای بودن قیمت برق در کشور، مشترکان پرمصرف نه تنها قیمت بهای برق خود را به طور کامل پرداخت نمی­‌کنند، بلکه از یارانه پنهان برق بیشتری هم برخوردار هستند. اختلاف یارانه مشترکان پرمصرف و کم­ مصرف در ایران به خوبی در شکل زیر مشهود است:

در همین راستا مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهاد داده است که ضمن تعیین الگوی مصرف ماهیانه، قیمت برق 25% مشترکان پرمصرف را افزایش داده و تمامی درآمد حاصل از آن به مشترکان کم ­مصرف یعنی 75% مردم پاداش داده شود. با توجه به تجربیات دنیا این روش پیشنهادی علاوه بر رضایت عمومی، قطعا بر کاهش اوج مصرف برق موثر بوده و بخش قابل توجهی از بحران برق سال جاری را حل خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس