واردات گمرک

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه ضوابط چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، هیات وزیران مورخ ۴ تیرماه ۹۷ مصوب کرده بود، کلیه صادر کنندگان به غیر از صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی،‌پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که فهرست آنها توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام شده است، می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ رسمی به واردات کالاهای گروه ۳ اختصاص دهند و حق استفاده از گواهی صادراتی را در بازار بورس با نرخ رقابتی به واردکنندگان این گروه از کالاها واگذار کنند.

بیشتر بخوانید:

تصمیم جدید گمرک برای جلوگیری از خروج ارز

نحوه فروش ارز حاصل از صادرات به این صورت است که صادرکننده می‌تواند اطلاعات پروانه صادراتی را به سایر واردکنندگان، جهت تامین ارز ثبت سفارش منتقل کند و سازمان توسعه تجارت و اتاق‌ها می‌توانند در جهت این شناسایی و ارتباط اقدام کنند. بر این اساس واگذاری پروانه صادراتی و یا ارز معامله شده، خارج از سامانه و بر اساس توافق دو طرف صورت می‌گیرد. صادرکننده می‌تواند در چند مرحله و به صورت شکسته و یا به طور یکجا میزان ارز قابل واگذاری را اعلام کند.

همچنین واردکنندگانی که تمایل به استفاده از ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را دارند لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. در گام دوم وارد کننده باید برای تامین ارز ثبت سفارش، به بانک عامل مراجعه کند و با ارایه اطلاعات پروانه صادراتی صادرکننده ، برای آن ثبت سفارش، درخواست تامین ارز کند.

بانک‌های عامل نیز موظفند با مراجعه به سامانه پورتال ارزی، از بانک مرکزی درخواست گواهی ثبت آماری کنند و در صورت تایید گواهی ثبت آماری توسط بانک مرکزی، بانک‌های عامل موظفند تضامین لازم را از بازرگان مطابق بند (ی) بخش اول مجموعه مقررات ارزی اخذ کرده و تاییدیه آن را در سامانه تامین ارز اعلام کنند. سپس بانک‌های عامل با مراجعه به سامانه تامین ارز، اطلاعات پروانه‌های صادراتی را ثبت می‌کنند.

در گام بعدی صادرکننده لازم است با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست بانک عامل مبنی بر جواز واگذاری پروانه صادراتی به آن واردکننده را تایید کند تا بانک عامل با مراجعه به سامانه مدیریت تعهدات ارزی ( سمتاک) نسبت به ثبت ابزار پرداخت در قالب برات بدون تعهد اقدام کند.

برای تکمیل این فرآیند وارد کننده لازم است اسناد حمل ثبت سفارش را به بانک عامل تحویل دهد و بانک عامل باید با مراجعه به سامانه سمتاک، اسناد حمل را ثبت کند. سپس واردکننده موظف است با مراجعه به سامانه جامع تجارت در بخش مدیریت عملیات ارزی بانکی،اطلاعات منشاء ارز را ثبت کند تا بانک عامل با بررسی منشا ارز، اقدام به صدور اعلامیه تامین ارز کند.

در پایان واردکننده با مراجعه به گمرک و ارائه شماره رهگیری اعلامیه تامین ارز ( شاتا) اقدام به ترخیص کالا می‌کند و پس از ترخیص کالا، جهت رفع تعهد و دریافت تضامین خود باید به بانک عامل مراجعه کند

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس