کد خبر 874812
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
معلمان

معلمان می‌گویند نسبت به احکام جدید، عدم افزایش ۲۰ درصدی حقوق و حدف بند سختی کار و حق عائله‌مندی بانوان مجرد معترضند و این موارد در شرایطی حذف شده‌اند که به فیش حقوقی آنها اضافه شده بود.

به گزارش مشرق، معیشت همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگیان است، آنها براین باورند میزان دریافتیشان با سختی کار معلمی متناسب نیست این در حالی است که مسئولان همواره از اهمیت آموزش‌وپرورش سخن می‌گویند اما اوضاع فعلی مدارس دولتی و وضعیت منزلتی و معیشتی معلمان گویای شرایط دیگری است.

در ماه‌های اخیر نیز فرهنگیان به حذف برخی بندها از فیش حقوقی خود معترض هستند به گونه‌ای که حق عائله‌مندی دختران مجرد، حق سختی کار معلمان و مدیران از فیش حقوقی آنها حذف شده است.

بیشتر بخوانید:

دریافت فیش حقوقی فرهنگیان پولی شد؟

حذف حق عائله‌مندی از فیش حقوقی دختران مجرد ماهانه رقمی معادل 150 هزار تومان از حقوق آنها کاسته است که این مبلغ با توجه به سطح حقوق فرهنگیان رقم قابل توجهی است همچنین حذف سختی کار معلمان و مدیران در احکام جدید اعتراض بسیاری از آنها را به همراه داشته است.

البته مسئولان آموزش و پرورش معتقدند موارد حذف شده طبق دستور دیوان محاسبات بوده و آنها ملزم به اجرای آن هستند اما باید توجه داشت همین موارد که هم اکنون در حال حذف شدن است می تواند به ترمیم حقوق فرهنگیان و جبران اندکی از فاصله حقوقی آنها با سایر دستگاه ها منجر شود.

در همین رابطه تعدادی از معلمان می‌گویند: وعده افزایش 20 درصدی حقوق محقق نشد، بعد از ماه‌ها تاخیر در صدور احکام جدید، این احکام با افزایش 10 درصدی حقوق صادر شد و با چندین کاهش در بندهای مختلف همراه بود، با وجود اوضاع اقتصادی فعلی 10 درصد افزایش حقوق چه نیازی را پاسخ می‌دهد؟ علاوه براین چندی قبل شاهد کسر حق عائله‌مندی دختران مجرد بودیم. در مجموع 4 ماه انتظار معلمان نتیجه‌ای جز ناامیدی از شغلشان نداشت. چرا دغدغه‌های معلمان به عنوان تربیت کننده نسل فردا شنیده نمی‌شود و آموزش و پرورش انقدر مورد بی‌مهری دولت قرار گرفته است؟

* احکام جدید نشان می‌دهد معیشت معلمان در اولویت دولت نیست

معلم یکی از هنرستان‌ها نیز در این رابطه معتقد است: وقتی آقای لاشکی نماینده مجلس در صحن علنی در تذکری به دولت افزایش 35 تا 50 درصدی حقوق کارکنان بعضی از دستگاه‌ها را رسما اعلام می‌کند و نسبت به افزایش ناچیز6  تا 10 درصدی حقوق فرهنگیان معترض می‌شود، پس واکنش‌های معلمان در فضای مجازی، به ویژه تشکیل کمپین اعتراض به حکم و فیش حقوقی بی دلیل نیست.معلمان به تبعیض در پرداخت‌ها معترضند، دلیل این اختلاف معنادار در دریافتی معلمان نسبت به کارمندان دیگر چیست؟ از طرف دیگر حذف حق عائله مندی زنان مجرد، فوق العاده ویژه و سختی کار نیز اثرات روانی بسیار بدی در جامعه فرهنگیان گذاشته است.آیا این حق معلمی است که 30سال از این روستا به آن روستا برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم با زحمات فراوان طی مسیر کرده؟ "تبعیض" کلیدواژه اعتراض معلمان است یکی از آنها می‌گفت که "حقوق من یک ششم حقوق کارمندان سایر ادارات است و این تبعیض مورد تایید وزیر و نمایندگان نیز هست".احکام جدید نشان می‌دهد معیشت معلمان در اولویت دولت نیست و امسال هم به روال سال‌های گذشته سفره فرهنگیان خالی‌تر از همیشه است.

* بندهایی که برای ترمیم حقوق اضافه شده‌اند حذف می‌شوند

مشاور یکی از مدارس می‌گوید: احکام جدید فرهنگیان با تاخیر چند ماهه زده شد و بند سختی کار نیز از آن حذف شده است و مسئولان آموزش‌وپرورش می‌گویند دستور دیوان محاسبات است از سوی دیگر افزایش حقوق فرهنگیان 10 تا 12 درصد بوده است اما برخی موارد از فیش حقوقی‌ آنها حذف شده و این مسائل برای فرهنگیان تمسخرآمیز است.حذف مواردی همچون سختی کار یا حق عائله‌مندی در درازمدت بر روی بازنشستگی معلمان تاثیر منفی می‌گذارد و حقوق آنها در ایام بازنشستگی بدون احتساب این مسائل درنظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر حذف حق عائله مندی دختران مجرد را شاهد بودیم در حالیکه این موارد بسته تشویقی بود تا اختلاف حقوق معلمان با سایر دستگاه‌ها را جبران کند اما هم‌اکنون آموزش‌وپرورش می‌گوید حذف این موارد دست ما نیست و از سوی دیوان محاسبات ابلاغ شده است اما این مسئله برای معلمان قابل پذیرش نیست و این سوال مطرح است که چرا نتوانسته‌اند موارد تشویقی را در حقوق معلمان حفظ کنند؟

* افزایش حقوق فقط برای فرهنگیان ممکن نیست

قاسم احمدی لاشکی نیز در هفته‌های اخیر در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه بعد از افزایش 50 درصدی امتیازات فصل دهم در حقوق کارمندان سازمان امور مالیاتی و 35 درصدی کارمندان وزارت کشور، افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان وزارت جهاد کشاورزی را شنیدیم که در هیئت دولت تصویب شده است، گفت: پس معلمان و فرهنگیان فقط اضافی هستند؟ به این قشر که می‌رسیم می‌گوییم افزایش حقوق ممکن نیست و متناسب با تورم 10 درصد افزایش حقوق خواهیم داشت. چه کسی باید به این موضوع پاسخگو باشد؟

* بررسی اعتراضات فرهنگیان به احکام جدید

فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس درباره اعتراض فرهنگیان به مسائل مسائل معیشتی می‌گوید:‌ فرهنگیان در احکام جدید خود حذفیاتی داشتند و هم اکنون نگران این حذفیات هستند. البته این مسائل باید در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی تا مشخص شود این حجم از اعتراضات معلمان به چه مواردی است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا افزایش 20 درصدی حقوق معلمان انجام نشد، عنوان می‌کند: مجلس در این باره کف و سقف حقوق را تعیین کرده بود که شامل عده خاصی از حقوق بگیران می‌شود و افزایش 20 درصدی که معلمان پیگیر آن هستند درباره حداقلی از حقوق‌ها بود که با این افزایش فاصله آنها با سایر حقوقها جبران شود و افزایش پلکانی حقوق برای کارمندان دولت و معلمان اتفاق افتاده است.

سعیدی می‌گوید:‌ اعتراضات معلمان به ما رسیده است و باید بررسی کنیم که اعتراضات آنها دربحث افزایش حقوق به چه مواردی است و اینکه آیا افزایش حقوق فرهنگیان مطابق با قانون مصوب مجلس بوده یا در حق معلمان اجحاف شده است و اگر مطابق با قانون مصوب مجلس نباشد باید آن را اصلاح کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عابدین IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    2 8
    اگه قدیما معلما اعتراض میکردن که سختی کار بگیرن حق داشتن ...الان چه سختی میکشن ...نه درس درست و حسابی میدن ...کل سال رو هم تعطیلن ...دقیقا در طول سال چند روز میرن سرکار ؟
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    11 1
    اتفاقا یکی از اولیا دانش آموزا که حقوقش ۵ برابر منه هم همین رو میگفت بعد از یکساعت که پهلومون نشست تو مدرسه گفت که من یک روز هم نمیتونم مثل شما کار کنم
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    2 0
    اتفاقا یکی از اولیا دانش آموزا که حقوقش ۵ برابر منه هم همین رو میگفت بعد از یکساعت که پهلومون نشست تو مدرسه گفت که من یک روز هم نمیتونم مثل شما کار کنم
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    12 1
    نه اینکه تو ادارات دیگه شاخ غول رو میشکنند با میانگین کشوری روزی ۱۵ دقیقه کار مفید مطمئنم یه معلم اگه در کارش هم ضعیف باشه با تعطیلاتش باشه ۱۰ برابر میانگین زمان کارمندان دیگه ادارات کار میکنه
  • معلم IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    10 1
    اون سه ماه تعطیلی همان مهر از دماغ آدم در می آید معلم ها خوراک پوشاک اجاره ایاب وذهاب وتورم ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس