کد خبر 874745
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
داروخانه نمایه

عده‌ای از کارشناسان تشکیل داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور را عاملی برای کاهش هزینه فروش می‌دانند.

به گزارش مشرق، تشکیل داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور ما مفهوم تازه‌ای است که مطرح شده و هرازگاهی برخی از مسئولان از معایب و مزیت‌های این طرح سخن می‌گویند؛ هرچند ساز و کار مشخصی برای اجرای این طرح از طرف سازمان غذا و دارو اعلام نشده است اما از نگاه فعالان بخش خصوصی این طرح موجب افزایش لابی‌گری در بخش دارو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

انتشار اسناد گرانی ۳۰۰درصدی داروی بیماران کلیوی

عده‌ای از کارشناسان تشکیل داروخانه‌های زنجیره‌ای در کشور را عاملی برای کاهش هزینه فروش دانسته و اعتقاد دارند زمانی که داروخانه‌ها در کشوربه طریق زنجیره‌ای اداره ‌شوند، بطور حتم هزینه‌های جاری از جمله انبارداری دارو نیز با کاهش روبرو می‌شود.

اما فعالان بخش خصوصی معتقدند به مرور زمان متولیان این داروخانه‌ها، کارمند و وابسته شرکت‌های داروسازی می‌شوند و اولویت آن‌ها از بهبود بیمار، به سمت فروش دارو و افزایش سود شرکت‌ها تبدیل خواهد شد.

ایجاد داروخانه‌های زنجیره ای درکشور به نفع مصرف کننده تمام می‌شود

حیدرعلی عابدی نماینده مجلس، درباره ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای درکشور،گفت: ایجاد داروخانه‌های زنجیره ای در کشور موضوعی کاملا تخصصی است بنابراین بنده از منظر مفهومی این موضوع را مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهم.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله داروخانه‌ها هزینه‌های فروش را با کاهش روبرو می‌کند تصریح کرد: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای عاملی برای متمرکز شدن بر روی منابع است.

نگهداری آسان تر داروهای خاص با  ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای

عابدی افزود: بطورمثال اگر۵۰ نفراز داروخانه‌داران، داروخانه‌ها را به سبک زنجیره‌ای اداره ‌کنند، می‌توان درهزینه‌ها صرفه جویی کرد و این در حالی است که داروخانه داران با این اوصاف می‌توانند بر طبق مصرف ماهیانه، هفتگی ،دارو را از انباردارو تحویل بگیرند بنابراین نگهداری داروهای خاص نیز با این شرایط با سهولت بالاتری همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: با تشکیل داروخانه‌های زنجیره ای، دارو در زمان مقرر به بیماران می‌رسد زیرا با این شرایط روند توزیع دارو نیز در داروخانه‌ها  بهبود بخشیده می‌شود و دارو تا قبل  از رسیدن به تاریخ فروش در معرض فروش قرار می‌گیرد واین در حالی است که با ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای فروش دارو معنا دارتر می‌شود تا اینکه به صورت جزیره‌ای داروخانه‌ها در راستای فروش عمل بکنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس بابیان اینکه ایجاد داروخانه‌های زنجیره ای درکشور به نفع مصرف کننده تمام می‌شود یادآورشد: زمانی که داروخانه‌ها در کشوربه طریق زنجیره‌ای اداره ‌شوند، بطور حتم هزینه‌های جاری از جمله انبارداری دارو نیز با کاهش روبرو می‌شود.

می‌خواهند شرکت ها را بر داروخانه ها مسلط کنند

سیدمهدی سجادی دبیر انجمن داروسازان ایران در این باره توضیح داد: شاید به نظر می رسد که با فعالیت داروخانه های زنجیره ای، هزینه توزیع  دارو کاهش یافته و دارو ارزانتر به دست مردم برسد ولی نکته اینجا است که به مرور متولیان این داروخانه ها، کارمند و وابسته شرکت های داروسازی می شوند و خواسته یا ناخواسته به این سمت سوق داده می شوند که فارغ از استقلال علمی و شغلی خود، با فضاسازی های مجازی، حافظ منافع شرکت های داروسازی باشند و اولویت آن ها، از بهود بیمار، به فروش دارو و افزایش سود شرکت ها تبدیل پیدا کند.

وی با بابیان اینکه این موضوع زمینه‌ساز ایجاد انحصار از سوی شرکت‌ها و کمپانی‌های داروسازی می‌شود گفت: به گونه‌ای که هر شرکت داروسازی که سود بیشتری توزیع کند، در رقابت موفق‌تر می‌شود و این موضوع خصوصا در رابطه با کمپانی‌های خارجی، می‌تواند زمینه‌ساز آسیب به اقتصاد شرکت‌های دارویی داخلی شود.

سجادی تاکید کرد: بحث مراقبت از داروخانه‌های بخش خصوصی نیز در این میان موضوع حائز اهمیتی است، چرا که با ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای، قطعا به داروخانه‌های خصوصی، صدمات زیادی تحمیل می‌شود که منجر به ورشکستگی آن‌ها و خروج از بازار دارویی کشور می‌شود.

وی تصریح کرد: هر چند که انجمن داروسازان ایران به شدت مخالف شیوع روزمرگی، نگاه سنتی و قدیمی به اقتصاد و چرخه دارویی کشور هستیم و بهره برداری از تجربیات دنیا و دستاوردهای جدید را لازمه شکوفایی صنعت داروسازی و بهینه سازی خدمات دارویی می‌دانیم، اما به پشتوانه یکصد سال تجربه فعالیت صنفی، معتقد است نباید در این خصوص صرفا به الهام گیری از اگوهای خارجی بسنده کرد و باید مختصات بومی کشورمان را از ابعاد مختلف مد نظر قرار داد.

سجادی تاکید کرد: واقعیت این است که اولویت‌های دیگری هم در رابطه با داروسازان و داروخانه ها وجود دارد که اگر مد نظر قرار گیرد می‌تواند تحولات بزرگی در عرصه دارویی کشور ایجاد کند. به عنوان نمونه اینکه دولت دست از تصدی‌گری برداشته، عطش خود را برای در دست داشتن بازار دارویی کشور مهار کند و اجازه دهد که سهم ۵۰ تا ۵۵درصدی‌اش، به بخش خصوصی واگذار شود.

فعالیت داروخانه های زنجیره‌ای در کشور مورد قبول نیست

سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در خصوص تشکیل این داروخانه‌ها گفت: نمی توان بار کالای خصوصی را بر صنعت داروساز و داروخانه داری ناظر دانست و قواعد اقتصاد آزاد و تجاری را در این صنعت جاری ساخت.

وی با اشاره به محدودیت و ممنوعیت برای فعالیت داروخانه های زنجیره ای اظهار کرد: داروخانه ها زنجیره ای و رقابتی در حوزه دارو غیر رسمی است و از نظر سازمان غذا و دارو با رویکرد فعلی، یک موضوع منفی تلقی خواهد شد.

جهانپور گفت: گزارش‌ها نشان می دهد شاهد شکل گیری داروخانه های زنجیره ای در برخی شهرها هستیم و افراد اعم از داروساز یا غیره وارد مقوله ی اداره چند داروخانه و عقد قرارداد با داروسازان می شوند و این داروسازان ممکن است اساسا در داروخانه حضور نداشته باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروخانه‌های زنجیره ای را بحثی غیر قابل مطالعه یا دارای محاسن نمی‌دانیم ولی باید به این موضوع رویکردی همه جانبه داشته باشیم... این موضوع صرفا اقتصادی نیست و یک‌سری قواعد و آئین نامه حقوقی ممکن است باعث این پدیده شده باشد.

جهانپور خاطرنشان کرد: ما امکان داریم که بدون اینکه مالکیت داروخانه در دست یک جریان باشد، شبکه سراسری توزیع دارو در اختیار داشته باشیم و این مسئله نیز میسر شده است؛ داروخانه‌داری قائم به شخص داروساز است ولی این امتیاز موجب شده برخی اختیارات را به دیگران واگذار کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس