کد خبر 874550
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
ناجا

معاون جدید اجتماعی ناجا در رشته مدیریت راهبردی با گرایش آینده پژوهی است و توجه جدی به اصل پیشگیری از وقوع جرم با رویکرد علمی و تخصصی دارد.

به گزارش مشرق، پیامد ها و آثار تغییرات سریع و عمیق اجتماعی – فرهنگی دهه های اخیر و تلاش دشمنان برای سوء استفاده از این تغییرات در جهت ایجاد شکاف بین مردم و حاکمیت با استفاده از راهبرد امنیتی سازی پدیده های اجتماعی – فرهنگی ، زیست محیطی و... نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا در راستای روزآمدی و پاسخ به نیازهای نوشونده جامعه، در ادامه فعالیت ها و اقدامات موثر در مرکز پژوهش های راهبردی خود اقدام به تولید سند اجتماعی نماید که متناسب با راهبردها و سیاست های این سند، مجموعه تصمیمات و فعالیت هایی طراحی و اجرا خواهد شد که از جمله آن می توان به انتصاب معاون جدید اجتماعی ناجا در روز گذشته اشاره داشت.

بیشتر بخوانید:

منتظرالمهدی از معاونت اجتماعی ناجا رفت

سردار احمد نوریان، که روز شنبه هفته جاری از سوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به عنوان معاون اجتماعی ناجا منصوب شد، دانشجوی مقطع دکتری در رشته مدیریت راهبردی با گرایش آینده پژوهی است که در حال دفاع از رساله خود با موضوع «تغییرات اجتماعی یک دهه آینده و تاثیر آن بر امنیت با رویکرد آینده پژوهی» است و رشته تحصیلی وی در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدیریت فرهنگی بوده است.

راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری اجتماعی در کلانتری ها ، فعال سازی مرکز سینمایی ناجی هنر و تولید سریال ها و فیلم های سینمایی خواب و بیدار ، رقص شیطان و.. ، راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی  پلیس، توسعه آموزش های همگانی پلیس ، تعامل گسترده با تشکل های غیر دولتی سنتی و جدید ، مستند سازی پدیده های اجتماعی، برگزاری نشست های علمی و تخصصی با دانشگاهیان و انجمن ها ، راه اندازی پایگاه داده های اجتماعی، تعامل با نخبگان و صاحب نظران رشته های فرهنگی- اجتماعی و... از جمله فعالیت ها و برنامه هایی بود که سردار نوریان از سال 80 تا 84 با رویکرد پلیس جامعه محور و با همکاری بخش های مختلف ناجا در دوره نخست مسوولیت اش در معاونت اجتماعی دنبال کرد.

توجه جدی به اصل پیشگیری با رویکرد علمی و تخصصی از ویژگی های بارز سردار نوریان در دوران مسوولیت اش در معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان هایی چون شهرداری تهران، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران بوده است ، به همین دلیل وی به محض ورود به هر نهادی در گام نخست ،متناسب سازی سازمان ، ساختار و ماموریت ها با تغییرات فرهنگی – اجتماعی و تحولات جامعه به منظور شناسایی، مهار و کاهش بسترها و زمینه های بروز آسیب ها ، بزه ها و جرایم را در دستور کار قرار داده و سعی می کند وظایف و ماموریت های ایجابی و پیشگیرانه بر اقدامات پیگیرانه و سلبی پیشی گرفته و اولویت یابد.

نوریان در سال 84 با ورود به شهرداری تهران در کسوت معاون امور اجتماعی و فرهنگی با رویکرد مساله یابی وروند یابی تغییرات و نیاز های شهر، شهروندان و مدیریت شهری اقدام به باز تعریف ساختار و ماموریت های شهرداری تهران در حوزه آسیب های اجتماعی، سلامت ، مطالعات اجتماعی، ورزش، امور بانوان، کار آفرینی و مهارت آموزی، فرهنگی و... کرد، ضمن اینکه از سال 86 مسئولیت سازمان فرهنگی- هنری شهر تهران را نیز بعهده گرفت که ابتکار برگزاری جشن های بزرگ در اعیاد، توسعه مراکز فرهنگی شهر، احداث مجموعه های سینمایی، سالن های نمایش و باغ موزه ها از جمله نوآوری ها و اقدامات ابتکاری دوران فعالیت وی در این سازمان بوده است و در ادامه به علت الگو پذیری سایر شهرهای کشور از تهران ، این ماموریت ها، به ماموریت ها و وظایف مدیریت شهری دیگر شهرها نیز اضافه شده است.

بررسی سوابق  مدیریتی سردار نوریان نشان می دهد  از ویژگی ها و شاخصه های عملکردی وی، رویکرد فراجناحی و به دور از دسته بندی های سیاسی، حزبی و گروهی  است و در این زمینه تلاش  می کند، افکار و توانمندی هایش را در گروه ها ، جریان ها و موج های گذرای سیاسی محدود نکند و لذا در چارچوب منافع عمومی و اهداف نظام ، قبول مسئولیت و فعالیت می نماید.

البته به نظر می رسد؛ لازمه سلامت و موفقیت پلیس به عنوان حافظ نظم و امنیت عمومی افراد جامعه- از هر مذهب ، قومیت و جریان و گروهی- دوری گزیدن این نیرو از جناح بندی های سیاسی  و عدم ورود به تنش های حزبی است و در این باره سردار نوریان اعتقاد دارد، اگر سایه سیاست زدگی بر مسایل اجتماعی گسترده شود، دستگاه ها و نهادهای مسوول در حوزه اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و حتی امنیتی ، کارکرد بخشی پیدا کرده و این امر در تضاد جدی با مصالح و منافع ملی است.

صاحبنظران معتقدند، برای تامین و حفظ امنیت، مردم نقش مهمی بر عهده دارند و این نقش همگانی از یک سو در قالب مشارکت و تعامل با پلیس  و از سوی دیگر به صورت نظارت بر حسن عملکرد آن متجلی می شود ؛به همین منظور ایشان در دوره نخست فعالیتش در ناجا  با نگارش سند سیمای تحولی پلیس ایران ، با ترسیم تغییرات مختلف در عرصه های زندگی مردم و تغییر در حوزه جرائم ، بنحوی تلاش کرد تا آخرین تحولات پلیس را در راستای  روز آمدی پلیس مردمی ، خدمتگذارو پاسخگو در برابر نیازهای نو شونده جامعه ، ترسیم نماید.

تحلیل محتوای سخنرانی ها و اظهار نظر سردار نوریان نشان از اعتقاد جدی وی به پذیرش تغییرات پرشتاب در سطح جهان و جامعه ایران، بویژه در حوزه فن آوری های نوین ، اینترنت ، فضای مجازی و تاثیر تغییرات فرهنگی – اجتماعی بر سبک زندگی  به عنوان پدیده های انکار ناپذیرنسل حاضر، دارد  و تلاش متفکرانه و عالمانه برای برنامه ریزی و مدیریت این تغییرات و همچنین افزایش آگاهی عمومی و دانش شهروندان نسبت به پیامدها و تبعات آن و جلب مشارکت واقعی و جدی نخبگان و طبقات مختلف جامعه اعم از عموم مردم، دانشگاهیان ، ورزشکاران ،هنرمندان ، صنوف، سلبریتی ها و ... در فرآیند تولید ، حفظ و تقویت امنیت در جامعه، امری اجتناب ناپذیر برای مهار ، کنترل و کاهش آسیب ها ، بزه ها ،چالش ها و تهدیدات سیاسی- اجتماعی پیش رو به شمار می رود.

به نظر می رسد انتصاب نوریان در جایگاه معاونت اجتماعی ناجا با توجه به سوابق وتجارب وی در مدیریت های مختلف ، حاکی از عزم جدی این نیرو برای بازتعریف و تکامل اقدامات بنیادین در حوزه  نظم و امنیت جامعه محور و مبتنی بر پیشگیری و کنترل اجتماعی – انتظامی به منظور دستیابی به امنیت پایدار نرم افزاری به جای توسعه سخت افزاری صرف، می باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس