میلادحضرت‌معصومه(س)

اول ماه ذی‌القعده سالروز میلاد بزرگ بانویی است که به علت پاکی و عظمت بالایی که داشت «معصومه» لقب گرفت و ائمه معصومین(ع) ثواب زیارت او را بهشت وعده داده‌اند.

به گزارش مشرق، شهر مدینه در اولین روز از ماه ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری میزبان دختری از خاندان عصمت بود که پدرش حضرت موسی بن جعفر(ع) نام فاطمه را برایش برگزید و برادرش امام رضا(ع) او را معصومه خواند.

او دختر و خواهر و عمه امام بود و در دامن خانواده بافضیلت امامت به چنان مقامی دست یافت که کسی همتراز و شأن آن بانو در عصر خودش نبود.

القابی که برای حضرت فاطمه معصومه(س) در دو زیارت نامه‌ای که موجود است شامل طاهره، حمیده، بِرّه، رشیده، تقّیه، رضّیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده مرضّیه، سیدةُ نساء العالمین می‌باشد و هم‌چنین محدثه و عابده از دیگر صفات و القابی است که برای حضرت معصومه(س) یاد شده است.

بیشتر بخوانید:

پرچم حرم حضرت معصومه(س) تعویض شد

نوشته‌اند که طی مدت ۲۵ سال امام رضا(ع) تنها فرزند حضرت نجمه خاتون و امام کاظم(ع) بود و پس از آن، کریمه اهل بیت(ع) هدیه‌ای از سوی پروردگار به خاندان اهل بیت(ع) بود تا خواهری باشد هم سنگ برای حضرت علی بن موسی الرضا(ع).

تاریخ می‌نویسد در بین فرزندان امام موسی بن جعفر(ع)، حضرت معصومه(س) پس از امام رضا(ع) در تمامی جهات از جمله ویژگی‌های فردی و روحی دارای فضل و برتری بوده است و این مدعی بر اساس روایات مستدلی است که مقام والایی برای آن حضرت برشمرده‌اند.

زیارتی که پاداش آن بهشت است

در بیان فضیلت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها روایت‌های مختلف وجود دارد که شاخص‌ترین آنها روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در مورد پاداش زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) است که فرمودند: «مَنْ زارَها عارِفاً بِحَقِّها فَلَهُ الْجَنَةُ؛ کسی که او را در حالی که حقش را شناخته، زیارت کند، برای او بهشت است».

حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تحت تربیت امام هفتم و امام هشتم شیعیان به مقام علمی و معرفتی ویژه‌ای دست یافت که به پرسش‌های مراجعین آن زمان که پدر و برادر بزرگوارشان نبودند پاسخ می‌داد و این‌گونه بود که موسی بن جعفر(ع) عبارت «فداها ابوه» را ارزانی این بانوی کرامت کردند.

امروز قم به یمن و برکت این بانوی با فضیلت به مهد عالمان و مجاهدان و تربیت یافتگان مکتب اسلام ناب محمدی مبدل شده است و حوزه‌های علمیه شیعه در جوار این حرم مطهر ریشه گرفتند و به درختی تنومند مبدل شده‌اند.

امام جعفر صادق علیه السلام نیز سال‌های قبل از تولد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها فرمودند: «خدا دارای حرمی است که آن مکه است و پیامبرش حرمی دارد که مدینه است و امیرالمؤمنین هم حرمی دارد که کوفه است و ما هم دارای حرمی هستیم که قم است و به زودی بانویی از فرزند من در آنجا دفن می‌شود که نامش فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود» که این روایت خود دلیلی بر مقام والای فاطمه معصومه(س) است.

حضرت امام جواد(ع) هم در فضیلت کریمه اهل بیت(ع) فرمودند: «من زار عمتی بقم فله الجنه، کسی که عمه‌ام را در قم زیارت کند اهل بهشت است».

روایت دیگری نیز از امام رضا(ع) وجود دارد که می‌فرمایند: «هر کس نتواند به زیارت من بیاید، خواهرم معصومه(س) را در قم زیارت کند که به همان ثواب زیارت من می‌رسد» که این نشان دهنده مقام والای آن بانوی بزرگ اسلام است.

در بخشی از زیارتنامه بانوی کرامت می‌خوانیم: «یا فاطمة اشفعی لی فی الجنة؛ ای فاطمه برای من نزد خدا درباره بهشت شفاعت کن.» که این فراز خود نشان دهنده مقام و شأن آن شفیعه روز جزاست.

«معصومه» به کسی اطلاق می‌شود که از کاستی‌ها و نواقص مصون است

حجت الاسلام علی نظری منفرد، از اساتید حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت موسی بن جعفر(ع) دارای چهار فرزند دختر بودند که نام همه آنها فاطمه بوده است؛ فاطمه کبری، فاطمه وسطی، فاطمه صغری و فاطمه اخری که حضرت معصومه(س) فاطمه کبری بودند.

امروز قم به یمن و برکت این بانوی با فضیلت به مهد عالمان و مجاهدان و تربیت یافتگان مکتب اسلام ناب محمدی مبدل شده است

وی بیان داشت: ائمه معصومین به دلیل علاقه‌ای که به مادرشان حضرت فاطمه زهرا(س) داشتند نام دختران خود را فاطمه می‌گذاشتند و به اصحاب خود نیز سفارش می‌کردند که نام فرزندان خود را فاطمه بگذارند.

حجت الاسلام نظری مفرد ابراز داشت: یکی از القاب مشهور دختر موسی بن جعفر(ع)، معصومه است که حضرت بیشتر به این لقب مشهور هستند و این لقب را امام رضا(ع) برای ایشان انتخاب کردند و این تعبیر از امام معصوم به ما رسیده است.

وی افزود: صفت معصومه بار معنایی خودش را دارد و معصومه به کسی اطلاق می‌شود که از کاستی‌ها و نواقص مصون است و دارای مقام عصمت است و این مقام شایسته انبیاء الهی، ائمه و انسان‌هایی که از نظر مقام در رتبه عالی قرار دارند می‌باشد.

حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از یک مادر هستند و حضرت معصومه(س) را محدثه نیز می‌نامند

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) از یک مادر هستند و حضرت معصومه(س) را محدثه نیز می‌نامند چرا که ایشان راوی احادیث نیز بوده‌اند و روایت‌های مختلفی از ایشان به ما رسیده و به همین دلیل به این نام شهرت یافتند.

وی با اشاره به رابطه نزدیک امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) بیان داشت: در میان فرزندان موسی بن جعفر(ع) تنها حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر از مدینه به سمت خراسان هجرت کرد که این امر نشان از علاقه وافر آن حضرت به برادرشان بود.

برکات وجود بارگاه حضرت معصومه(س) در قم

حجت الاسلام نظری مفرد با اشاره به برکات وجود بارگاه منور کریمه اهل بیت(ع) در قم بیان داشت: یکی از برکات حضرت معصومه(س) به کشور ما همین حوزه علمیه قم است که زیر سایه این بانوی بزرگ اسلام به وجود آمده است و این حوزه هم اکنون مرکز هدایت علمی و معنوی جهان تشیع و جهان اسلام است.

وی با بیان اینکه پس از رحلت آن بانوی بزرگوار، پیکر ایشان را با عظمت زیادی تشییع کردند، گفت: به هنگام دفن جنازه آن حضرت ناگهان دو نفر از سوی قبله پیدا شدند که نقاب زده بودند؛ همان گونه که می‌دانیم روایت داریم که باید معصوم را یک معصوم دفن کند، همان گونه که درباره امام حسین(ع) و امام رضا(ع) این مسئله روی داد.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: معصوم بعد از این ائمه یعنی امام سجاد(ع) و امام جواد(ع) با اذن خدای متعال از فاصله بسیار دوری کنار پیکر مطهرشان حاضر و پیکر پدرانشان را دفن کردند و این اتفاق شاهدی بر قداست آن حضرت است که اگر چه امام نیستند، اما مرتبه‌ای بسیار بلند دارند و کسی باید پیکرشان را دفن کند که معصوم باشد.

وی ادامه داد: این مسئله پیام مهمی به همراه دارد و نشان می‌دهد حضرت معصومه(س) شخصیت معمولی یا یک امام‌زاده معمولی نیست بلکه یک شخصیتی است که در پیشگاه خدا جایگاه والایی دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
    0 0
    ما چقدر خوش به حالمونه که ایشون توی کشور ما و کنار ماست. خدا رو شکر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس