محمدرضا عارف نمایه

رئیس فراکسیون امید مجلس درباره اظهارات اخیر حجاریان درباره هسته سخت اصلاح‌طلب توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش مشرق، محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، 20 تیر) در نشست خبری با اشاره به ضرورت توجه به گفت‌وگو میان جریان‌های سیاسی فعال  در کشور اظهارات داشت: گفت‌وگو در ذات انقلاب ماست و ما همواره از گفت‌وگو استقبال کردیم، متأسفانه یکی از چالش‌های امروز ما این است که با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنیم، جریانات سیاسی باید به این نتیجه برسند که منافع آنها در گروی گفت‌وگو کردن است.

بیشتر بخوانید:

آغاز دوران پوست اندازی در جبهه اصلاحات

وی در همین زمینه ادامه داد: در مهرماه 97 و همزمان با شروع به کار مجلس بحث گفتگوی ملی را مطرح کردیم. اگر چه روند کند بود اما تا حدی از این موضوع راضی هستیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه از زوایای مختلف باید به بحث گفتگو پرداخته شود، گفت: بهترین راه برای پرداختن به این موضوع رسانه است؛ البته باید ببینیم رسانه‌ها امروز در چه جایگاهی قرار دارند.

عارف تصریح کرد: رسانه‌ها در شکل‌گیری افکار عمومی، هدایت افکار عموی و روشنگری نقش بی‌بدیلی دارند. البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب خود فاصله زیادی دارند.

وی با اشاره به مشکلات کشور و رسانه‌ها گفت: باید عملکرد رسانه‌ها آسیب شناسی شود، یکی از مشکلات ما این است که فضای عمومی کشور اعتماد مناسبی به رسانه‌های داخلی ندارند.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات این است که اصحاب رسانه احساس استقلال نمی‌کنند، اظهار داشت: باید از رسانه‌ها حمایت‌های لازم انجام شود. البته برخی مواقع هم وجود دارد که رسانه‌ای درصدد بحث موضوعی است آن موضوع به فرد، جناح یا دولت برمی‌خورد. این موضوع نیز وجود دارد که دولت حمایت‌های لازم را از رسانه‌ها نمی‌کند.

**نافی نقد مشفقانه  رسانه‌ها نیستیم

عارف عنوان کرد: وقتی به رسانه ملی می‌رسیم این مسائل تشدید می‌شود. این رسانه در جایگاه رسانه ملی دربرگیرنده نظرات مختلف نیست. به جای توجه به راهبرد ملی به شکل سلیقه‌ای برخورد می‌کند؛ به طور مثال در مورد رقص یک دختر و نشان دادن یک بازجویی در رسانه ملی به کاهش معضلات فرهنگی کمک می‌کند یا مسئله ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید کمک کنیم که رسانه‌ها در جایگاه خود قرار گیرند، اضافه کرد: ما باید تلاش کنیم که نگاه مردم به رسانه داخلی به نسبت رسانه‌های خارجی بیشتر شود و در ارائه اخبار به مردم وسواس داشته باشیم. گاهی یک خبر کذب باعث از بین رفتن اعتماد مردم به رسانه‌های داخلی می‌شود. متأسفانه تخریب افراد در رسانه‌ها یکی از مشکلات موجود در رسانه‌های داخلی است؛ البته ما نافی نقد مشفقانه نیستیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس رسانه‌ها را از ارائه تیترهای غیرواقعی برحذر داشت و گفت: عملکردها باید دلسوزانه نقد شود و به دنبال مچ‌گیری نباشیم. باید از ایجاد درگیری "حیدری- نعمتی" در کشور جلوگیری کنیم. شاید در گوشه‌ای یک خبری وجود داشته باشد که نیاز نباشد آن رسانه‌ای شود. 

عارف با اشاره به فعالیت شبکه‌های اجتماعی، اظهار داشت: همواره نگاه‌ها به شبکه اجتماعی منفی بوده باید کاری را انجام دهیم که شبکه‌های اجتماعی داخلی توان رقابت با شبکه‌های اجتماعی خارجی را داشته باشند.

وی افزود: به طور مثال دید ما به اینترنت نگاه خوبی نیست؛ البته اینترنت یک شاهراه است که نمی‌توان آن را بست.

**واکنش به اظهارات حجاریان درباره تشکیل هسته سخت اصلاح‌طلبان

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر حجاریان برای تشکیل هسته سخت اصلاح طلب، گفت: آنچه مسلم است و طبق قانون اساسی باید به سمت تهذب برویم. خوشبختانه امروز این موضوع در کشور جا افتاده است. اگر تهذب در کشور رواج پیدا نکند برخی گروه‌ها به شکل مقطعی پیدا شده و تبعا نسبت به عملکرد هم پاسخگو نیستند.

عارف با بیان اینکه شرایط امروز کشور برای رسیدن به چند حزب فراگیر فراهم نیست،افزود: البته موضوع جبهه را به رسمیت می‌شناسم. جبهه‌ها باید پاسخگو باشند و مردم پس از برگزاری یک انتخابات از همان جبهه پاسخ بخواهند.

وی با بیان اینکه در جبهه اصلاحات در این زمینه‌ها بحث‌های مفصلی شده است، تصریح کرد: نتیجه این بحث‌ها به شورای عالی سیاستگذاری ختم شده که دو دوره تاکنون فعالیت داشته است و پس از هردوره سعی شده  با آسیب‌شناسی اشکالات را برطرف کنیم.

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم با بیان اینکه در شورای سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بحثی درباره اینکه که نهاد بالادستی این مجموعه چیست و اعضا باید با چه مکانیزمی انتخاب شوند، مطرح شد، گفت: بحث‌های پیچیده و حقوقی مختلفی بود که با آن روبرو بودیم.

عارف اضافه کرد: ما برای هر دو جبهه در کنار مرجعی که مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به مرجع بالادستی نیاز داریم. حتی اگر حزب سوم تشکیل شود این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد آقای حجاریان هم حفظ این ثبات را مدنظر داشته به این معنا که هسته باثبات قوی تشکیل شود تا قضیه را مدیریت کند؛ البته ما تا رسیدن به وضع مطلوب که همان تحزب است، فاصله داریم اما فعلا اگر حرکت جبهه‌ای را قبول داریم باید سازوکار دموکراتیک انتخاب افراد هم مشخص شود.

**رفتار رقبایمان در مجلس در مجموع قابل قبول است

عارف در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی از نمایندگان اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خلاف واقع بوده و در راستای وحدت در کشور نیست، یادآور شد: رفتار رقبایمان در مجلس در مجموع قابل قبول است و  معتقدیم ریشه‌های عدم انسجام و وحدت بخشی در مسائل مثل رفع حصر است.

وی در همین زمینه ادامه داد: کارگروهی در فراکسیون برای رفع حصر تشکیل دادیم و پیگیری‌هایی در این زمینه  داشتیم؛ البته بنا نداشتیم عملکرد کارگروه خیلی رسانه‌ای شود زیرا در این موضوع باید به گونه‌ای پیش برویم که همه احساس برد کنند. این مسئله با منافع ملی گره خورده و نباید پیروزی و شکست جریانی مطرح شود. البته گشایش‌هایی صورت گرفته، امیدواریم اصل این موضوع حل شود.

**موضوع سپنتا نیکنام در دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام است

رئیس فراکسیون امید درباره پیگیری‌های انجام شده برای موضوع  "سپنتا نیکنام" اضافه کرد: طرحی در مجلس برای این موضوع تدوین شد و با مخالفت شورای نگهبان مواجه شدیم. موضوع در دستورکار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

عارف افزود: در یکی از جلسات مجمع این موضوع مطرح و درباره آن بحث شد اما ادامه به جلسه بعد موکول شد. این موضوع در جلسه بعد از دستورکار خارج شد و دستور خارج از نوبتی مطرح شد. یکی از آنها استمهال اعتبارات عمرانی تا پایان شهریور بود که اگر تا پایان تیر تصویب نمی‌شد به مشکل بر می‌خورد. دیگری الحاق ایران به پیمان آ.س‌.آن که اولویت داشت و باعث شد بحث سپنتا مطرح نشود. امیدواریم به عنوان اولین دستور جلسه آینده مطرح شود.

وی ادامه داد: موضوع سپنتا نیکنام در دو کمیسیون سیاسی امنیتی و حقوقی مطرح شده بود. قبلا نظر این دو کمیسیون مختلف بود اما جلسه مشترکی تشکیل شد و کمیسیون مشترک نظر مساعد داد که امیدواریم نظر این کمیسیون مشترک در صحن مجمع هم به تصویب برسد؛ البته این موضوع نیازمند دو سوم رای است که قدری مشکل است ولی ان‌شاءالله حل خواهد شد.

رئیس فراکسیون امید با تاکید براینکه بحث‌هایی مانند اینکه گفته می‌شود مجلس مرکز دروغ‌پردازی علیه کشور است باید کنار گذاشته شود، افزود: نماینده به استناد قانون اساسی حق دارد در همه زمینه‌ها اظهارنظر کند و حرمتش هم باید حفظ شود.

وی گفت: متاسفانه آستانه تحمل ما پایین آمده، نماینده‌ای حرف می‌زند و به جای اینکه صحبت برادر و همکارش را نقد کند، می‌گوید اینها سرباز ترامپ هستند در حالیکه نمایندگان از هفت‌خان رستم عبور کردند، نمایندگی پروسه پیچیده و طولانی دارد. ما باید در فضای صمیمی و اخلاق‌مدارانه حرکت کنیم و امیدواریم خدا به ما توفیق بدهد که ذره‌ای از اخلاق عبور نکنیم.

عارف در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت‌های برای مولوی عبدالحمید، اظهار داشت:  این موضوع از سوی آقای صادقی در فراکسیون پیگیری می‌شود و باید ایشان گزارشی در این‌باره به اعضای فراکسیون ارائه کند.

رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌های این فراکسیون درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی، اضافه کرد: ما از دی ماه این موضوع را از طریق دانشگاه تهران و معاون فرهنگی پیگیری می‌کردیم.جلساتی نیز در همین زمینه داشته‌ایم تا  این مسئله به عنوان یک موضوع درون دانشگاهی تلقی شود و با برخورد قضایی مواجه نشویم. خود دانشگاه هم کمک کرد تا بچه‌هایی که دستگیر شده بودند، آزاد شوند.

وی ادامه داد: در فاز بعد با محکومیت چند نفر کارگروهی با مسئولیت خانم سعیدی در فراکسیون تشکیل شد. البته ابتدا گفته شد این افراد هشت نفر هستند اما مشخص شد کمترند، یکی از آنها هم فارغ‌التحصیل شد. آقای کاظمی نماینده ملایر به عنوان رابط ما با قوه قضائیه عضو این کارگروه شد و چند نفر از جوانان بیرون را در این کارگروه قرار دادیم. جلساتی هم با وزیرعلوم داشتیم و تذکری به دانشگاه تهران دادیم که وظیفه دارد موضوع را جدی‌تر پیگیری کند. همچنین در کمیسیون وزیر را خواستیم. چرا که معتقدیم سال تحصیلی باید با آرامش شروع شود. وزیرعلوم هم به صورت جدی درگیر این مسئله است. این موضوع را برای 5، 6 دانشجو به این شکل پیگیری کردیم.

**توضیحات عارف درباره طرح استیضاح رئیس‌جمهور از سوی عضو فراکسیون امید

عارف در پاسخ به پرسش دیگری درباره عدم موضع‌گیری فراکسیون امید در قبال انتشار اخباری مبنی بر پیگیری طرح استیضاح رئیس جمهور در این فراکسیون، گفت: اینقدر این موضوع روشن بود که نه تنها به بیانیه بلکه به موضع‌گیری هم نیازی نبود. موضع ما نسبت به دولت حمایت در عین نقد مشفقانه است. ما باید دولت را در این شرایط خاص حمایت کنیم و از فراکسیون‌های دیگر هم می‌خواهیم با نگاه به منافع ملی از دولت حمایت کنند. در این شرایط نه تنها استیضاح رئیس‌جمهور، بلکه حتی سوال از رئیس‌جمهور که حق مجلس است در دستورکار ما قرار نگرفته است؛ البته ممکن است روزی از رئیس‌جمهور سوال کنیم ولی استیضاح و عدم‌کفایت رئیس‌جمهور در دستورکار ما نبوده است. این موضوع از سوی یک نماینده مطرح شده که با فراکسیون امید ارتباط دارد و حتی اگر عضو فعال فراکسیون باشد باید موضوع فردی او را جدا از فراکسیون بدانیم.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر استیضاح پنج وزیر در مجلس مطرح است، افزود: البته هیچ کدام از این استیضاح‌ها فراکسیونی نیست. ما آیین‌نامه‌ای در رابطه با استیضاح‌ها در فراکسیون امید نوشتیم که یک نوع از استیضاح‌ها، استیضاح فراکسیونی است و نیاز به این است که 10 نماینده عضو فراکسیون آن را تقاضا کنند و اگر تایید شد موضع ما استیضاح خواهد بود اما غیر از این اگر باشد نماینده حق دارد استیضاح را امضا کند و اگر موضوع جدی شد در فراکسیون مطرح می‌شود که به آن رای بدهیم، حمایت کنیم، آتش به اختیار باشیم و یا با آن مخالفت کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در ادامه در پاسخ به پرسشی از سوی خبرنگار روزنامه سازندگی درباره ورود محافظه‌کاران به جرگه اصلاح‌طبان، گفت: این موضوع را روزنامه شما مطرح می‌کند و جای دیگر خبری نیست، هیچ اصلاح‌طلبی از پشت کوه نیامده، همراهی با امام قبل و بعد از انقلاب از سوی بسیاری از اصلاح‌طلبان وجود داشته و مشخصا سردمدار این بحث روزنامه شماست اما این بحث جز ایجاد اختلاف در جریان اصلاحات بهره‌ای برای هیچ کس نداشته است.

رئیس فراکسیون امید مجلس درباره نامه 100 جوان اصلاح‌طلب درباره ضرورت اعمال اصلاحاتی در جریان اصلاح‌طلب، گفت: ما از این نامه استقبال می‌کنیم.برخی نظرات متفاوتی نسبت به افرادی که نامه نوشته‌اند داشته‌اند.

عارف گفت: 60 نفر از افراد صاحب نظر و نخبه عملکرد شورای سیاستگذاری را نفی کردند که پرسشنامه‌ای با امضای من برای همه آنها فرستاده شد،‌ ما این موضوع را در پروسه اصلاحی جلو می‌بریم و این 100 نفر هم کار خوبی کردند البته دیگرانی هستند که نظرشان متفاوت است.

رئیس فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سئوالی دربیاه اینکه اخیرا آقای محمود صادقی عضو این فراکسیون اعلام کرده که برخی از نمایندگان در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رشوه دریافت کرده اند و نظرشما در این باره چیست گفت: بنده از آنچه که آقای صادقی گفتم مطلع نیستم.

وی با بیان اینکه در بحث فسا در یک دهه گذشته وضعیت بدتر شده است، ادامه داد: بعد از فرمان رهبری در سال 81 برای مقابله با فقر، فساد و تبعیض در دولت اصلاحات جلسه‌ای در سطح سران برگزار شد و کارهای اولیه خوبی صورت گرفت که با تغییر دولت در جریان کارهای بعدی نیستم.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان  با تاکید بر اینکه برای مقابله با فساد به عزم ملی نیاز داریم، عنوان کرد: متاسفانه قبح فساد ریخته شده و دیگر حرام و حلال مطرح نیست، و فسا د درجاهای به ساختارمند و در جاهای  سیستماتیک شده استو برای مبارزه با آن هر سه قوه باید پای کاربیایند.

عارف در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل حزب از سوی او، گفت: تشکیل حزب توسط بنده بحث مفصلی است که ریشه آن به اواسط دهه 80 بر می‌گردد. در آن زمان شرایط به گونه‌ای پیش رفت که به سمت تشکیل بنیاد امید رفتیم که در اساسنامه آن تاکید شد که این بنیاد برای کار غیرحزبی است. بعد از انتخابات 92 مطالبه جدی از ناحیه دوستان برای تشکیل حزب جدید از سوی بنده مطرح شد، کارگروهی تشکیل شد که تاکنون به نتیجه قطعی برای تشکیل حزب نرسیده‌ایم

وی افزود:‌ در سال‌های گذشته بحث‌های جدی صورت گرفت، حتی تا مرحله تشکیل هیئت موسس رفتیم اما مجددا بحث‌هایی توام با مخالفت جدی صورت گرفت مبنی بر اینکه اگر این حزب تشکیل شود باعث تضعیف سایر احزاب می‌شود لذا تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم، بحث را مراعا گذاشتیم البته دوستان دیگر حزب تشکیل داده که از آن استقبال می‌کنیم بنابراین هنوز به نتیجه قطعی برای تشکیل حزبی توسط بنده و وابسته به بنیاد امید ایرانیان نرسیده‌ایم.

رئیس فراکسیون امید درباره لزوم تغییر کابینه با توجه به شرایط فعلی کشور،‌ گفت: تحرک جدی‌تر و هماهنگی و انسجام بیشتر در بخش اقتصادی دولت موضوع مهمی است که آن را در قالب نامه‌ای با امضای 200 نماینده مجلس خواستار شدیم، ‌نظر اکثریت فراکسیون هم تغییر تیم اقتصادی دولت است. ان‌شاءالله آقای روحانی اصلاحات لازم را در تیم اقتصادی برای کارآمدتر شدن انجام دهند که به نفع کشور خواهد بود تا کار در فضای آرام دنبال شود ولی اگر ایشان به هر دلیلی صلاح نداستند مجلس کارش را انجام می‌دهد همان‌طور که چند استیضاح در دستور کار است.

عارف در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه وی، علیجانی و حضرتی در انتصابات در شهرداری تهران نقش دارند، گفت: بنده در مورد آقای حضرتی اطلاعی ندارم اما در مورد آقای علیجانی و خودم با قاطعیت می‌گویم که چنین چیزی درست نیست و آن را تکذیب می‌کنم

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اینکه چرا فراکسیون امید علیرغم وجود مشکلات اقتصادی همچنان به موضوع رفع حصر ورود کرده و به دنبال این موضوع است، ‌گفت: کمیته رفع حصر در ماه‌های ابتدای تشکیل مجلس دهم تشکیل شد چون از مطالبات اول مجلس بود که باید آن را پیگیری می‌کردیم.

عارف با بیان اینکه امروز اولویت اول فراکسیون مسئله اقتصادی است، اضافه کرد:در همین رابطه هر هفته جلساتی با تعدادی از کارشناسان برجسته کشور داریم و دنبال راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی هستیم. کمیته ویژه اقتصادی هم تشکیل شده و 9 نفر از اعضای فراکسیون و تعدادی از کارشناسان عضو این کارگروه هستند و بر روی موضوعات اقتصادی در حال کار هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم درباره مباحثی که برای جایگزینی وی در شورای عالی سیاست‌گذاری مطرح می‌شود چجه نظری دارد گفت: سازوکار شورای عالی به گونه‌ای است که آن را می‌توان دموکراتیک‌ترین شورا نامید، این شورا 28 عضو حقوقی و 15  عضو حقیقی دارد که در نهایت رئیس شورا با رای آنها تعیین می شود. نمی‌توان به اصلاح‌طلبان گزینه‌ای را تحمیل کرد و از بیرون به آنها گفت که چه فردی رییس شورا شود، خود آنها تعیین‌کننده هستند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه گفته می‌شود وی تعدادی از اعضای شورای عالی را کنار گذاشته است،  اظهار داشت: سازوکار ورود افراد حقیقی به شورای عالی به گونه‌ای است که افراد آنها را معرفی کرده و در نهایت با رای اعضا آنها به ترکیب نهایی اضافه می‌شوند پس ممکن است یکسری از افراد اضافه شده و یکسری کم شوند، اینطور نیست که کسی بگوید باید فلان فرد از شورا رفته و فلان فرد اضافه شود، باید اجماع در مورد افراد بین اعضای شورا حاصل شود.

عارف در واکنش به سوال انتقادی یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شیوه فراکسیون امید تنها حمایت بی‌چون و چرا از دولت بوده و انتقادی مطرح نمی‌کند، گفت:‌ ما از آقای روحانی حمایت کردیم اما در عین حال معتقدیم که دولت باید پاسخگو باشد. حمایت ما از دولت برای پاسخگویی است و نه رودررویی با مردم است، ما در انتخابات برنامه داشتیم، دولت هم برنامه داشت، ما از دولتی حمایت کردیم که اصلاح‌طلب نیست ولی معتقدیم که باید برای انجام کار حمایت صورت گیرد تا ان‌شاءالله کارآمدی افزایش پیدا کند.

وی درباره موضوع سوال از رییس‌جمهور و نظر فراکسیون امید، اظهار کرد: ما مخالف سوال  از رییس‌جمهور نیستیم اما احساس می‌کنیم که پشت سوال از رئیس‌جمهور انگیزه سیاسی قرار دارد، اگر انگیزه پاسخگویی و بیان مطالبات باشد از آن استقبال می‌کنیم. ما قداستی برای سوال از رییس‌جمهور قائل نیستیم و آن را حق مجلس می‌دانیم.

وی درباره موضوع تشکیل پارلمان اصلاحات، گفت: ما با تشکیل پارلمان اصلاحات به دنبال جمع شدن اصلاح‌طلبان به دور هم هستیم تا افراد مختلف در این قالب جمع شوند.

رییس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که آیا این فراکسیون موافق مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) بود، گفت: قبل از طرح این موضوع در مجلس بحثی مطرح نشد، صبح که در مجلس حاضر شدیم این موضوع بیان شد که ممکن است به دلیل فضای ایجاد شده این لایحه رای نیاورد. نماینده دولت هم تقریبا موافق بود که به نحوی اقدام شود که نتیجه نهایی آن رای آوردن این لایحه شود از این رو اگر اقدامی منجر به تاخیر در بررسی این لایحه شود که نتیجه نهایی آن رای‌آوری باشد نیز موافق بود.

وی افزود: در همان روز ایرادات شورای نگهبان برای اصلاح معاهده پالرمو در مجلس مطرح شد که 89 رای منفی آورد. تلقی این بود که ممکن است با این میزان رای منفی به اصلاحیه لایحه پالرمو، نمایندگان به CFT رای ندهند، به همین دلیل جمع‌بندی بر تعویق دو ماهه رای‌گیری این لایحه شد.

عارف افزود: در همان زمان یکسری از اعضای فراکسیون اعلام کردند که این لایحه می‌تواند رای لازم را از مجلس کسب کند به همین دلیل بهتر است که به مسکوت ماندن دو ماهه آن رای ندهیم. ما دیر به این جمع‌بندی رسیدیم یعنی اگر حتی پنج ثانیه بیشتر وقت داشتیم مسکوت ماندن این لایحه رای نمی‌آورد. به هر حال خوشبختانه مجددا FATF به ما تا آخر آبان وقت داده که می‌توانیم تا آن زمان درباره CFT تصمیم‌گیری کنیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس