به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، 36 دستگاه اتوبوس دو كابين 18 متري مجارستاني در حالي پشت به پشت هم در اين كارخانه كه سرمايهگذاري عظيمي براي ساخت آن شده، خاك رويشان نشسته كه اين روزها اتوبوسهاي چيني در خطوط اتوبوسراني درون شهري كشورمان يكه تازي ميكنند.
اما داستان چه بود؟
حدود دو سال پيش گروه كرمان خودرو قراردادي با سازمان شهرداريها و دهياريها براي ساخت 80دستگاه اتوبوس دو كابين درون شهري امضا و مبلغي هم به عنوان پيش پرداخت قرارداد دريافت كرد. كار توليد به صورت CKD آغاز شد، ولي به دليل كمبود منابع مالي – كه در صنعت ما به آفتي جدي تبديل شده – با تاخير روبرو شد. همين امر بهانهاي شد براي اينكه سازمان شهرداريها و دهياريها علاوه بر جريمه كردن كارخانه ارگ ديزل و دريافت مبلغي بيشتر از پيش پرداخت، قرارداد را هم ملغي كند. اين درحالي است كه طي اين مدت 36 دستگاه از اين اتوبوس ساخته شده يا مراحل پاياني كار را پشت سر ميگذاشتند.
اين اتفاق منجر شد كه از حدود شش ماه پيش 500 كارگر اين كارخانه از كار بيكار شده و اتوبوسهاي ساخته شده هم به حال خود رها شوند. طبق اظهارات سخنگوي گروه كرمان خودرو ظرفيت توليد اتوبوس دو كابين در سايت ارگ ديزل سه هزار دستگاه، ميني بوس دو هزار دستگاه و اتوبوس تك كابين به جاي اتوبوس دو كابين پنج هزار دستگاه است.
احتمال تغيير كاربري خط توليد اتوبوس
وقتي از محمدجعفر مجذوبي سوال ميشود كه آيا امكان تغيير كاربري اتوبوسهاي ساخته شده وجود دارد؟ پاسخ مي دهد كه اگر از لحاظ اقتصادي به اين نتيجه برسيم كه توليد اتوبوس براي ما توجيه اقتصادي ندارد، خط توليد آن را تغيير ميدهيم و محصول ديگري را جايگزين آن مي كنيم، ولي اين امر مستلزم آن است كه اتوبوسهاي توليدي فروخته شوند.
وي اعلام ميكند كه گروه كرمان خودرو آمادگي دارد 44 دستگاه اتوبوس باقيمانده در اين قرارداد ظرف شش ماه توليد كند؛ به شرطي كه از ابتدا تكليف اين 36 دستگاه مشخص شود.
گويا در آخرين مذاكرات انجام شده مسوولان سازمان شهرداريها ودهياريها به نبود كولر در اين اتوبوسها ايراد گرفته شده كه مجذوبي دراين رابطه گفت: نصب كولر در اتوبوس كار چنداني سختي نيست، زيرا كولر اين اتوبوسها سقفي بوده و اين كار با تغييرات اندكي قابل انجام است.