کد خبر 871860
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
روحانی آمانو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای درباره دیدار آمانو و روحانی، برجام را دستاوردی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای توصیف و تأکید کرد که این نهاد تحولات مرتبط به برجام را به دقت دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که «یوکیا آمانو» مدیرکل این سازمان در دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران درباره «فعالیت‌های پادمانی» در ایران صحبت کرده است.

در بیانیه صادر شده از سوی آژانس آمده است که دیدار روز چهارشنبه در چارچوب مذاکرات در سطح عالی بین مقامات ایران و این سازمان برگزار شده است.

در این بیانیه عنوان شده که آمانو و روحانی «درباره فعالیت‌های پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گفت‌وگو کرده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

پیامی که آمانو پس از دیدار با روحانی دریافت کرد

طبق درخواست شورای امنیت سازمان ملل و تایید شده از سوی شورای حکام، آژانس اتمی از زمان اجرای توافق هسته‌ای، مشغول راستی‌آزمایی درباره پایبندی ایران به تعهداتش ذیل برجام است.

در بخش دیگری از بیانیه آژانس آمده است: «دبیر کل گفت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دقت تحولات مرتبط با برجام را دنبال می‌کند. او مجددا تاکید کرد که توافق هسته‌ای دستاورد مهمی در راستی‌آزمایی است.»

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری، روحانی نیز خطاب به آمانو با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی آژانس دفاع از حقوق ملت‌ها در بهره‌مندی از فناوری صلح آمیز هسته‌ای است، گفت: «برجام موفقیتی بزرگ برای دیپلماسی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود و ادامه این موفقیت فقط در گرو توازن تعهدات همه طرفین است.» (جزئیات بیشتر)

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    0 0
    من نمی دانم چرا هر موقع اعضای حکومت روحانی با خارجی ها صحبت می کنند ستون فقراتم می لرزد و دماغم را بوی خیانت خونی می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس