آمانو

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای برای شورای حکام تصریح کرد که آژانس به تمامی سایت‌های و مکان‌های مورد نیاز برای بازرسی در ایران، دسترسی کامل داشته است.

به گزارش مشرق،‌ «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اظهاراتی در اولین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان خروج واشنگتن از برجام درباره راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت:« آمریکا-یکی از اعضای برنامه جامع اقدام مشترک-خروج از این توافق را ماه گذشته اعلام کرد. آژانس همچنان به درخواست شورای امنیت سازمان ملل و مجوز شورای حکام، بر راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام ادامه می‌دهد».

بیشتر بخوانید:

ارزیابی موگرینی از نشست کمیسیون مشترک برجام

وی ادامه داد: «همانطور که در جدیدترین گزارش من به شورای حکام بیان شد، آژانس طبق پروتکل الحاقی به تمامی سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز به بازدید داریم، دسترسی کامل داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه چنین دسترسی‌هایی اجرای پروتکل الحاقی را تسهیل و اعتماد را تقویت می‌کند».

آمانو تصریح کرد: «در 25 ماه می، کمسیون مشترک برجام مرا برای حضور در بخشی از نشستی که در وین برگزار شد، دعوت کرد. من به حاضران، گزارشی از فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در ایران، ارائه کردم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «آژانس همچنان به راستی‌آزمایی (تأیید) عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده به وسیله ایران طبق توافقات پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌های مرتبط با نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش پیشین خود اجرای برجام بوسیله ایران را مورد تأیید قرار داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از دیپلمات‌های ارشد وین، تصریح کرد که درخواست آمانون برای همکاری به موقع به مفهوم آن نیست که ایران قوانین برجام را نقض کرده است بلکه آژانس «ایران را ترغیب می‌کند فراتر و بالاتر از شرایط» برجام عمل کند.

یران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    8 1
    یعنی به سایتهای نظامی و موشکی! پس چرا دولت راستگویان تکذیب میکنه که عزت ملت رو فروخته؟ و سر اقتدارش هم معامله کرده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس