به گزارش مشرق؛ از فردا چهاردهم تیرماه به مدت دو روز بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، نمایشگاه و همایش بین‌المللی Tehran Game Convention 2018 یا TGC 2018 را با همکاری شرکت گیم‌کانکشن Game Connection فرانسه، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌کند.

هرچند این گردهم‌ایی با موضوع بازی است اما به دلایلی می‌توان آن‌را یکی از جدی‌ترین اقدامات در صنایع ICT کشورمان برای کارآفرینی،ما ایجاد اشتغال و افزایش دانش‌فنی داخل و توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان دانست.  

نمایشگاه و همایش TGC درواقع میعادگاه صنعت گیم کشور است اما این رویداد بین‌المللی نه تنها بزرگترین رویداد گیم و بازی در ایران است بلکه بنابر اعلام گیم‌کانکشن، TGC بزرگترین رویداد صنعت بازی در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود.

با رویکرد ارتباطات بین‌المللی TGC بستری برای ارتباط فعالین ایرانی این حوزه با متخصصین و تاجران بازی از سراسر جهان است. حضور گیم‌کانکشن به عنوان شریک در برگزاری این رویداد اعتبار جهانی فراوانی به آن بخشیده است و همین اعتبار باعث رغبت متخصصین و فعالین تراز اول صنعت گیم به شرکت در TGC شده است.  

حضور سازندگان‌بازی ها، شرکت‌های واسطه، ناشران بازی‌ها و سرمایه‌گذاران، نظریه پردازان و متخصصین بازی های رایانه‌ای از سراسرجهان فرصت بسیارخوبی برای توسعه صنعت گیم است. ارتباطات بین‌المللی، عرضه بازی های ایرانی در خارج از کشور و همچنین آشنایی و برخورداری از دانش‌فنی جهانی از جمله مهم‌ترین دستاوردهای     TGC برای صنعت گیم کشور و بازی‌سازان داخلی است.

اما طبق معمول چنین برنامه‌هایی همیشه این شک و نگرانی ایجاد می‌شود که نکند TGC به‌جای حمایت از بازی‌سازان داخلی به فضایی برای واردات بازی‌های خارجی تبدیل شود؟

در سال‌های اخیر فراگیری استفاده ازبازی‌های خارجی علاوه بر ناهنجاری‌های فرهنگی و تبلیغاتی، منجر به خروج ارز فراوانی از کشور نیز شده است.

اغلب بازی‌های خارجی توسط چند شرکت معدود در ایران عرضه می‌شوند و سود سرشار، درآمدهای غیرشفاف و فضای ضدرقابتی باعث ایجاد کارتل‌های پرقدرت انتشار بازی های خارجی در کشور شده است. همین شرایط رقابت را برای بازی‌سازان داخلی بسیار دشوار کرده است.

در TGC امسال بنیاد بازی های رایانه‌ای از شرکت‌ نمودن واردکنندگان بازی‌های خارجی ممانعت کرده است. استدلال بنیاد این است که بودجه برگزاری این رویداد از محل بودجه عمومی تامین می‌شود و شایسته نیست در شرایط جنگ ارزی و نیاز به تمرکز بر رویه‌های اقتصاد مقاومتی، امکانات عمومی در اختیار گروهی واردکننده  با رویه‌های غیرشفاف قرارگیرد. پس فضا امکانات و برنامه‌ها بصورت کامل به بازی‌سازان داخلی و صادرکنندگان بازی اختصاص دارد.

در حاشیه این رویداد بخش‌های مختلفی از جمله فضای نمایشگاهی و ملاقات‌های تجاری، کنفرانس‌ها، پنل‌ها و مسترکلاس‌ها، جایزه توسعه‌دهندگان و فضای اختصاصی برای بازی‌سازان مستقل در نظرگرفته شده است.

دومین رویداد تی‌جی‌سی امسال پذیرای 80 سخنران (60 درصد بین‌المللی) خواهد بود که این سخنرانان به برگزاری پنل‌ها، کنفرانس‌ها و کلاس‌های تخصصی خواهند پرداخت. این در حالی است که در دوره نخست این رویداد ۶۰ سخنرانی وجود داشت که نیمی از آن‌ها سخنرانان غیر ایرانی بودند. سخنرانی‌ها در قالب کنفرانس یا پانل‌های 45 دقیقه‌ای و برای سه سطح مخاطب تازه‌کارها، متوسط‌ها (برای حرفه‌ای‌ها با بیش از 2 سال سابقه در حوزه) و ماهران (برای فعالان پیشرفته با بیش از 7 سال سابقه در این حوزه) برگزار خواهد شد.

بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای 25 بهمن ماه سال گذشته فراخوان دعوت از فعالان و صاحب‌نظران داخلی و بین‌المللی را برای سخنرانی در دومین دوره رویداد بین‌المللی Tehran Game Convention منتشر کرده بود.

از نتایج مهم برگزاری رویداد TGC2017 سال گذشته می‌توان انگیزه‌بخشی به خریداران بین‌المللی برای تجارت با بازی‌سازان ایرانی  نام برد که ایجاد بستر صادرات حداقل دو بازی ایرانی ازنتایج آن بود.

علاقمندان می توانند اخبار و اطلاعات این رویداد را با هشتگ #TGC2018 در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس