مصرف برق

خاموشی و قطع مکرر برق که گفته می‌شود به چند دلیل از جمله کمبود تولید است باعث شده تا روزانه مشترکانی که سالهاست به بدمصرفی عادت کرده دو ساعت بی‌برقی را تجربه کنند.

به گزارش مشرق، اعلام رسمی وزارت نیرو مبنی بر اینکه خاموشی برق در تابستان مهمان‌خانه‌ها خواهد بود چون مردم صرفه جویی نمی‌کنند، نشان داد امسال علاوه بر کمبود آب، مشترکان باید بی برقی را هم تحمل کنند.

تفاوتی که امسال با سال های گذشته دارد این است که  در سال‌های گذشته کمبود آب داشتیم اما امسال خاموشی نیز به این موضوع اضافه شد.

ساخت نیروگاه تنها برای پاسخگویی به ۲۰۰ ساعت مصرف برق در زمان پیک موضوعی بود که پارسال از زبان وزیر نیرو جاری شد و اردکانیان اعلام کرد که این برنامه هیچ توجیه اقتصادی ندارد و باید متوقف شود. با اعلام این برنامه هیچ مشترکی تصور نمی‌کرد که این فشار تنها بر دوش آنها خواهد بود.

قطعی‌های مکرر برق در مناطق مختلف شهر تهران و در ساعات گرم روز باعث شده تا مشترکانی که سالهاست به بدمصرفی عادت کرده اند به شدت کلافه شوند.

بیشتر بخوانید:

پیک مصرف برق همچنان فراتر از ۵۶ هزار مگاوات

اگر چه مسوولان ارشد وزارت نیرو به طور تلویحی از اواخر سال گذشته اعلام کردند که کاهش بارش ها و عدم استفاده از ظرفیت کامل نیروگاه‌های برقابی از یک سو و عدم ساخت نیروگاه جدید به میزان ۲ تا ۳ هزار مگاوات کسری ۵ تا ۶ هزار مگاواتی را در تابستان امسال در پی خواهد داشت اما موضوعی که وزارت نیرو به آن توجهی نداشت این بود که برای مردم که سالهاست به دلیل ارزانی و قیمت پایین انرژی به مصرف بی رویه برق بی اعتنا هستند و به آن عادت کرده‌اند سخت خواهد بود که یک باره این فشار را تحمل کنند.

اکثر مشترکان برق بر این باور هستند که دولت باید از ماه‌ها قبل که به خوبی می دانست کسری ۵ تا ۶ هزار مگاواتی یعنی خاموشی ها گسترده اقدامات خود و فرهنگ سازی برای کاهش مصرف برق را افزایش می داد تا در تابستان خاموشی برق مشترکان را غافلگیر نکند.

* وقتی دولت قیمت برق مصرفی پلکان‌های بالاتر را افزایش نمی‌دهند نباید انتظار کاهش مصرف داشت

محمدیان یکی از مشترکان برق در خصوص ارزان نبودن انرژی و بی تفاوتی به کاهش مصرف گفت: ارزش یک چیز را درآمد مردم تعیین نمی کند. وقتی دولت نمی خواهد پلکان های بالاتر را بیشتر افزایش بدهد و همه ی پلکان های مصرف را به یک چشم نگاه میکند نباید انتظار کاهش مصرف داشت.

وی افزود:به هر حال دولت باید از ماهها قبل به این موضوع توجه می کرد که کسری ۶ هزار مگاوات یعنی چه؟ پس باید اقدامات لازم برای آماده سازی مردم برای مواجه با خاموشی را انجام می داد.

* دولت از اعلام جدول خاموشی‌ها خجالت می‌کشد؟

اسلامی یکی دیگر از مشترکان با بیان اینکه تصور می کنم که به زودی دولت مجبور به اعلام جدول نوبت بندی شود گفت:قطعا این خاموشی های بدون برنامه و لحظه ای به ضرر مشترکان است و تصور می کنم که دولت و یا وزارت نیرو از اعلام جدول نوبت بندی خجالت می‌کشند و یا می ترسند.

وی افزود: این احتمال دائما در حال تقویت شدن است که روند قطعی برق در گوشه و کنار کشور و پایتخت، باز هم ادامه یابد که این موضوع با افزایش دمای هوا در این روزها در ارتباط مستقیم بوده است.

به گفته وی انتظار می‌رود که در صورت مستمر بودن چنین پدیده‌ای، وزارت نیرو با اعلام جدول قطعی روزانه، مشترکان را از قطعی برق آگاه کند.

*ادارات دولتی پر مصرف تر از مردم عادی

سعیدی یکی از مشترکان با اشاره به قطع برق مناطق جنوبی کشور گفت:همین مانده که برق مناطق جنوب با دمای 50 درجه برق قطع شود. همین الان هم خاموشی در ساعت اوج مصرف تا نیم ساعت داریم که البته بعضی وقت‌ها اتفاق می‌افتد؛ ایرادش و مقصرش دولت و وزارت نیرو ست چراکه مردم را تشویق به سرمایه گذاری در این بخش نکرده است.

وی افزود: زمستانها که به اداره های دولتی مراجعه می کنید از شدت گرما پنجره باز هستند. حال ببینید مصرف برق آنها تا چه حد در تابستان بالا می رود چرا که یک نفر در یک سالن نشسته و 500 چراغ روشن کرده است. حال سوال این است که چرا مدام باید مردم جور ناکارآمدی مسوولان را بکشند؟

وی تاکید کرد: بزرگ‌ترین مصرف کننده و اسراف کننده شما به اصطلاح مسوولان هستید و مشخص نیست چرا مدام به مردم هشدار میدهید.

*دولت تعرفه برق پرمصرف ها را بیشتر افزایش دهد تا مصرف برق کنترل شود

اعتمادی در خصوص خاموشی ها و انتقادی که به عدم اعلام برنامه نوبت بندی قطع برق از سوی دولت مطرح است می گوید: دولت مشخص کند چه تعداد واحد مسکونی پرمصرف وجود دارد و به آنها اخطار بدهد نه اینکه اعلام کند چون برق زیاد مصرف میشود پس باید تعرفه برق به یک میزان هم برای کم مصرف ها و هم پرمصرف ها به یک اندازه افزایش یابد.

وی افزود: این وسط تقصیر واحدهای مسکونی که در روز ۱۰۰ کیلو وات هم مصرف نمیکنند چیست این نشان می دهد که در بوجود آمدن این وضعیت و خاموشی ها عدالت وجود ندارد.

وی ادامه داد: عدالت موقعی نهادینه میشود که مصرف کننده های پرمصرف را از کم مصرف ها جدا کنیم .بهترین راه نصب کنتور های هوشمند است که متاسفانه این طرح سالیان سال است در کشور اجرا نمی شود. منظورم کنتورهای دیجیتالی که وجود دارند نیست. کنتور هایی که مستقیما به اداره برق متصل هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیک مصرف برق در روز دوشنبه (11 تیرماه) به میزان 56 هزار و 532 مگاوات رسیده که این رقم در مقایسه با روز ماقبل از آن که 55 هزار و 432 مگاوات بود، افزایش یک هزار و 100 مگاواتی را در پی داشته است.

نزدیک به صفر بودن ذخیره نیروگاه‌ها و ثبت رکورد برای پیک مصرف برق در این شرایط هشداری برای رسیدن شبکه و نیروگاه‌های کشور به حداکثر توان قابل استفاده است.

حال با توجه به عدم توجه مردم به خصوص پرمصرف ها در کاهش مصرف و افزایش دما تاسیسات شبکه برق دچار آسیب دیدگی شده و خاموشی ها تا پایان تابستان امسال مهمان خانواده های ایرانی خواهد بود چرا که  حدود 20 هزار مگاوات مصرف برق کشور که کل مصرف 4 کشور همسایه می باشد به سیستم‌های سرمایشی اختصاص یافته است.

به نظر می رسد دولت و وزارت نیرو اگر می خواست برای کنترل هزینه هایی که هر سال برای ساخت ۲ تا ۳ هزار مگاوات هزینه می کرد اقدامی انجام دهد، بهتر بود به یکباره این برنامه را کنار نگذارد و سعی می کرد از عدد پایین تری این برنامه را آغاز کند. از طرف دیگر باید برنامه‌های بهتری برای کنترل مصرف و کاهش مصرف انرژی به خصوص در کنترل مصرف برق سیستم‌های سرمایشی که ۲۰ هزار مگاوات برق را می‌بلعد اعمال می‌کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    3 0
    البته نمی شود همه پر مصرف ها را به یک چوب راند. خوزستان و بوشهر مجبور هستند مصرف بالا داشتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس