روزنامه اعتماد

حضور حاج حسین یکتا در بازار تهران و شنیدن دردهای مردم و انتقال آنان به مسئولین، اصلاح طلبان را به وحشت و جیغ و داد انداخته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سفر روحانی به محل تولد برجام، ثابت کرد ایران ونزوئلا نیست!

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «دیپلماسی با چاشنی خشم» نوشت:

«روحانی، مقصد نخستین سفر اروپایی خود پس از خروج آمریکا از برجام را در جایی انتخاب کرد که محل تولد برجام بود. هسته اولیه برجام در ژنو سوییس شکل گرفت و بعدها در وین اتریش، تکمیل شد. دیپلمات‌های ایرانی هفته‌ها در سوییس با همتایان بریتانیایی، روسی، چینی، فرانسوی، آلمانی و البته آمریکایی چانه زنی کردند و اخبار مربوط به آن دوره هنوز در حافظه مردم ایران، جاری است. به هر حال، سفر روحانی به سوییس و البته اتریش، صلابت و اصالت دیپلماسی پارسی را نشان داد و به آمریکا این پیغام را داد که ایران، ونزوئلا نیست!».

اصلاح طلبان تبحر خاصی در «بزرگ‌نمایی غرب و ضعیف‌نمایی ایران» دارند. این روزنامه اصلاح طلب که پیش از این ظریف را امیرکبیرِ ناکام نامیده بود و به دلیل بی دستاوردی توافق هسته‌ای، نوشته بود «برجام پلاستیکی نمی‌خواهیم»، حالا برای سفر روحانی به محل تولد برجام! ذوق زده شده است.

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده که «سفر روحانی به محل تولد برجام، به آمریکا پیغام داد که ایران ونزوئلا نیست». این در حالی است که کارنامه ضعیف اقتصادی دولت در سالهای اخیر، کار را به جایی رساند که حتی حامیان دولت نیز درباره ونزوئلایی شدن کشور هشدار دادند.

به عنوان نمونه، «حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت-فروردین ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «نوسانات نرخ ارز و سیر صعودی آن نشانه ونزوئلایی شدن اقتصاد است و برخی مسئولان اقتصادی در آن سهم دارند...در حال حاضر یک اضطراب بی‌سابقه در جامعه که ناشی از افزایش قیمت ارز است، پدید آمده است. مردمی که اندکی پول نقد دارند یک‌شبه، قدرت خریدشان نصف شده و طبیعی است که مضطرب می‌شوند. این اضطراب‌ها موجب اضطراب‌های بیشتر در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می‌شود...دولت برای تأمین کسری بودجه خود و گروه‌های خارج از دولت به دلایل متعدد از افزایش تورم منتفع می‌شوند، لذا طبیعی است که کسی برای کنترل تورم اقدام نکند. ریشه اصلی افزایش قیمت‌ها در بی‌ثباتی اقتصادی و حضور غیر مرتبطان در اقتصاد...است. ظاهراً لایه‌هایی از مدیران و بخش‌هایی تصمیم‌گیران توانایی و تدبیر کافی برای مدیریت بحران‌ها را ندارند».

اذعان کارشناس اقتصادی حامی دولت به ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران در دولت روحانی در حالی است که پیش از این، اصلاح طلبان با ایجاد هراس و لولوسازی از رقیب، مدعی بودند که اگر رقبای روحانی بر سر کار بیایند، ایران، ونزوئلا می‌شود.

** حمله گازانبری «مدعیان آزادی بیان» به «حاج حسین یکتا»

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «برنامه اپوزیسیون دولت در شبکه سوم» نوشت:

«پخش برنامه "روایت مردم" در شبکه سوم، از پروژه‌های جدید این شبکه است. برنامه‌ای که حمایت‌های رسانه‌ای از آن نشان می‌دهد نباید آن را تنها در قالب یک برنامه ساده تلویزیونی اررزیابی کرد. این مستند در بخش‌های اولیه به‌سراغ مردم در کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار تهران می‌رود و حرف‌های تندشان علیه «مسوولان دولت» را منتشر می‌کند. حرف‌هایی که مردم هم دوست دارند شنیده شود. مردمی که علیه آقازاده‌ها فریادهای تند سر می‌دهند و مسوولان دولت را متهم به "بی‌عملی" و "ناکارآمدی" می‌کنند...برای شناخت برنامه کافی است بدانیم روایتگر آن حاج حسین یکتاست که در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در حمایت از رییسی در جمعی از اعضای بسیج هشدار داده بود: "۳۰ روز همه کارها رو تعطیل کنید، تو رو خدا وقت بگذارید. این خط این نشون، آگه این‌بار بیان ریشه‌تون رو می‌خشکونن". تهیه‌کننده مستند میان انتقادهای مردم هم تفکیک قائل بوده و معتقد است آنچه در این برنامه پخش می‌شود، "حرف‌های مخلصانه و نیازمندانه مردم" است نه "حرف‌های اغتشاش‌گرایانه و مریض غیرخدایی".

حضور حاج حسین یکتا در بازار تهران و شنیدن دردهای مردم و انتقال آنان به مسئولین، اصلاح طلبان را به وحشت و جیغ و داد انداخته است. این جماعت همزمان با حمله به حاج حسین یکتا و صدا و سیما در مطالب متعدد خواستار اجرای برجام موشکی برای رفع مشکلات اقتصادی شده‌اند. همان دوگانه دروغی که برای صنعت هسته‌ای مطرح کردند و در نهایت همانطور که قابل پیش بینی بود، صنعت هسته‌ای تعطیل شد اما مشکلات اقتصادی در جای خود باقی ماند.

حاج حسین یکتا به بازار تهران رفته است تا «روایت مردم» از مشکلاتی را که دارند بشنود و آن را به مسئولین و آنان که وظیفه رسیدگی به این مشکلات را دارند منتقل سازد. این اقدام تحسین برانگیز برای جماعتی که «ورود زنان به ورزشگاه» و «پرداخت هزینه گزاف به فوتبالیست‌های خارجی برای حضور در صدا و سیما» و «رفع حصر سران فتنه» و «برگزاری کنسرت» را دغدغه عموم مردم جا می‌زنند، سنگین تمام می‌شود.

حمله گازانبری به حاج حسین یکتا از سوی جماعتی صورت گرفته است که ادعای «آزادی بیان» از سوی آنها، گوش فلک را کر کرده است.

** حمایت نماینده لیست امید از جاسوس‌ها و دوتابعیتی ها

«پروانه سلحشوری» نماینده اصلاح طلب مجلس در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «موانع امنیتی بازگشت ایرانیان به کشور» نوشت:

«ایرانیان خارج از کشور ظرفیتی هستند که در چهل سال گذشته از آن استفاده خاصی نشده است. مهم‌ترین مانع استفاده از ظرفیت این قشر وسیع نگاه امنیتی به ایرانیان خارج از کشور است. نگاهی که متأسفانه در یکی دو سال اخیر هم تشدید شده است...دعوایی که به بهانه مدیران دو تابعیتی به راه افتاد یکی از این مسائل بود که به طورغیر مستقیم هشداری برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران محسوب می‌شد...در موردی دیگر عادی شدن اتهام جاسوسی یا همکاری با نهادهای امنیتی کشورهای خارجی به برخی از متخصصان، دانشمندان و سرمایه‌گذاران ایرانی که مسیر بازگشت به وطن را در پیش گرفته بودند هم خود زنگ خطری است که به مثابه یک تابلو ایست مقابل این قشر وسیع عمل می‌کند. با وجود این موانع بسیار بزرگ، بازگشت ایرانیان توانمند خارج از کشور همانند رؤیایی است که براحتی تعبیر نخواهد شد».

هرگاه خبری درخصوص دستگیری یک جاسوس اعلام می‌شود. طیف اصلاح طلب تمام قد به دفاع از متهم پرداخته و به نهادهای امنیتی و قضایی حمله می‌کنند. دستگیری شبکه جاسوسی در پوشش فعالیت محیط زیستی و همچنین دستگیری جاسوس هسته‌ای در تیم مذاکرات دولت آقای روحانی تنها دو نمونه از مواردی است که اصلاح طلبان به خوبی عیار خود در رابطه با مسئله نفوذ را نشان داده‌اند.

مظلوم نمایی و تبرئه جاسوس‌ها و دوتابعیتی ها توسط اصلاح طلبان در حالی است که فقط در یک نمونه، کاووس سیدامامی- از نفرات اصلی شبکه جاسوسی محیط زیستی که در زندان خودکشی کرد- توانسته بود اعتماد مسئولان را جلب و با ارائه اطلاعات غلط در خصوص وضعیت محیط زیستی کشور، روندی را به پیش ببرد که نتیجه آن افزایش روند کم آبی و خشکسالی بود. طبق برخی اطلاعات او نفر اصلی بود که با شیرین سازی آب دریاها برای مصارف مخالفت کرده بود. البته در پرونده او موارد مخرب دیگری نظیر انتقال اسناد مربوط به فعالیت‌های نظامی ایران به خارج از کشور و...هم دیده می‌شد.

** اذعان اصلاح طلبان به همراهی اروپا با آمریکا

روزنامه شرق در یادداشتی نوشت:

«ایران در تلاش است از اختلافات میان آمریکا و اروپا بهره ببرد که تا حدی نیز قابل پیگیری است، اما نباید فراموش کرد که تحریم‌های آمریکا یک‌جانبه و مضاعف است. به این معنا که اگر شرکت‌ها  یا دولت‌هایی با آمریکا همسو نباشند، دچار تحریم خواهند شد؛ بنابراین شرکت‌های اروپایی به خاطر مصالح و منافع و همین‌طور برخلاف میل خود برای سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی علاقه‌مندی نشان نمی‌دهند».

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی نوشت:

«در مورد میزان ظرفیت دولت‌های اروپایی برای تضمین منافع ایران در برجام نوشته می‌شود، باید بپذیریم که اروپایی‌ها درواقع کنترل شرکت‌های چندملیتی را در اختیار ندارند. شرکت‌ها باید به سهامداران ۰ شان پاسخگو باشند و منافع سهامداران را تضمین کنند لذا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذار در محلی سرمایه‌گذاری می‌کنند که مطمئن باشند سودشان تضمین و تأمین می‌شود. این شرکت‌ها در مورد سرمایه‌گذاری در ایران تعهدی حقوقی ندارند و به علت اینکه امریکا آنها را به‌شدت تهدید به تحریم کرده است، نگران هستند که خسارت‌ها و آسیب‌های شدیدی در صورت سرمایه‌گذاری، معامله یا تجارت با ایران به آنها وارد شود».

آمریکا از اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- در دولت اوباما، توافق هسته‌ای را نقض کرد. این عهدشکنی و نقض فاحش برجام در دولت ترامپ نیز ادامه پیدا کرد اما کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون اعتراض عملی به عهدشکنی‌های واشنگتن، با شانتاژهای آمریکا درباره توان موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران اعلام همراهی کردند.

اروپا در پسابرجام اقدامات متعدد ضد ایرانی را انجام داده است. برای نمونه در مهرماه ۹۵ دادگاهی در اتحادیه اروپایی حکم تحریم سنگینی علیه شرکت ملی نفتکش کشورمان وضع کرد که تا ۳۰ سال غیرقابل لغو است و حتی شامل سهامداران این شرکت از جمله شستا و صندوق بازنشستگی نفت نیز می‌شود.

همچنین در تیرماه ۹۶ و در حالی که ظریف در اروپا و در دیدارهای خارجی با سران سه کشور آلمان، ایتالیا و فرانسه بود، اتحادیه اروپا لیست جدیدی از افراد و نهادهای تحریمی در ایران را که در فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی نقش دارند، اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    72 3
    مقامات نظام مدتها است پرچم سفید را بالا برده اند. کارخانه ها و مانورهای موشکی تعطیل شده. 2030 دارد اجرا می شود . از 41 تعهد FATF عملا دولت 37 تای آن را پذیرفته و حتی به مجلس نداده و 4 تا را هم که داده مجلس بی قید و شرط تصویب می کند.
    • ورپامی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      59 6
      این وضعیت رو مردم عزیزمون انتخاب کردند، باید دید انتخابات آینده در مجلس و ریاست جمهوری خواهان تغییر وضعیت هستند یا خیر
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      2 0
      مشرق جان این یارو کاووس سیدامامی خودکشی کرد یا توسط رفقای اصلاح طلب کشته شد تا بیشتر از این دهانش باز نشود؟!!
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    66 3
    جمهوری اسلامی بن بست ندارد
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      5 31
      خخخخخخ
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      5 31
      خخخخخخ
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      2 6
      دوربرگردان دارد
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    7 97
    لیاقت ظریف ریاست جمهوریه ایرانه
    • مهدی IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      87 5
      لعنت بر فرقه ای که «ورود زنان به ورزشگاه مردانه و حضور مختلط در کنسرت را دغدغه اصلی ملت کرد و کار و عدالت و اقتصاد و تولید و دانش و صنعت را از ذهن ملت بیرون کرد هرکه هست لعن تبر او
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      70 4
      فعلا که کارنامه ایشون نشون میده که ضعیف ترین وزیر خارجه پس از انقلاب هست.ظریف خیلی ضعیفه
    • منا IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      42 2
      هرچی کشیدیم از اراجیف امثال شماها کشیدیم...لیاقت ظریف فقط فقط خونه نشینیه و لاغیر.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      36 3
      شاه سلطان حسین
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      36 2
      بله با برجام دلار شد نه تومن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      29 3
      لیاقت امثال شما هم بازارهای برده فروشی داعش است
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      0 1
      نه عزیزم بدون برجام دلار شد 9 تومن با برجام 5سال رو همون 3تومن مونده بود
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    54 10
    از تیترهای روزنامه های اسلاحتلبا مشخصه که عین خر تو باتلاق گیر افتادن به امید نابودی اسلاح و اسلاحتلبا
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    38 8
    مظلوم نمایی و تبرئه جاسوس‌ها و دوتابعیتی ها توسط اصلاح طلبان در حالی است که فقط در یک نمونه، کاووس سیدامامی- از نفرات اصلی شبکه جاسوسی محیط زیستی که در زندان خودکشی کرد- توانسته بود اعتماد مسئولان را جلب و با ارائه اطلاعات غلط در خصوص وضعیت محیط زیستی کشور، روندی را به پیش ببرد که نتیجه آن افزایش روند کم آبی و خشکسالی بود
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    13 7
    سامورا پانتا هم آمد ایران چرا بازداشتش نکردید احمقها.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    27 0
    این جناح بازیها پدر ملت رودراورده دست بردارید برای رضای خدا کارکنیدمردم همه جوره برای نظام زحمت کشیدند .
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    30 1
    لعنت بر فرقه ای که «ورود زنان به ورزشگاه مردانه و حضور مختلط در کنسرت را دغدغه اصلی ملت کرد و کار و عدالت و اقتصاد و تولید و دانش و صنعت را از ذهن ملت بیرون کرد هرکه هست لعن تبر او
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    1 7
    خخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      1 0
      زهره مار
  • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    25 0
    حرومزاده مزدور بیا در مورد ارباب هات مشرق خبر گذاشت بیا با فیلتر شکن منفی بده تا کثافت کاری ارباب هات ماست مالی کنی مشرق منتشر کن
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
      4 0
      البته حرامزاده مجازی اند.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    23 3
    البته ایران ونزوئلا نیست شکی نیست اما نباید بگذاریم عربستان نفت صادر کنه به هر هزینه ای
  • کارشناس IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    22 0
    این بازیها را جم کنید مشکل ما مسئولان فاسد داخلی هستند. طبق قانون کسانیکه در زمان تحریم مرتکب رانت، اختلاس، احتکار و فساد شوند مفسد فی الارض هستند و باید اعدام شوند
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
      1 0
      چرا رسانه ها از گفتن این حرف ترس دارند؟
  • AE ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    2 0
    اگه برنامه حاج حسین یکتا تو بازار، زنده از تلویزیون پخش می شد، من اونو باور می کردم.
  • US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    1 0
    درود بر شرف حاجی و رحمت بر پدرومادرش.
  • t NZ ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
    0 0
    کدام تعهد اقی روحانی دارند کارکنان سفارتت را دستگیر می کنند شما از اینها جبران دیگران یعنی امریکا می خواهی سفر خوش گذشت برو استراحت نچائی سونا یادت نره بخدا از ناراحتی این را می گویم
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    1 0
    امریکا و اروپا عمله های صهیونیزم جهانی هستند .انها در مواقع مناسب نقش های دارند که باید اجرا کنند .
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
    0 0
    نمایندگان یا ملیجکان امید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس