در این مطلب که گرداوری شده از بخش سلامت سایت تفریحی ۵ عصر می‌باشد قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم تا با یک برنامهٔ غذایی مناسب سلامت جسمی‌ دختر کودکتان را تضمین کنید.

داشتن تغذیه سالم مستلزم دانستن خواص مواد غذایی است شما اگر دانش کافی‌ در این زمینه داشته باشید میتوانید از خیلی‌ از بیماریها پیشگیری کنید و یا در صورت بروز بیماری با داروهای گیاهی آن را درمان کنید پس در ادامه با ما همراه باشید.

اولین سال زندگی

در چند ماه اول زندگی، دخترتان تنها به شیر مادر و یا یکی از انواع شیر خشک نیاز خواهد داشت. برخی از متخصصان در این دوره مکملهای ویتامین را نیز توصیه کرده اند. برنامه ی غذایی در این مرحله از زندگی، بسیار متفاوت است. برخی از نوزادان مایلند هر دو یا سه ساعت، یک بار شیر بخورند در حالی که در بعضی مواقع فواصل بین شیردهی به چهار ساعت یا حتی بیشتر می رسد.
در طول اولین سال زندگی باید غذاهای جامد را برای کودکتان منظور نمایید. برخی از متخصصین توصیه کرده اند: پس از چهارمین ماه، غذای جامد کودک را با لعاب برنج مخلوط کنید؛ برخی دیگر تا ماه ششم توصیه می کنند. مهم ترین نکته در شروع خوراندن غذاهای جامد، این است که بدانید کودکتان تا چه حد گرسنه به نظر می رسد: اگر پس از خوردن شیر باز هم گرسنه است، پس زمان آغاز غذای جامد فرا رسیده است ... برای تغذیه نوزادتان دو راه دارید: یا از غذاهای آماده موجود در بازار استفاده کنید، یا خودتان با استفاده از مخلوط کن آنها را تهیه نمایید. برای شروع حبوبات پخته انتخاب مناسبی خواهد بود. میتوانی حبوبات را با موز له شده و یا میوه ها یا سبزی های تازه ی پخته (بدون نمک) در مخلوط کن به شکل پوره در آورده و به طفل بخورانید. بعدها می توانید به پوره ی طفل گوشت نیز اضافه کنید. پس از هشت ماهگی بهترین روش تغذیه ی کودک، شیرمادر همراه با غذای سایر افراد خانواده است که کودک با انگشتانش آن را به دهان می گذارد.

اغلب کودکان از این کار لذت بسیاری می برند. تکه های کوچکی از پنیر، نان تست شده و ماکارونی انتخاب خوبی برای تغذیه طفل در این دوره است، (البته باز هم بدون نمک و بدون شکر(.

سنین قبل از دبستان

برخلاف دوره ی نوزادی که به نظر می رسد طفل هیچ  چوقت سیر نمی شود، والدین در سنین قبل از دبستان با کودکی مواجه هستند که بزور غذا می خورد. کودکان در این سن به اندازه ی دوره ی نوزادی خود رشد نمی کنند و طبعا اشتهای آنها نیز تحت تأثیر میزان پایینی از انرژی که نیاز دارند، کاهش می یابد. ممکن است در یابید که کودکتان در این سن هیچ وقت یک وعده ی کامل غذا نمیخورد، اما می توانید مواد مقوی مورد نیاز او را با میان وعده های سالمی که تهیه می کنید فراهم آورید.

به خاطر داشته باشید، در حالی که کودکتان را به داشتن عادات صحیح غذایی تشویق می کنید، وی را مجبور به خوردن غذاهایی که آماده میسازید ننمایید. در عوض غذاهای متنوع و سالم برایش تدارک دهید تا او به انتخاب خود یکی‌ را برگزیند. به طور مثال ممکن است دخترتان در حالی‌ که بینی‌ خود را با ابراز انزجار گرفته است از هویج پخته‌ای که سر میز غذا آورده اید رو برگردند اما در عوض با اشتیاق حلقه‌های هویج خام را برای عصرانه بجود.

اغلب ما تصور می کنیم کنترل رژیم غذایی و کاهش مواد قندی و چربی، تنها مختص بزرگسالان است، اما امروزه تحقیقات به اثبات رسانده اند که حتی کودکان نیز از کاهش چربی برنامه ی غذاییشان استقبال می کنند. مصرف مواد غذایی پرچربی نه تنها کودکان را مستعد چاقی و ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی می کند، بلکه به آنها الگوی غذایی را تحمیل می نماید که سال های آینده زندگی، تحمل آن برایش بسیار دشوار خواهد بود.

اشتباه نکنید منظور ما این نیست که چربی را از رژیم غذایی خانواده حذف کنید، کودکان به چربی هم نیاز دارند، اما باید بپذیریم که کودکان ما با برنامه های غذایی مرسوم امروزه، چربی زیادی به بدن خود می رسانند. توصیه های زیر به شما کمک خواهد کرد تا چربی را در برنامه ی غذایی فرزند خود کاهش دهید:

  • پس از سن دو سالگی، به جای شیر کامل از شیر دارای ۲ درصد چربی برای کودک خود استفاده نمایید.

چربی گوشت را قبل از طبخ جدا کنید

از مصرف گوشت قرمز کم کرده و بر مصرف مرغ و ماهی بیافزایید

از خریدن گوشت چرخ کرده و غذاهای پردازش شده پرهیز کنید

پنیر و ماست کم چربی خریداری و در مصرف دسرها جای بستنی را با ماست یخ زده، عوض کنید

تعداد تخم مرغ را در رژیم غذایی کودکتان محدود کرده و آن را به ۳ | عدد در هفته کاهش دهید

مواد غذایی قابل طبخ را سرخ نکنید، بلکه آنها را آب پز یا بخارپز نمایید

شیرینی هایی برای کودکان خود خریداری کنید که چربی کمتری داشته باشند و تا حد امکان از آرد گندم خالص و شیرینی های طبیعی چون خرما، تهیه شده باشند. تنقلات شور، چون چیپس را به ندرت در خانه نگهداری نمایید

کودکان دبستانی

کودکان در سنین دبستان، تا حدود ۱۶۵۰ تا ۳۰۰۰ کالری انرژی در روز نیاز دارند. آنها همچنین محتاج تحرک و ورزش بیشتری هستند. مانند بزرگسالان، کودکان نیز باید کالری مورد نیاز خود را از دسته های اصلی غذایی، مانند: محصولات لبنی، گوشت، میوه، سبزیها، نان و حبوبات کسب کنند. بهتر است برای میان وعده ای که کودکان در مدرسه می خورند، برش هایی از میوه را انتخاب کنیم تا آنها را هنگام صرف نهار خیلی سیر نکند

همچون کودکان پیش دبستانی، برای فرزندان خود در دوره ی مدرسه نیز باید حتی الامکان مصرف چربی را کاهش دهید، اما در این کار تفریط نکنید، زیرا کودکان برای رشد مناسب، تا حدودی به چربی نیاز دارند

بسیاری از کودکان در این سن میلی به خوردن صبحانه ندارند. بر اهمیت خوردن صبحانه واقف باشید و حتی اگر لازم باشد، برای خوراندن این وعده ی غذایی، کودک را صبح زودتر از خواب بیدار کنید. برای صبحانه از حبوبات پرک شده  آماده که مملو از نمک یا شکرند و یا شیرینی های گوناگون استفاده ننمایید. یک کاسه جوانه ی گندم با خامه، یا کمی نان و پنیر به همراه دانه های خوراکی، چون گردو و پسته و یا یک عدد میوه، برای اغلب بچه ها خوشایندتر و کلأ مفیدتر است. ماست، نان خالص تست شده، پنیر یا یک عدد تخم مرغ نیز می تواند انتخاب خوبی برای صبحانه کودکتان باشد. همواره یک لیوان شیر با آب میوه نیز در کنار صبحانه به کودک بخورانید

در این سن در کنار یک برنامه ی غذایی سالم، باید کودکان را به ورزش ترغیب کرد. نداشتن تحرک فیزیکی کافی، نه تنها کودک را به سمت چاقی سوق خواهد داد، بلکه تنبلی و کم تحرکی را به صورت عادتی برای وی در خواهد آورد. گرچه در اغلب مدارس ساعتهایی را برای ورزش کردن اختصاص می دهند، اما این مدت بسنده نمی نماید، بلکه باید کودکان را
تشویق کرد تا در منزل نیز حرکات نرمشی را انجام دهند. اغلب کودکان دبستانی ساعت های خسته کننده ای را برای انجام تکالیف مدرسه صرف می کنند؛ پس بهتر است امکاناتی را برای آنها فراهم آوریم تا بتوانند پس از انجام این تکالیف، به فعالیت بدنی مورد علاقه ی خود بپردازند. بهترین روش برای ترغیب کودکتان به ورزش این است که خود یک برنامه ی منظم برای ورزش داشته باشید. او را تشویق کنید تا پس از انجام تکالیفش، به جای نشستن جلوی تلویزیون به دوچرخه سواری بپردازد، یا با شما به پیاده روی برود.

نوجوانی

ممکن است عادت های غذایی در نوجوانی بدل به یک معضل گردند. به نظر می رسد امروزه همه ی نوجوانان فقط مایلند همبرگر، چیپس و نوشابه میل کنند، اما از سوی دیگر برخی از نوجوانان، به ویژه دختران به شدت نسبت به برنامه غذایی خود نگران هستند و از خوردن مقادیر ناچیزی چربی نیز خودداری می کنند. گاه این تشویش به شکل مشکلات جسمانی چون تهوع خود را نشان میدهد.

مانند همیشه در این موارد هم به والدین توصیه میشود با آرامش با نوجوان خود برخورد نمایند. نوجوانان با تغییرات فیزیکی متعددی رو به رو هستند و ممکن است تنها به خوردن غذاهای آشنا و قدیمی اطمینان خاطر داشته باشند. اگر این غذاها بیش از اندازه چرب، شور یا شیرین نباشند، هیچ مشکلی بروز نخواهد کرد.

منبع : ویرلن

(این محتوا تبلیغاتی است)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس