سوریه

یک روزنامه لبنانی تلاش ائتلاف سعودی در الحدیده و گروه‌های مسلح در جنوب سوریه را برای به هم زدن معادله برنده-بازنده و به حاشیه کشاندن شکست‌های آنها خواند.

به گزارش مشرق، روزنامه لبنانی «البناء» در سرمقاله خود به قلم «ناصر قندیل» با عنوان « خیال‌ها درباره الحدیده و درعا، پیروزی‌های جدید، توهمات جدید است» بر شکست گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه و همزمان با آن ارتش متجاوز ائتلاف سعودی در الحدیده برای رسیدن به اهداف خود تاکید کرد.

به نوشته این روزنامه چاپ بیروت، متحدان واشنگتن در تل آویو، ریاض و ابوظبی طی دو ماه اخیر خیالاتی در ذهن خود پرورانده و به دنبال راهی به غیر از دستیابی به راه حل‌هایی سیاسی بودند که پیروزی سوریه و یمن را به رسمیت می‌شناسد و واشنگتن هم در همین توهمات شریک آنها بود.

در همین راستا نقشه‌هایی برای رویارویی در جنوب سوریه و ساحل غربی یمن  تدارک دیده و همه امکانات برای پیاده کردن آن بکار گرفته شد و تریبون‌های سیاسی هم برای ورود به این نبرد آماده شدند.

بیشتر بخوانید:

80 درصد ریف شرقی «درعا» پاکسازی شد

توقف عملیات نظامی در الحدیده یا اعتراف به شکست؟

در خصوص عملیات الحدیده محاسبات ائتلاف دستیابی به پیروزی جزیی، تضعیف موقعیت انصار الله و ایجاد رعب و وحشت در دل طرفدارانش بود و برای جنوب سوریه هم طرح مقاومت افراد مسلح در برابر پیشروی ارتش سوریه و اعلام شکست سازش در نظر گرفته شد به گونه ای که سقف مطالبات دو طرف در مذاکرات بالا رود و با رسیدن آنها به دستاوردهایی میدانی در مسیر راه حل سیاسی در سوریه و یمن سنگ اندازی کنند.

در عمل، محاسبات نظامی (از سوی ائتلاف در الحدیده و حامیان تروریست‌ها در جنوب سوریه) برای رسیدن به هر موفقیتی ناکام ماند این در حالی است که آنها تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای در این خصوص بکار گرفتند.

در الحدیده، ائتلاف در ایجاد شکاف و نفوذ به این منطقه ناکام بود در درعا هم گروه‌های مسلح کاملا از هم فروپاشیدند و با پیشروی سریع ارتش سوریه امید مجدد آنها بر گزینه نظامی نوعی حماقت سیاسی است که صاحبانش دیگر جرات فکر کردن درباره آن را هم ندارند بلکه دغدغه اصلی آنها پیوستن سریع به فرآیند سازشی است که شکل دیگر پیروزی را برای آنها رقم بزند.

در الحدیده فرماندهان اماراتی جنگ از توقف عملیات نظامی خبر دادند در جنوب سوریه هم ارتش سوریه به پیشروی‌ها و پیروزی‌های خود ادامه می‌دهد و مواضع افراد مسلح با پذیرش شکست یا تسلیم شدن در برابر ارتش دومینووار فرو می‌ریزد.

از همین رو امروز درباره سوریه راه حلی جستجو می‌شود که عنوان آن خروج ایران از سوریه در ازای اعلام پیروزی این کشور است در الحدیده هم به دنبال نظارت سازمان ملل بر این بندر هستند تا برنده و بازنده این جنگ مشخص نشود و در هر دو حالت هدف جلوگیری از تحمل شکست‌های بیشتر است که دستیابی به راه حل سیاسی را هم برای آنها دشوار می‌کند.

در الحدیده و درعا چیزی که از نظر جبهه مقاومت حائز اهمیت است پاسخ به این سوال است که حاکمیت از آن چه کسی است، حاکمیت در الحدیده به دست محافظان آن باقی خواهد ماند و بحث بر سر نظارت سازمان ملل خواهد بود و موضوع کوتاه آمدن از حاکمیت آنجا اصلا مطرح نخواهد بود.

در ادامه این گزارش آمده است؛ در درعا و جنوب سوریه هم حاکمیت بر این منطقه به طور کامل متعلق به ارتش سوریه خواهد بود و به هیچ وجه از آن به نفع گروه‌های مسلح حتی به شکل جزیی کوتاه نخواهد بود همان گونه که هیچ شکلی از حضور آمریکا در پایگاه التنف یا غیره مشروعیت نخواهد یافت و وضعیت در مرزهای سوریه با اردن، عراق یا جولان اشغالی هرگز به شکل مبهم  کنونی باقی نمی‌ماند.

از چند ماه قبل انصار الله خواستار نقش نظارتی سازمان ملل بر بندر الحدیده شده بود آن هم مشروط به اینکه محاصره آنجا شکسته شده و امنیت بندر هم تامین شود اما امارات، عربستان و غربی‌ها مخالفت کردند، ماه‌هاست که مسکو موضوع حل و فصل مساله جنوب سوریه را مطرح می‌کند به گونه‌ای که همه تسلیحات غیر از سلاح ارتش سوریه از آنجا خارج شود اما رفتار گروه‌های مسلح نشان از مخالفت آمریکا و اسرائیل با این مساله داشت.
هنگامی که شکست محاصره دریایی یمن در ازای نظارت سازمان ملل بر بندر الحدیده پذیرفته می‌شود و بسط حاکمیت ارتش سوریه بر همه جنوب این کشور هم پذیرفته می‌شود و در مقابل، متحدان واشنگتن  به یک پیروزی در یمن یا در سوریه مباهات می‌ورزند، در واقع آنها یک پیروزی خیالی را جستجو می‌کنند اما می‌دانند که این پیروزی خیالی واقعیت وجود یک برنده و بازنده در این جنگ را تغییر نخواهد داد.

متجاوزان در یمن می‌دانند که دلیل جنگ در یمن هیچ گاه آزادی بندر الحدیده نبوده بلکه حضور انصار الله و بخصوص در دریای سرخ برایشان مساله ساز است و جنگ در سوریه هم به دلیل حضور مستشاران ایرانی یا حزب الله نیست بلکه حضور و قدرت ارتش سوریه و پایبندی آن به تمامیت ارضی این کشور برای آنها مساله است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
    2 0
    الحمدلله.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس