کد خبر 870383
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
ژاپن

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برای اولین بار بود که قاره آسیا ۵ نماینده در این رقابت‌ها داشت. از بین ۵ نماینده قاره‌ی کهن، ژاپن تنها تیمی بود که موفق شد از مرحله‌ی گروهی رقابت‌ها به مرحله‌ی حذفی صعود کند.

به گزارش مشرق، سامورایی‌ها حالا با صعود به یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۸، تنها تیم آسیایی شده‌اند که ۳ بار توانسته از گروه خود در جام جهانی به مرحله‌ی بعدی صعود کند. به بهانه‌ی درخشش ژاپن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، عملکرد آسیایی‌هایی که از گروه خود در ادوار مختلف جام جهانی صعود کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

درخشش طوفان زرد

در جام جهانی ۱۹۳۸فرانسه، اندونزیایی‌ها که در آن سال‌ها مستعمره‌ی هلند بودند، اولین تیمی شدند که با نام هندِهلند شرقی از قاره‌ی آسیا در جام جهانی حضور یافتند. با وجود حضور هندهلند شرقی در جام جهانی ۱۹۳۸، اولین تیم آسیایی که توانست از مرحله‌ی گروهی جام جهانی صعود کند، کره شمالی بود. آن‌ها در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان با تیم‌های شوروی، ایتالیا و شیلی همگروه شده بودند. کره‌ای‌ها در بازی اول خود مقابل شوروی تن به شکست سنگین ۳ بر صفر دادند. آن‌ها بعد از شکست مقابل شوروی موفق شدند شیلی را با نتیجه یک بر یک متوقف کنند. وقتی کره‌ای‌ها که فقط یک امتیاز داشتند به تقابل با ایتالیا در بازی سوم خود رسیدند، کمتر کسی فکر می‌کرد آن‌ها بتوانند از این گروه صعود کنند اما کره‌ای‌ها دست به کار بزرگی زدند و با یک گل حریف سرشناس خود را شکست دادند تا ضمن صعود به مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام جهانی، موجب حذف ایتالیا از جام هم شوند. آن‌ها در مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام جهانی در ورزشگاه گودیسون پارک بندر لیورپول با ۳ گل از پرتغال پیش بودند که در نهایت در روزی که با درخشش اوزه بیو ستاره‌ی آن روزهای فوتبال پرتغال همراه بود، بازی را با نتیجه ۵ بر ۳ واگذار کردند تا اولین آسیایی که از گروه خود در جام جهانی صعود می‌کند، کارنامه‌ی قابل قبولی در این رقابت‌ها داشته باشد. پرتغال هم بعد از شکست کره شمالی در نهایت به مقام سومی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان رسید. از نکات جالب در مورد تیم ملی فوتبال کره شمالی این است که بعدها به آن‌ها که در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان درخشیده بودند، لقب طوفان زرد دادند.

انتظار طولانی


بعد از صعود کره شمالی در جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان، فوتبال آسیا ۲۸ سال انتظار طولانی‌ای کشید تا دوباره یک تیم از این قاره بتواند از گروه خود در جام جهانی صعود کند. عربستانی‌ها که در دهه ۹۰ میلادی تیم قدرتمندی در قاره‌ی آسیا بودند، در جام جهانی ۱۹۹۴ آمریکا شگفتی‌ساز شدند. آن‌ها که با تیم‌های هلند، بلژیک و مراکش همگروه شده بودند جام را با شکست ۲ بر یک مقابل هلند آغاز کردند. بعد از شکست مقابل هلند، عربستانی‌ها با ۲ پیروزی مقابل مراکش و بلژیک به مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی رسیدند. آن‌ها در یک هشتم نهایی جام جهانی مقابل سوئد تن به شکست ۳ بر یک دادند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. سوئدی‌ها هم که عربستان را از جام جهانی ۱۹۹۴ حذف کرده بودند مانند پرتغال که کره شمالی دیگر نماینده‌ی آسیا را از جام جهانی ۱۹۶۶ انگلستان حذف کرده بود، به مقام سومی جام جهانی رسیدند.

بهترین نتیجه


کره جنوبی سومین تیمی بود که موفق شد از قاره‌ی آسیا به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند. آن‌ها اولین بار در جام جهانی ۲۰۰۲ که مشترکا با ژاپن میزبان بودند، موفق شدند از گروهی که آمریکا، لهستان و پرتغال هم در آن حضور داشتند، به مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی برسند. کره‌ای‌ها با صعود به مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی تبدیل به اولین تیم آسیایی‌ای شدند که توانسته به عنوان سرگروه راهی مرحله‌ی حذفی جام شود. آن‌ها در مرحله‌ی یک هشتم نهایی دست به کار بزرگی زدند و با نتیجه ۲ بر یک از سد ایتالیا گذشتند. بعد از ایتالیا هم کره‌ای‌ها برای رسیدن به نیمه نهایی باید از سد اسپانیا می‌گذشتند که بعد از تساوی در وقت معمول بازی در نهایت در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ اسپانیا را هم شکست دادند تا به عنوان اولین تیم آسیایی راهی نیمه نهایی جام جهانی شوند. کره‌ای‌ها که با حذف ۲ تیم بزرگ جهان ایتالیا واسپانیا به نیمه نهایی جام جهانی رسیده بودند، در این مرحله مقابل آلمان تن به شکست یک بر صفر دادند و به رده بندی جام جهانی رفتند. آن‌ها در رده بندی هم موفق نبودند و مقابل ترکیه با نتیجه ۳ بر ۲ باختند و به مقام چهارم جام جهانی رسیدند. مقام چهارمی کره‌ای‌ها بهترین نتیجه‌ی یک تیم آسیایی در تاریخ جام جهانی است. آن‌ها علاوه بر جام جهانی ۲۰۰۲ در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هم موفق شدند از گروهی که تیم‌های آرژانتین، نیجریه و یونان در آن قرار داشتند به عنوان تیم دوم صعود کنند. کره‌ای‌ها در آن دوره‌ی جام جهانی اما نتوانستند نتایج جام جهانی ۲۰۰۲ را تکرار کنند و در مرحله‌ی یک هشتم نهایی با شکست ۲ بر یک مقابل اروگوئه از دور رقابت‌ها کنار رفتند. اروگوئه هم که کره جنوبی را حذف کرده بود، در نهایت به مقام چهارم جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی رسید.

بهترین آسیایی


آخرین تیم آسیایی که توانسته از گروه خود در جام جهانی برای اولین بار صعود کند، ژاپن است. آن‌ها در جام جهانی ۲۰۰۲ که مشترکا با کره جنوبی میزبان آن بودند، نتایج قابل قبولی گرفتند. ژاپنی‌ها در گروهی که تیم‌های بلژیک، روسیه و تونس در آن حضور داشتند، موفق شدند با پیروزی مقابل روسیه و تونس و تساوی مقابل بلژیک به عنوان تیم اول راهی مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی شوند. در یک هشتم نهایی اما ژاپنی‌ها موفق نبودند و در مقابل ترکیه تن به شکست یک بر صفر دادند. ترکیه هم که ژاپن را در خانه از جام جهانی حذف کرده بود، شگفتی‌ساز آن دوره‌ی رقابت‌های جام جهانی شد و در نهایت به مقام سومی جام رسید. ژاپن در جام جهانی ۲۰۱۰ باز هم توانست به جمع شانزده تیم برتر جهان صعود کند. آن‌ها که در گروه سختی قرار گرفته بودند و با تیم‌های هلند، دانمارک و کامرون همگروه شده بودند، در نهایت موفق شدند با ۲ پیروزی مقابل کامرون و دانمارک و یک شکست مقابل هلند به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کنند. ژاپنی‌ها در مرحله‌ی یک هشتم نهایی مقابل پاراگوئه قرار گرفتند که بازی آن‌ها در پایان ۱۲۰ دقیقه به تساوی صفر بر صفر انجامید تا تکلیف تیم صعود کننده به مرحله‌ی یک چهارم نهایی جام به ضربات پنالتی بکشد. در ضربات پنالتی این پاراگوئه‌ای‌ها بودند که تمرکز بیشتری داشتند و در نهایت توانستند با نتیجه ۵ بر ۳ از سد ژاپن بگذرند و به مرحله‌ بعدی جام صعود کنند. پاراگوئه‌ای‌ها بعد از حذف ژاپن در مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، در مرحله‌ی یک چهارم نهایی مقابل اسپانیا تن به شکست یک بر صفر دادند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند. ژاپنی‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم موفق شدند در گروهی که تیم‌های کلمبیا، سنگال و لهستان در آن حضور داشتند، با توجه به کارت زرد کمتر نسب به سنگال به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله‌ی یک هشتم نهایی جام جهانی شوند تا بهترین تیم آسیایی از نظر صعود به مرحله‌ی حذفی جام جهانی لقب بگیرند. استرالیا هم که از جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به عنوان نماینده آسیا در جام جهانی حاضر است، در ۳ دوره‌ی اخیر جام جهانی نتوانسته از گروه خود صعود کند. آن‌ها البته در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از گروه خود صعود کردند که آن زمان نماینده‌ی قاره آسیا نبودند.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس