هوشنگ نصیرزاده

کارشناس داوری فوتبال گفت: قضاوت های خوبی که علیرضا فغانی در این جام جهانی داشته نشان دهنده ضریب هوش ایرانی هاست و امیدواریم فینال را هم سوت بزند و فیفا با یک تصمیم سیاسی او و همه را سورپرایز نکند!

سرویس ورزش مشرق – علیرضا فغانی با قضاوت دیدار تیم های آلمان - مکزیک، برزیل – صربستان  و آرژانتین - فرانسه در جام جهانی بیست و یکم مسابقات حساسی را سوت زد که یکطرف آن چهار قهرمان این رقابتها در میدان حضور داشتند. این داور کشورمان که به همراه منصوری و سخندان کمک هایش تا اینجا بزرگترین منتقدان داوری را به تحسین قضاوت شان وادار کرده اند حالا از سوی همان داوران سختگیر به عنوان کاندیدای اصلی داوری فینال شناخته می شوند که شایستگی این کار را نیز دارند.

هوشنگ نصیرزاده در گفت و گو با مشرق، درباره داوری علیرضا فغانی در این جام و احتمال حضورش در فینال حرف زد.

متن صحبتهای او در ادامه می آید:

*داوران خوبی در جام جهانی نیستند

قبل از اینکه توانمندی علیرضا فغانی را مدنظر بیاوریم باید به ضعف سایر داوران حاضر در این جام که به وضوح به چشم می آید بپردازیم. مشخص است فیفا غیر از چندتن از داوران، بقیه آنها را خوب گزینش نکرده است و به نظر می رسد بیشتر از سطح داوری ها، ملیت و فدراسیون شان اهمیت داشته است. به طور مثال داور بازی پرتغال و اروگوئه اینقدر جایگیری اش بد بود که اصول اولیه که داوران درجه سه در کلاس یاد می‌گیرند را هم رعایت نمی کرد. نحوه دویدنش را بلد نبود و غلط به این‌طرف و آن‌طرف می رفت.

*فغانی بر اساس توانایی اش انتخاب شد نه رنکینگ

قضاوت فغانی خیلی به چشم می آید چون او درست برای این جام جهانی انتخاب شده است. از طرف دیگر فغانی نه بر اساس آن رنکینگی که گفته می شود بلکه بر اساس توانایی اش انتخاب شده است. چون سایتی وجود دارد به نام ورد رفری دات کام(worldreferee.com) که عده ای داور بازنشسته این سایت غیر رسمی را اداره می کنند که ربطی به فیفا ندارد ولی همه آن را منتسب به فیفا می دانند. فغانی مدیون این سایتها نیست.

*فغانی شیک و صحیح می دود

نحوه دویدن علیرضا فغانی خیلی خوب است ولی می بینیم برخی داوران در حین دویدن استیل شان به هم می خورد ولی فغانی به قدری خوب و شیک می دود که در ذهن بیننده هم می آید. خوب می دود و جایگیری هایش هم خوب است.

*VAR صلابت فغانی را نشکست

اگر چه از طرفی اجازه داده شده که داوران از VAR استفاد کنند یعنی کمک داور ویدیویی، ولی به نظر می رسد استفاده از این تکنولوژی به نوعی صلابت داوری را از بین ببرد و فغانی سعی کرده است طوری قضاوت کند که از این پدیده نوظهور استفاده نشود و اقتدارش زیر سوال نرود.

*قضاوتش توأم با صلابت است

فغانی در صحنه های درگیری بازیکنان با یکدیگر و یا با داور نمایش باصلابتی دارد و ممکن است برخی این رویه را دوست نداشته باشند. ما حتی یک درس در دانکشده مدیریت داشتیم که زبان تخصصی نام داشت. می گفت مدیر باید هیکل خوبی هم داشته باشد که اگر کارمند خیلی حرف گوش نکرد برود زیر او و او را بلند کرده و به زمین بکوبد. این درس زبان تخصصی مدیریت بود که ما می خواندیم. نمی خواهم بگویم داوری فغانی توأم با خشونت است ولی می گویم که قضاوت او توأم با صلابت است.

*برتری فغانی "هوش" اوست

داوری های بی نقص فغانی در این جام جهانی نمایش هوش ایرانی هاست. ایرانیان آی کیو بالایی دارند که داوری فغانی نمایشی از این هوش و ضریب انتقال بالای ایرانی هاست و به این دلیل است در آن سطح اینقدر دقیق داوری می کند. باز هم تأکید می کنم که ضعف داوران دیگر حاضر در این جام هم به وضوح به چشم می آید.

*فیفا اهل سورپرایز کردن است

فیفا در انتخاب داور فینال خیلی غیر قابل انتظار ظاهر می شود و ممکن است همه را سورپرایز کند. مثلا ما فکر نمی کردیم یک نفر هم دیدار افتتاحیه را سوت بزند و هم فینال اما یکبار در جام جهانی 2006 یک داور به نام "اوراسیو الیزوندو" آمد و راحت این کار را کرد. تأکید می کنم که فیفا غیرمنتظره تصمیم می گیرد.

*سیاسی کاری های فیفا را از یاد نبریم

چند شانس مهم برای فغانی وجود دارد تا فینال را سوت بزند که یکی از آنها این است که تیم آسیایی در دور پایانی نیست. البته ژاپن هست ولی بعید است به دور بالاتر برود. دوم اینکه آنچه نظر افکار عمومی است شایستگی داور ایرانی است، با این حال اتفاقات پشت پرده ای هم هست که نمی توان نادیده شان گرفت. همین می تواند سوت جام جهانی که چند میلیارد بیننده دارد را با بحث های غیر ورزشی دخیل کنند و به او این سوت را ندهند. البته ممکن است این کار را هم نکنند. ممکن است بده بستان های پشت پرده وجود داشته باشد که ما از آنها بی خبریم و به ضررفغانی تمام شود و پیش بینی ها را تغییر بدهد. فیفا مجموعه ای است که باوجودی که می گوید سیاسی نیست ولی تاحدودی سیاست را در برخی مسایلش دخالت می دهد که البته امیدواریم این بار همه چیز بر اساس شایستگی های داوران جلو برود و تیم داوری کشورمان بتواند فینال را سوت بزند تا افتخار مهمی از این حیث برای فوتبال ایران رقم بخورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    26 31
    اینقدر هیاهو و موضوع رو سیاسی نکنید که ترامپ لجش دربیاد و فیفا رو هم برای عدم استفاده از ایشون تحت فشار بذاره!
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
      18 41
      چیه هی ترامپ ترامپ میکنی؟!!! از کی تا حالا ترامپ آدم حساب شده؟؟؟ بذارید این حیوون هر غلطی که خواست بکنه. ما خدا و امام زمان رو داریم. بقیه هیچن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس