کد خبر 870051
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
پرچم عراق

عراق در مرحله جدید سیاسی، نیازمند اتحاد و همدلی سیاستمداران این کشور برای عبور از گردنه مشکلات است.

به گزارش مشرق، هنوز سرنوشت انتخابات برگزار شده پارلمانی عراق تعیین تکلیف نشده است، اعتراضات صورت گرفته و اقدامات پارلمان کنونی در نهایت سبب آن شد که دادگاه فدرالی عراق رای شمارش دستی آراء را صادر کند، اما در نهایت، جریان های سیاسی این کشور راه رسیدن به توافق و تشکیل اکثریت پارلمانی را با هدف آغاز فعالیت پارلمان، کابینه جدید و پروسه سیاسی چهار سال آینده در پیش خواهند گرفت، همچنانکه با ائتلاف مقتدی صدر و هادی عامری روزنه های امید به میان عراقی ها بازگشت و این امیدواری وجود دارد که با ائتلاف جریان های سیاسی شیعی عراق و همراهی دیگر جریان ها به ویژه از میان کردها و اهل سنت، کابینه جدید به رفع مشکلاتی بپردازد که عراق را درگیر خود کرده است.

مشکلات سیاسی عراق در پسا انتخابات در حالی است که این کشور در سال های گذشته با مجموعه ای از بحران ها و مشکلات طاقت فرسا روبرو بوده است، از توطئه داعش و بحران روابط اربیل بغداد تا فساد مالی گسترده که با وجود وعده وعیدهای مکرر، کابینه العبادی در خشکاندن ریشه های این معضل ناتوان بوده است.

بیشتر بخوانید:

تکذیب خروج «فتح» از ائتلاف با «سائرون»

اما عراق با وجود مشکلات و بحران های مورد اشاره که کابینه مستقر در چاره یابی بخشی از آنها به ویژه مشکلات اقتصادی و خدمات رسانی عمومی به مردم ناتوان بوده است و از سوی دیگر، کابینه جدید هم که هنوز تشکیل نشده است و مشخص نیست از سوی چه کسی و با چه دیدگاهی مدیریت خواهد شد، مشکلات و مسائل دیگری به استقبال آن آمده اند که بدون شک بخشی از انرژی کابینه جدید را صرف خود خواهد کرد.

مسائل و مشکلات پیش روی کابینه جدید عراق

تنش های آبی با ترکیه

اقدامات ترکیه و اجرای پروژه سد سازی به ویژه با افتتاح سد ایلیسو موجی از نگرانی را در عراق به راه انداخت، این پروژه بخش اعظم آب رودخانه دجله و فرات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد که به باور کارشناسان می تواند بزرگترین چالش فراروی کابینه جدید عراق در چهار سال آینده باشد. کابینه جدید عراق که هنوز تشکیل نشده است چگونه با این اقدام ترکیه تعامل خواهد کرد؟ ترکیه ای که حداقل در سال های گذشته در عراق و سوریه حسن همجواری را زیر پا گذاشته و مشکلاتی را با حضور نظامی خود برای این کشورهای همسایه به وجود آورده است.

ترمیم و بازسازی خرابه های جنگ داعش

آنچه که مسلم است جنگ داعش مناطقی از عراق را ویران کرده است، مناطقی که نیازمند بازسازی و عمران مجدد است. کابینه جدید عراق نیازمند راهبرد جدی و صرف هزینه های هنگفت در این زمینه است.

بازگشت آوارگان

بازگشت آوارگان و جبران خسارات وارده به آنان بخش دیگری از مشکلاتی است که به استقبال کابینه جدید عراق خواهد رفت. بخش زیادی از این آوارگان، اهل سنت عراق هستند که در صورت عدم بازسازی مناطق محل سکونت آنان و رفع مشکلاتی همچون خدمات رسانی و بیکاری، خطر بالقوه ظهور گروه های تروریستی، عراق را همچنان تهدید می کند، تهدیدی که بدون شک مردم عراق باج آن را همچون گذشته خواهند داد.

عراق چگونه با این وضعیت برخورد کند؟

عراق با هدف عبور از چالش های کنونی و آنچه که ممکن است در آینده نیز گریبانگیر آن شود نیازمند اتکاء به قانون اساسی به عنوان مرجع مورد تایید تمام عراقی ها است، در این صورت و با رعایت اصل تعادل در میان قومیت ها و مذاهب این کشور و مبارزه جدی با فساد مالی، عراقی ها می توانند از نعمات خدادادی سرزمین خود بهترین استفاده را داشته باشند.

عراق می تواند جایگاه واقعی خود را در منطقه و جهان اسلام بازیابد، فتوای مرجعیت عالی این کشور در تشکیل نیروهای حشد شعبی، پیروزی های مهم علیه گروه تکفیری – تروریستی داعش را به همراه داشت، اکنون نیز در مرحله جدید سیاسی، عراق نیازمند اتحاد و همدلی سیاسیون این کشور جهت عبور از گردنه مشکلات است، در غیر این صورت، آمریکا و ایادی منطقه ای آن همچون 15 سال گذشته با خلق توطئه های گوناگون، روی خوش آرامش را از عراقی ها خواهند گرفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس