داور

به لطف استفاده از کمک داور ویدئویی نتایجی در بازی‌های مرحله گروهی رقم خورد که شاید در نبود آن به گونه‌ای دیگر ثبت می‌شد.

به گزارش مشرق، با وجود آنکه استفاده از کمک داور ویدئویی (VAR) باعث تصحیح اشتباهات داوری در مسابقات جام جهانی 2018 شده است و تقریباً در تمام موارد حق به حقدار رسیده است اما هنوز هم برخی معتقدند که استفاده از این فناوری برای کمک به داور، به فوتبال ضربه می‌زند.

به هرحال چه موافق استفاده از VAR باشید چه مخالف آن، این تکنولوژی مسبب رقم خوردن نتایجی شده است که شاید با چشم غیرمسلح داوران رقم نمی‌خورد. در حقیقت بدون کمک داور ویدئویی نقشه دو مسیر رسیدن به فینال رقابت‌ها طور دیگری کشیده می‌شد.

با وجود تغییر بسیاری از تشخیص‌های داوران در طول مرحله گروهی به خاطر استفاده از VAR، بدون این تکنولوژی هم 16 تیم راه یافته به این مرحله همان تیم‌هایی بودند که الان هستند.

به کارگیری این تکنولوژی شک و تردیدهای فراوانی را درباره تأثیرگذاری آن بر فوتبال ایجاد کرد. تصور می‌شد که کمک داور ویدئویی با وقفه‌های طولانی که در بازی ایجاد می‌کند، روح و عصاره فوتبال را تحت تأثیر قرار دهد اما تا الان ثابت شده که این فناوری یک ابزار مفید بوده است که باعث شکل‌گیری یک انقلاب در فوتبال هم نشده است. از 48 بازی مرحله گروهی جام جهانی، VAR تنها در 6 بازی به شیوه‌ای سرنوشت‌ساز نظر داوران و به تبع آن نتیجه نهایی را تغییر داد.

این بازی‌ها در گروه B، C و F انجام شدند. در گروه B، کمک داور ویدئویی در نهایت به اسپانیا اجازه داد به عنوان تیم اول گروه صعود کند و پرتغال دوم شود. بدون VAR گل دوم اسپانیا مقابل مراکش توسط ایاگو آسپاس که به اشتباه آفساید تشخیص داده شد، مردود اعلام می‌شد و به این ترتیب جای این تیم و پرتغال در جدول عوض می‌شد و اسپانیا در نیمه سخت جدول قرار می‌گرفت. همچنین VAR در بازی پرتغال مقابل ایران برای نماینده آسیا یک پنالتی اعلام کرد تا بازی به تساوی کشیده شود.

در گروه C، کمک داور ویدئویی سرنوشت تیم‌های ملی فرانسه و دانمارک را هم تغییر داد طوری که فرانسه دو امتیاز از دست می‌داد و دانمارکی‌ها دو امتیاز بیشتر می‌گرفتند. اگر آن اتفاق می‌افتاد، دانمارک صدرنشین جدول گروهش می‌شد و باید با آرژانتین روبه‌رو می‌شد و فرانسه هم به مصاف کرواسی می‌رفت.

این داستان در گروه F‌ و در مورد تیم‌های ملی سوئد و مکزیک هم صدق می‌کند. در نبود کمک داور ویدئویی سوئدی‌ها که پیروزی‌شان مقابل کره جنوبی به لطف پنالتی تشخیص داده شده توسط VAR رقم خورد، دو امتیاز کمتر داشتند و به جای اینکه به عنوان صدرنشین صعود کنند، تیم دوم می‌شدند و مکزیک صدرنشین می‌شد. در آن شرایط، مکزیک با سوئیس مصاف می‌داشت و سوئد هم به دیدار برزیل می‌رفت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    1 0
    رونالدو هم باید اخراج می شد . VAR تشخیص داد . داور تشخیص نداد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس