شریعتمداری روحانی

علی‌رغم اینکه مردم در این روزها مطالبه برخورد با مسببان گرانی کالاها را دارند اما اعضای کابینه حتی علاقه‌ای ندارند قدمی در راستای شفافیت برداشت و لیست واردکنندگان با ارز دولتی را منتشر کنند.

 سرویس اقتصاد مشرق - آنطور که از عملکرد چند روز اخیر دولت مشاهده می‌شود، مسئولان نه تنها عزمی برای کنترل گرانی‌ها و مدیریت اقتصاد کشور ندارند بلکه حتی حاضر نیستند کسانی را هم که مقصر وضعیت فعلی کشور هستند را هم به مردم معرفی کنند.

هفته گذشته آذری‌جهرمی لیستی از شرکت‌هایی را منتشر کرده که توانسته بودند در سه ماه نخست سال جاری با قیمت دولتی و یارانه‌ای ارز دریافت کنند. پس از آنکه وضعیت بازار  و افزایش قیمت‌ها نشان داد تخصیص این ارز که برای واردات تلفن‌همراه تخصیص داده شده بود نتوانسته در کنترل قیمت‌ها موثر باشد، انتشار این لیست از سواستفاده و رانت عده‌ای از واردکنندگان پرده برداشت.

بیشتر بخوانید

آیا واردکننده متخلف آیفون محاکمه می‌شود؟+ عکس

براساس آن گزارش، بسیاری از شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند تنها بخش کمی از ارز تخصیص داده شده را تبدیل به کالا کرده و به کشور آوردند و از نحوه هزینه‌کرد بخش دیگر  نیز هیچ اطلاعی در دسترس نیست. این پایان ماجرا نبود و با بررسی‌های بیشتر مشخص شد شرکت‌هایی که با ارز دولتی کالا به کشور وارد کرده بودند برای هر عدد گوشی تلفن همراه، 2 میلیون تومان سود نیز برای خود در نظر گرفته بودند که نتیجه آن افزایش قیمت در بازار بود.

پس از این اقدام وزارت ارتباطات که قدم مهمی در شفاف‌سازی مخارج ارزی کشور بود، بسیاری از مردم مطالبه انتشار مابقی لیست تخصیص ارز دولتی برای واردات کالا را داشتند که با همراهی رئیس جمهور نیز همراه شد.

روحانی روز چهارشنبه هفته گذشته در نشست سراسری قوه قضائیه گفت: به مسئولان دستور داده‌ام هر مقدار ارز که برای تأمین کالا تخصیص می‌یابد، با ذکر جزئیات درباره میزان ارز تخصیص یافته و کالایی که قرار است وارد شود، در فضای مجازی منتشر شود.

اولین واکنش به این سخنان توسط وزیر اقتصاد مطرح شد. کرباسیان با بیان اینکه شرط انتشار این لیست تداوم گرانفروشی کالاهاست عملا فرصت بیشتری در اختیار رانت‌بگیران ارزی قرار داد و در طرف مقابل نیز  سد راهی در مقابل شفافیت اقتصادی شد.

کرباسیان گفت: در صورت اصرار عده ای از وارد کنندگان و توزیع کنندگان کالا به تداوم گران‌فروشی، دولت اسامی آنها را به مردم اعلام می کند.

بیشتر بخوانید

چرا لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی منتشر نشد؟

چرا وزیر اقتصاد باید تغییر کند؟

مسئول دیگری که علی‌رغم شعار شفافیت، مانع انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی شد، رئیس بانک مرکزی بود. پنج روز پیش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از انتشار لیست ارز دولتی تخصیص یافته به تمام واردکنندگان خبر داده و گفته بود: بانک مرکزی قول داده امروز این لیست را در اختیار ما قرار دهد و ما بدون درنگ این لیست را در سایت خود منتشر می‌کنیم. براساس این ادعا می‌توان گفت بانک مرکزی هم دیگر دستگاه دولتی بود که به دستور رئیس‌جمهور بی‌اعتنایی کرد و لیست واردکنندگان با ارز دولتی را منتشر نکرد.

بیشتر بخوانید

چرا سیف باید برکنار شود؟

سومین وزارتخانه‌ای هم که در این زمینه اقدام علیه شفافیت از خود نشان داد وزارت بهداشت است. سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته در این زمینه اعلام کرد: وزارت بهداشت لیست شرکت‌های دریافت کننده ارز دولتی را فقط به بیمارستان‌ها می‌دهد.

این اظهار نظر در حالیست که پیش از این برخی نمایندگان مجلس نسبت به واردات کالاهای درمانی انتقاداتی داشتند و بر همین اساس وزیر بهداشت برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس رفته بود.

چهارمین وزارت خانه مهم دولت که در دستور رئیس جمهور برای اعلام لیست واردات با ارز دولتی نقش اساسی دارد، وزارت صنعت معدن و تجارت است که محمد شریعتمداری سکان آن را برعهده دارد.

شریعتمداری هم امروز بدون توجه به دستور رئیس‌جمهور، تلویحا انتشار لیست واردکنندگان با ارز دولتی را اقدامی غیر منطقی خواند و گفت: ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش کنندگان را افشا کنیم، چراکه اینطور به جنگ بخش خصوصی رفته ایم، ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

از این اظهارات دولتی‌های اینطور برداشت می‌شود که وزرای دولت صف کشیده‌اند برای حمایت از اخلالگران ارزی کشور و سودجویان و دلالانی که در شرایط این‌روزها خنجر از پشت می‌زنند. همین مسئله نیز شبهه‌ای را ایجاد می‌کند که آیا مسئولان خود ذی‌نفع این بهم ریختگی هستند یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • سلام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    145 0
    مردم را چی فرض کردند؟ تمام این گرانی های ساختگی و سنگین برای همین بود که در این مرحله پرده سفر روحانی به اروپا اجرا شود. یعنی مردم را به حد انفجار برسانند بعد به دروغ بگویند مصلحت است برای بدتر نشدن اوضاع جنازه برجام را دفن نکنیم ولو تحریم بمانیم و بیشتر تحریم شویم! این فریبکاری نیست پس چیست؟
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
      69 1
      عقل خدا دادی؟! اگر شما از عقلتان استفاده می کردید کار به اینجا نمی کشید.
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
      8 0
      دقیقا
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
      8 4
      باسلام به برادرانمون و عزیزانمون در خبرگزاری مشرق کیهان فارس دو سایت حضرت امام خامنه ای جوان و همه ی رسانه های ارزشی و انقلابی...اللهم صل علی الامام الخامنه ای دام ظله العالی و احفظ من کید المنافقین...شاید منتشر نکنید...
  • US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    60 2
    چاه پر شده . چرا خالش نمیکنید. چرا بجای اعدام لاپوشانی می کنید؟ حاج مجید چاه باز کن.... چاه جدید و باز کن
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
      29 0
      حاج ح س ن کار چاق کن کار جدیدو چاق کن!!!
  • GR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    31 9
    دلار به چه حقی 4200 مونده ؟ دلار حداقل باید یه 20 - 25 تومنی باشه . هر موقع حداقل به 23 تومن رسید بگید تا بیام به بازار تزریق کنم .
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
      2 2
      زهر مار
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    52 2
    عقل داشتی که وضع اقتصاد مملکت این نبود
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    65 2
    چون وزرا ارز دولتی را بین خود تقسیم می کنند و ترس از این است که معلوم شود که کسانی که دلال خطاب میکنند خود همین وزرا هستند
  • سلام دوستان IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    49 1
    بحث طرح عدم کفایت روحانی هم تله است و انقلابیون نباید توی این تله اصلاحاتچیا بیفتید یعنی الان نباید حامی روحانی شوند . چون اصلاح طلبان دنبال همینند تا در 98 بگویند ما خواستیم عزلش کنیم راستی ها نذاشتند . انقلابیون بگذارند حامیان دیگرش مثل طیف لاریجانی جلوی حامیان پشیمان بایستد و هزینه دفاع از روحانی را بدهند . مراقب باشید فریب نخورید
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    60 0
    رییس جمهور اگه راست میگه وزرا را برکنار و کابینه جدید معرفی کند تو این مملکت هر کسی دیگران را خطاب قرار میدهد احتمالا عمه من باید وضعیت مملکت را درست کنه
  • CA ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    62 1
    کسی از شفافیت ارزی می ترسد که رانتخوار و دزد باشد.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    43 0
    چاقو دسته خودش را نمی برد عزیزم.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    25 0
    مملکت ما پر شده جا نداره
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    40 0
    وزیر اقتصاد بهتر است برکنار شوند مدیریت ایشان در بورس نیز مشکل ساز است و باعث نارضایتی سهامداران شده است. این نوع مدیریت باعث بلوکه شدن دارایی سرمایه گذاران شده است.
  • خ IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    41 2
    اقایون مسول ازخدابترسید به خودتان رحم کنید بعد به این مردم به رانت رابطه گروه درست کردن نه بگویید سرتان را زیر برف نکنید برا رضایه خدا ومردم کار کنید عمرخیلی کوتاه است
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    33 0
    این ویلایی نشین ها«کاخ نشین ها»خبر از حال ما کوخ نشین ها ندارند و دستشان بدجوری الوده ارز و سکه و..شده است
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    33 1
    اتحاد ملی نباید تبدیل به انحراف مطالبات مردم شود مردم منتظر برخورد با رانت خواران و مغسدان اقتصادی و نجومی بگیران هسنند ,شاید دوسال پیش اگر با نجومی بگیران برخورد میشد امروز شاهد این وضعیت نبودیم.
  • اشکان IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    32 1
    رییس جمهور اگرنقطه ضعفی نداره باید بدون هیچ واهمه ای کابینه را ترمیم کنه اینطور که مشخصه آقایان وزرا همه خودشون پاشون گیره که از شفاف سازی میترسن ویاشایدم پای یه سری نورچشمی هاوسط باشه بهرحال مردم عادی که دستشون به ارز دولتی نمیرسه!
  • MY ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    41 3
    آیا آقای رییس جمهور و مجلس به خاطر سپردن اقتصاد کشور به دست افراد این چنینی و عدم کنترل و نظارت و سوال و استیضاح نباید پاسخگو باشند؟ آیا قوه قضاییه نباید به تخلفات این افراد که شاید در مواردی عمدی هم بوده باشد رسیدگی کند؟
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    7 0
    لعنت به این از خدا بی خبرها که مردم رو بیچاره کردن
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 2
    سلام؛ چرا نمی گذارید یاسرخان هاشمی وزیر صنعت شود؟
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    3 0
    چون خودشان تواینکارارزدست دارندبخاطرهمان میترسند
  • ایرانی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    4 0
    اگر دولت صداقت داشته باشد وجهت جلوگیری ازتکرار اختلالات اقتصادی و سیاسی باید نفرات پشت صحنه و گیرنده گان ارز دولت که رانت مالی دارند مشخص و پیگیری قضائی گردد؟وگرنه اب در هاونگ کوبیدن است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس