دانش بنیان

شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان در حالی به گردش مالی ۶۰ هزار میلیارد تومانی رسیده‌اند که به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، بسیاری از این شرکت‌ها کارشان را از زیرزمین یک محل مسکونی آغاز کردند.

به گزارش مشرق، از همان ابتدا که فریاد «انقلاب اسلامی» سر دادیم و به نظام «جمهوری اسلامی» آری گفتیم خواستند «نتوانستن» را به ما تلقین کنند.

حتی در آن دفاع مقدسی که جهان بی شک ایران را در آن بازنده تمام عیار می‌دانست ولی پایداری، غیرت و حمیت جوانان ایرانی معادله آن‌ها را به هم ریخت و آنچه در عمل دیده شد ندای «ما می‌توانیم»ِ فرزندان ایران بود.

بیشتر بخوانید:

بازگشت هزار نخبه ایرانی به کشور

حالا نزدیک به چهار دهه می‌گذرد و نسل جدید فرزندان همان سرزمین، «ما می‌توانیم»ِ دیگری را به نمایش گذارده‌اند.

این بار جوانان ایران می‌خواهند پیروزی را در جنگ دیگری معنا کنند؛ جنگ امروز علمی و اقتصادی است و جوانان ایرانی با الهام از بیانات و توصیه رهبر معظم انقلاب چند سالی است که در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان قدم نهاده‌اند.

* اگر علم در بخش‌های مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای علم کار می‌کنند، تولید می‌کنند و ثروت‌آفرینی می‌کنند

رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: «تحصیل ثروت از راه فروش منابع تمام‌شدنی مثل نفت و امثال نفت، رونق نیست، پیشرفت نیست؛ این خودگول‌زدن است. ما در این دام افتادیم. باید اقرار کنیم، قبول کنیم که این یک تله است، یک دام است برای ملت ما. ما دچار خام‌فروشی شدیم. یک واقعیتی برای ما به ارث گذاشته شد، کشور هم به آن عادت داده شده است.»

ایشان تأکید کرده‌اند: «ما باید این مسئله را جدی بگیریم؛ یعنی به مسئله‌ علم و تکیه‌ به علم در کشور اهمیت بدهیم؛ یعنی این را اساس کار قرار بدهیم. حرف ما در این چند ساله همین است. اگر چنانچه علم در بخش‌های مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای علم کار می‌کنند، تولید می‌کنند و ثروت‌آفرینی می‌کنند، خواهند توانست بتدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند. (بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت،  3 شهریورماه 95)

* درآمد 60 هزار میلیارد تومانی 3600 شرکت دانش‌بنیان

و جوانان کشورمان نیز به تأسی از خواسته رهبری، توانستن را معنا کرده‌اند.

چند سالی نمی‌گذرد از زمانی که مقام معظم رهبری بر توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و گسترش این شرکت‌ها را تأکید کردند تا این شرکت‌ها به بازوی اقتصادی کشور تبدیل شوند و بتوانند اقتصادمان را بر علم و دانش‌ بنا کنند و حالا خبرهایی از درآمد میلیارد تومانی شرکت دانش‌بنیان می‌شنویم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور که بیشتر او را با یک فرهنگ دفاع مقدسی و انقلابی به ارث برده از پدرش شهید ستاری می‌شناسیم، همین چند روز پیش از درآمد 60 هزار میلیارد تومانی 3600 شرکت دانش‌بنیان خبر داد.

ستاری که از نخبه‌های تربیت یافته در دانشگاه صنعتی شریف است، از همان ابتدای دولت یازدهم که کار خود را به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور آغاز کرد، از خودباوری نسل جوان گفت و با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، شوری در جوانان انداخت تا بدون ترس و حتی بدون توقع از دولت، شرکت‌های خود را گسترش دهند و به سمت تولید دانش‌بنیان بروند تا امروز در شرایطی که اقتصاد کشور به آن‌ها نیاز دارد بتوانند در پیشرفت و رشد و توسعه اقتصاد کشور سهیم باشند.

* شرکت‌هایی که کار خود را از زیرزمین آغاز کرده‌اند

«خبر خوب»ِ ستاری مبنی بر اینکه روند افزایشی درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان روز به روز در حال توسعه است، بسیار مسرت‌بخش است و این اتفاق میمون زمانی خوشایندتر می‌شود که معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از آماده شدن محیط کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان خبر می‌دهد و می‌گوید: بسیاری از این شرکت‌های استارتاپی در محیط‌های مسکونی و حتی زیرزمین به اوج رسیده‌اند.

* رشد صد در صدی اقتصاد نانو

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز از رشد صد درصدی هر ساله در اقتصاد نانو خبر داده و می‌گوید: از سال 92 که 18 میلیارد تومان بود به 730 میلیارد تومان رسیدیم و انتظار داریم اقتصاد نانو برای سال 96 بیش از هزار میلیارد تومان باشد.

سرکار که خود از دانشمندان برجسته حوزه نانو است با امیدواری درباره چشم‌انداز این حوزه سخن گفته و ابراز امیدواری می‌کند که اقتصاد نانو برای سال 98 بیش از سه هزار میلیارد تومان باشد.

این مسأله نشان‌دهنده همان فرهنگ جهادی در فرزندان انقلاب است که حتی در زیرزمین و یک فضای کوچک می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند و چیزهایی بسازند که می‌تواند اقتصاد یک مملکت را متحول کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس