امپراطور یهودی رسانه‌ها کیست؟ قلمرو بزرگ وی که از آن سوی اقیانوس‌ها تا خاورمیانه را در برگرفته شامل چه چیزهایی است؟ وی چه عملیات‌هایی علیه مخاطبین ایرانی انجام داده است؟ چگونه اولین دستگاه جاسوسی شرکتی که متعلق به وی بود، کشف شد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، در سال 1917، اسکار کالاوی (Oscar Callaway) نماینده مجلس آمریکا سخنرانی جنجال‌برانگیزی در کنگره انجام داد.
وی فاش ساخت که چرا جی. پی. مورگان (
J. P. Morgan) 12 مدیر خبری رده بالا را استخدام می‌کند. از این دوازده نفر خواسته شده بود که تأثیرگذارترین روزنامه آمریکا را مشخص نمایند. آنها باید مشخص می‌ساختند که برای کنترل خط‌مشی روزانه مطبوعاتی آمریکا به چند روزنامه نیاز است. این افراد به این نتیجه رسیدند که تنها با خرید 25 روزنامه بزرگ کشور می‌توان به این هدف دست یافت.

از آن روز تاکنون استیلا بر رسانه‌های جمعی به معنی کنترل افکار عمومی کشور تلقی شده و هر کس که بدین قدرت دست می‌یابد در حقیقت مدیریت اصلی کشور را در دست دارد و امروزه روپرت مردوخ با امپراطوری رسانه بزرگ خود بر قله قدرت رسانه‌ای نشسته است.

شبکه‌های تلویزیونی وی در آمریکا به 280 میلیون نفر و شبکه‌های ماهواره‌ای وی در آسیا به 300 میلیون نفر دسترسی دارند. مجموع مخاطبین رسانه‌های مردوخ در جهان به 7/4 میلیارد نفر می‌رسند یعنی در حدود سه چهارم مردم روی زمین.


روپرت مردوخ، مالک اولین امپراطوری رسانه‌ای جهانی


روپرت مردوخ واقعا کیست؟

وی یقینا فقط یک میلیاردر استرالیایی دست راستی نیست. وی یک یهودی و شهروند اسرائیل است. اما چرا این مسأله مهم است؟

به گفته "گوردون داف" (Gordon Duff) ژورنالیست مستقل، هم‌‌اکنون همه می‌دانند که مردوخ کنترل سیستم سیاسی آمریکا و بریتانیا را به مدت دو دهه در اختیار داشته است. وی این قدرت را داشته که رهبران ملی را انتخاب کند، سیاستگذاری نماید و قوانین دلخواه خود را به تصویب برساند.


مردوخ 81 ساله در کنار سومین همسرش که 40 سال از وی کوچکتر است


روپرت مردوخ يكي از بزرگترين امپراتوری‌های رسانه‌ای دنيا يعنی "نيوزكورپوريشن" (News Corporation) را رياست مي‌كند كه در سال 2010 بالغ بر 33 ميليارد دلار از محصولات متنوع رسانه‌ای درآمد كسب كرده بود.

اين محصولات شامل فاكس نيوز (Fox News)، فاكس قرن بيستم (Fox 20th Cebtury)، داو جونز (Dov Jonez) (ناشر نشريه وال استريت ژورنال)، هارپر كالينز (Harper Collins)، مایاسپيس (MY Space)، نيويورك‌پست و صدها روزنامه و ايستگاه تلويزيونی ديگر می‌شود.




شبکه‌های تلویزیونی وابسته به نیوزکورپوریشن و ساختمان مرکزی این شرکت


از اداره یک روزنامه محلی تا استیلا بر دستگاه رسانه‌ای جهانی

روپرت مردوخ فعاليت رسانه‌هاي خود را در آدلايد استراليا آغاز كرد. وی بعدها شركت‌های رسانه‌ای خود را به بازار رسانه‌ای انگلستان، آمريكا و آسيا گسترش داد.

این میلیاردر استرالیایی‌الاصل در سال 1931 در ملبورن استرالیا به دنیا آمد و به واسطه اینکه پدرش صاحب یک روزنامه محلی در این شهر بود از همان ابتدا وارد این عرصه شد. وی در دهه 1950 برای تحصیل در رشته اقتصاد، سیاست و فلسفه در دانشگاه آکسفورد به انگلیس آمد ولی پس از مرگ پدرش دوباره به استرالیا بازگشت تا مدیریت روزنامه خانوادگی را برعهده بگیرد.


.

مردوخ در دهه 1960

وی شماره‌ای از روزنامه دیلی‌میرور را در دست دارد.


مشهور است که وی شامه‌ای قوی در تشخیص منابع قدرت و ثروت دارد و به همین دلیل بلافاصله با نزدیکی به مراکز قدرت فعالیت‌های مطبوعاتی و اقتصادی خود را در استرالیا گسترش داد و چند روزنامه محلی و ملی را در آن کشور به تملک خود درآورد.

مردوخ در سال 1969 هنگامی که گروه رسانه‌ای میرور (Mirror) انگلیس تصمیم گرفت از شر روزنامه سان (Sun) خلاص شود، از فرصت استفاده کرد و آن را خرید. سیاست‌هایی که مردوخ در مدیریت محتوای این روزنامه دنبال کرد، باعث شد خوانندگان آن روزبه‌روز بیشتر شوند به‌طوری که در سال‌های اخیر هر روز سه میلیون نسخه از آن در انگلیس به ‌فروش می‌رسد. نشریه "اخبار جهان" که وابسته به روزنامه سان است و در روزهای یکشنبه منتشر می‌شد نیز با سرمایه گذاری مروخ به یک نشریه پرتیراژ و با آگهی‌های بازرگانی فراوان تبدیل شد. تیراژ این نشریه تا زمان توقف انتشار 8.2 میلیون نسخه بود.

.


روپرت مردوخ در دهه 1980 و در حالی که نسخه‌ای از روزنامه تایمز را در دست دارد


مردوخ در سال 1973 نخستين حضور آشکار رسانه‌‌ای خود را در آمریکا با خريد روزنامه سن‌آنتونيو اکسپرس نيوز (St. Antonio Express News) اعلام کرد. اندکی بعد او نشريه استار (Star) را خريد و در سال 1976 نيز نيويورک پست را به تملک خود درآورد.

اولین یورش جدی مردوخ به عرصه تلویزیون در آمریکا صورت گرفت. وی در سال 1986، شرکت پخش فاکس (Fox Broadcasting Company) را در این کشور تأسیس نمود که به عنوان بلندگوی اردوگاه نئومحافظه‌کاران آمریکا معروف است. وی در دهه 2000، تبدیل به یکی از سرمایه‌گذاران برتر در عرصه تلویزیون ماهواره‌ای، صنعت فیلمسازی و اینترنت شده و وال‌استریت‌ژورنال (Wall Street Journal)، یکی از روزنامه‌های بزرگ آمریکا را خریداری نمود. نشریه تایم مردوخ را سه بار در لیست 100 فرد تأثیرگذار جهان قرار داد. در سال 2011، وی در لیست قدرتمندترین مردان جهان که در نشریه فوربس ارائه می‌شود حائز رتبه 38 شد. وی دارای ثروتی بالغ بر 6/7 میلیارد دلار و صدوهفدهمین فرد ثروتمند جهان است.


مردوخ در کنار الولید بن طلال

شاهزاده سعودی و ثروتمندترین مرد عرب که دومین سهامدار بزرگ نیوزکورپوریشن است.

وی نقشی تعیین کننده در انتخاب مردوخ به عنوان رئیس‌ هیأت مدیره شرکت داشته است.


لیست دارایی‌های مردوخ

کمپانی‌های فیلمسازی: فاکس قرن بیستم فاکس سرچ‌لایت‌پیکچرز شبکه خانگی سرگرمی فاکس قرن بیستم استدیوهای بلواسکایز فاکس قرن بیستم اسپانیایی فاکس قرن بیستم جهانی تلویزیون فاکس قرن بیستم- استدیو فاکس در استرالیا استدیو فاکس در لس‌آنجلس استدیوهای تلویزیونی فاکس شاین گروپ

شرکت‌های تلویزیونی: تلویزیون فاکس قرن بیستم تلویزیون قرن بیستم فاکس‌تل کمپانی پخش فاکس- شبکه‌های جهانی فاکس شبکه‌های جهانی فاکس ایتالیا فاکس ورزشی استرالیا فاکس تله‌کلمبیا ایستگاه‌های تلویزیونی فاکس استدیوهای تلویزیونی فاکس شرکت رسانه‌ای آی‌مدی تلویزیون لاتویا مای‌نتوورک‌تی‌وی استار‌تی‌وی بریتیش‌اسکای (39 درصد سهام)


تفکیک درآمدهای نیوزکورپوریشن در سال 2010


شبکه‌های کابلی: فاکس‌نیوز شبکه تجاری فاکس- ورزش مدارس فاکس- شبکه فیلم فاکس شبکه اخبار فاکس شبکه فوتبال فاکس شبکه اسپانیایی‌زبان ورزش فاکس فاکس‌تل فیوول‌تی‌وی فاکس‌نت‌وورکس شبکه واقع‌نمای‌ فاکس شبکه نشنال جئوگرافیک (50 درصد سهام) شبکه اسپید شبکه ورزش جنوب تله‌سینه شبکه بیگ‌تِن (49 درصد سهام)

سهام تلویزیونی: بی‌اسکای‌بی (انگلستان، 39/1 درصد) اسکای دوچلند (آلمان، 49/9 درصد) اسکای ایتالیا (ایتالیا، 10 درصد) تلویزیون شبکه‌ای اسکای (نیوزلند، 43/65 درصد) فاکس‌تل (استرالیا، 25 درصد) استار تی‌وی (هندوچین، 100 درصد) تاتا اسکای (هند، 20 درصد)

سایت‌های اینترنتی: چندین وب‌سایت و رسانه مرتبط با کمپانی فاکس نیوزدیجیتال مدیا آتونومی (زیرشاخه سایت انتشارات هارپر کالینز) مای‌اسپیس

مجلات: آمریکا: مجله اسمارت سورس




استرالیا: آلفا سبک‌کانتری- گلف‌دایجست گودتیست بیگ‌لیگ بی‌سی‌ام‌ای دلیشس دوناهی فست‌آورز جی کیو گاردنینگ اینساید‌آوت لایف‌استایل‌پول لیوتوراک نوت‌بوک اوورلند مادرن‌بوتینگ مادرن فیشینگ پرنتس پیور هلث سوپر فود آیدیاز تراک تراکین لایف توویلز توویازاسکوتر ووگ ووگ سرگرمی و سفر ووگ زندگی

روزنامه: بریتانیا و ایرلند (این شاخه زیر نظر "نیواینترنشنال" فعالیت می‌کند): تایمز لندن، سان، اخبار جهن (که اخیرا تعطیل شد)، ساندی‌تایمز، ضمیمه ادبی تایمز



مقایسه مخاطبان رسانه‌های مردوخ و بریتانیا (میلیون نفر)

(نمودار قرمز رنگ متعلق به مردوخ است)


آمریکا: نیویورک‌پست بروکلین‌پیپر برانکس تایمز ریپورتر بروکلین کوریر لایف تایمز لجر وال‌استرست ژورنال وال‌استریت ژورنال اروپا وال‌استریت ژورنال آسیا بارونز مارکت‌واچ بررسی اقتصاد شرق دور اخبار داو جونز فکتیوا شاخص داو جونز

استرالیا: استرلین کوریرمیل ساندی میل کیرنز پست بولتن تانزویل دیلی تلگراف ساندی تلگراف هرالد سان ساندی هرالد سان ویکلی تایمز ام‌ایکس ادرود تایرز مسنجر مرکوری نورثن‌تریتوری تیبل لندز ادورتایرز

فیجی: فیجی‌تایمز نای لالاکی شانتی دوت (هر سه ده درصد سهام)

گینه نو: گینه نو پست کوریر (62/5 درصد)

کتاب: هارپر کالینز هارپر کالینز هند (40 درصد سهام) زاندرون (ناشر کتاب مذهبی) اینسپیریتیو (کتب مذهبی جوانان)


اعلان جنگ امپراطوری مردوخ به ایران

مردوخ اخیرا وارد بازار رسانه‌ای فارسی‌زبان نیز شده است و سعی دارد با راه‌اندازی و پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده فارسی توجه بینندگان فارس‌زبان بالاخص ایرانی را معطوف به شبکه‌های خود نماید تا نیات شوم خود در مورد مخاطبین ایرانی نیز به اجراء گذارد. اولین شبکه‌ فارسی مردوخ، فارسی 1 نام دارد که در مرداد 1388 شروع به فعالیت نموده و به دوبله و پخش سریال‌های خارجی عمدتا آمریکایی و کره‌ای پرداخته است.



آرم شبکه فارسی 1 که به پخش سریال‌های دوبله فارسی می‌پردازد


زمزمه، دومين شبکه تلويزيونی سرگرم‌کننده عمومی و رايگان فارسی‌زبان در خاورميانه است. اين شرکت حاصل سرمايه‌گذاری بخش آسيايی نیوزکورپوریشن و گروه رسانه‌ای موبی است. در ماه می ۲۰۱۱، سهم سرمايه‌گذاری هر يک از اين شرکت‌ها ۵۰ درصد اعلام شد. زمزمه همانند شبکه خواهر خود فارسی۱، ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته به پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده تلويزيونی با دوبله فارسی می‌پردازد. دفتر مرکزی این شبکه تلويزيونی در شهر رسانه‌ای دبی واقع شده است. استراتژیست‌ها و تحلیلگران در مورد محتوای برنامه‌های این شبکه‌ها هشدارد داده و آنها را در راستای افزایش تأثیرگذاری بر نوع اندیشه و هویت مخاطبین ایرانی بالاخص نسل جوان کشور معرفی می‌کنند. در کل می‌توان اهداف این شبکه‌ها و سریال‌ها را به صورت خلاصه اینچنین عنوان نمود: ترويج سبک زندگی غربی با ظاهری شرق پسند، القای پيام های ليبرال فمينيستی، تبلیغ روابط نامشروع و غیراخلاقی و قبح زدايی از گرايشات هم جنس‌بازی و ترويج آن.



آرم شبکه فارسی زمزمه، دومین شبکه مردوخ برای فارسی‌زبان‌ها


در آبان ماه سال جاری، شبکه نشنال جئوگرافی آمریکا نسخه فارسی زبان شبکه خود را راه‌اندازی نمود که به ادعای مدیران این شبکه قرار است 15 میلیون بیننده در سراسر خاورمیانه به آن دسترسی داشته باشند. هرچند هنوز این شرکت مستقر در آمریکا مقر پخش برنامه‌های فارسی‌زبان خود را مشخص نکرده است اما به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها از شهر ابوظبی امارات متحده پخش می‌شود. این شبکه فارسی‌زبان همانند نسخه انگلیسی خود به پخش برنامه‌هایی در مورد طبیعت، علم، فرهنگ، تاریخ و باستان‌شناسی می‌پردازد.

لازم به ذکر است که شبکه نشنال جئوگرافی در سال 2001 پخش برنامه‌های خود را آغاز نمود. نیمی از سهام این شبکه در انحصار شرکت نیوز کورپریشن است.



شبکه فارسی نشنال جئوگرافی به پخش برنامه‌های مستند و سرگرم‌کننده به زبان فارسی می‌پردازد


مردوخ طرفدار جنگ‌طلبان واشنگتن

بلافاصله پس از آغاز جنگ عراق، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: "جنگ باعث شد قدرت مردوخ 72 ساله به طرز چشمگیری افزایش یافته است... در ماه‌های اخیر تمام رسانه‌های انگلیسی‌زبان تحت کنترل وی به ترویج و انتشار عقاید جنگ‌طلبانه وی پرداخته‌اند، و بین ترتیب نظرات وی در جهان انگلیسی‌زبان در صدر دیدگاه‌های مرتبط با جنگ تحت هدایت آمریکا در عراق قرار گرفته است." قابل ذکر است که شبکه تلویزیونی خبری فاکس‌نیوز به علت خط‌مشی جنگ‌طلبانه‌ای که دارد در عرصه رسانه‌ای از شهرت خاصی برخوردار بوده و به عنوان بلندگوری نئومحافظه‌کارها شناخته می‌شود. مردوخ در سال 2003 پس از حمله آمریکا به عراق گفته بود: "ما نمی‌توانیم هم‌کانون عقب بنشینیم من فکر می‌کنم که بوش رفتاری کاملا اخلاقی و کاملا درستی دارد." وی قبل از آغاز جنگ در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک چنین گفته بود: " در تاریخ از بوش به عنوان یک رئیس‌جمهوری بزرگ یاد خواهد شد و یا اینکه وی سقوط کرده و خواهد سوخت. من خوشبین هستم که وی به وضعیت اول دست خواهد یافت. وی شخصیت بسیار والا و تواضعی عمیق دارد."



اعتراف مردوخ در یک شبکه تلویزیونی به تلاش در جهت دستکاری افکار عمومی در مورد جنگ عراق


جرج گالوی (George Galloway) نماینده ضد جنگ و ضد صهیونیست مجلس انگلستان در سخنرانی خود قبل از حمله به عراق با انتقاد از حمایت رسانه‌های تحت امر مردوخ از جنگ و حمله آنها به مخالفین جنگ، گفت: "بهتر است مردوخ از میهن‌پرستی حرفی نزند، فردی که در پانزده سال گذشته سه میهن داشته است." اشاره به تابعیت آمریکایی، استرالیایی و اسرائیلی وی.


سخنان جرج گالوی در انتقاد از اقدامات جنگ‌طلبانه مردوخ


تد ترنر (Ted Turner)، بنیانگذار "شبکه اخبار کابلی" (CNN) و مدیر سابق این شبکه اعلام داشت که مردوخ با استفاده از خروجی‌های رسانه‌ای شرکت نیوز کورپوریشن به مانند فاکس‌تی‌وی از حمله به عراق حمایت نمود. وی با اعلام اینکه این جنگ به نفع روزنامه‌ها و شبکه‌های مردوخ است گفت: "من این جنگ را جنگ مردوخ می‌خوانم." این در حالی است که جانبداری‌های شبکه فاکس‌نیوز حتی صدای گرگ دایک (Greg Dyke) مدیر کل وقت شبکه بی‌بی‌سی را نیز درآورد. وی گفت: "ما هنوز هم زمانی که شدت جانبداری‌های سیاسی شبکه فاکس‌نیوز ا می‌بینیم دچار تعجب می‌شویم."



تد ترنر
 بنیانگذار سی‌ان‌ان
گرگ دایکف
 مدیر سابق شبکه خبری بی‌بی‌سی



خواب‌های نفتی مردوخ برای عراق

مردوخ خود به مهمترین دلیلی حمایتش از حمله به عراق اذعان نموده است: نفت. در حالی که سیاستمداران آمریکایی اهمیت نفت را در جنگ تکذیب می‌کنند، مردوخ تا بدین حد احتیاط پیشه نکرد. وی معتقد بود که سرنگون ساختن رهبر عراق باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد. مردوخ قبل از آغاز جنگ گفته بود، "مهمترین چیزی که ان جنگ عای جهان خواهد کرد اقتصاد است... نفت بشکه‌ای 20 دلار." وی بعدها لاف‌زنی‌های خود را ادامه داده و افزود: "اگر عراق پشت سر ما قرار گیرد، همه دنیا از نفت ارزان بهره خواهد برد و این خود بزرگترین انگیزه است." (گاردین، 2002/17/03)


مردی که سیاست و اقتصاد را در هم آمیخت

جیمز فالوز (James Fallows) از ماهنامه آتلانتیک (Atlantic Monthly) معتقد است که بخش اعظمی از فعالیت‌های مردوخ "در جهت استفاده از نفوذ سیاسی برای دستیابی به اهداف مالی انجام می‌گیرند." به بیان دیگر وی از رسانه‌های خود برای پشبرد برنامه‌ای سیاسی استفاده می‌کند که برای وی سودآور خواهد بود. برای مثال در انتخابات سال 2001 وی از مشی محافظه‌کارانه خود عدول کرده و از تونی بلیر حمایت نمود. تمام روزنامه‌های وابسته به نیوزکورپورین در انگلستان نیز که در حدود 35 درصد روزنامه‌های انگلستان را تشکیل می‌دهند از همین سیاست پیروی نمودند. بلیر از قانونی حمایت می‌کرد که بر اساس آن: "محدودیت‌های افراد خارجی برای مالکیت رسانه‌ها کاهش یافته و ناشرین روزنامه‌های بزرگ می‌توانستند یک ایستگاه تلویزیونی نیز تدارک ببینند." منتقدین بلیر از این قانون به عنوان "بند مردوخ" یاد می‌کردند زیرا بیش از هر چیز در راستای منافع نیوزکورپوریشن قرار داشت. این غول رسانه‌ای با مارگارت تاچر، جرج بوش و حتی جیمی کارتر نیز همکاری اقتصادی داشت.


سیستم جاسوسی شخصی

رسوايي شنود گسترده تلفني توسط نشريه "اخبار جهان" (News of the World) متعلق به شرکت نیوز کورپوریشن موجي از خشم و نفرت را در ميان اكثر مردم انگليس ايجاد كرده و اين كشور را با بحرانی جدی مواجه نمود.

بر اساس افشاگری‌های صورت گرفته، نشريه "اخبار جهان" طی يك دهه گذشته اقدام به جاسوسی و شنود غيرقانونی تلفن‌ها، صندوق های صوتی و ايميل هاي هزاران نفر از شهروندان انگليسی و از جمله شخصيت‌های مشهور اين كشور كرده است.

موضوع جاسوسی خبرنگاران و ديگر عوامل اين نشريه از تلفن های افراد مشهور برای نخستين بار در سال 2006 ميلادی و پس از افشای استراق سمع تلفن‌های برخی از اعضای خانواده سلطنتی انگليس علنی شد كه پس از تشكيل دادگاه يكی از خبرنگاران اين نشريه و همچنين يك کارگاه خصوصی در سال 2007 به زندان محكوم شدند. پرونده جاسوسی كه در ابتدا تصور می‌شد فقط عليه افراد مشهور انجام شده با افشاگری‌های بعدی وارد مرحله تازه‌ای شد و به يك بحران ملی و رسوايی بزرگ در انگليس تبديل گرديد.


تصویر روی جلد آخرین شماره نشریه اخبار جهان

افشاگری‌های اخير نشان داد كه علاوه بر افراد مشهور تعداد زيادي از مردم عادی و بويژه قربانيان حوادث جنايی و تروريستی و بستگان نزديك آنان هدف جاسوسی و استراق سمع كاركنان "اخبار جهان" قرار داشته‌اند.

همچنين تلفن‌ها، صندوق‌های صوتی و ايميل‌های تعدادی از اعضای خانواده نظاميان كشته شده در عراق و افغانستان نيز توسط عوامل اين نشريه هك شده بود. مردوخ که به صورت شخصی برای حل و فصل این موضوع وارد شده بود، در جلسه‌ای در مجلس عوام انگلستان هر گونه دست داشتن در این اقدامات را رد نمود. نکته جالب تعطیلی این نشریه از جانب مردوخ بود که بدین ترتیب یکی از قدیمی‌ترین نشریات انگلستان با بیش از 150 سال سابقه و 7/5 میلیون خواننده به کار خود پایان داد.


حمله به مردوخ در جریان استماع اظهارات وی در مجلس عوام


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید امیر ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    برای جنگ با رسانه هی دشمن باید زمینه حضور و خمل رسانه های خوب و کارامد را ایجاد کرد. روزنامه سالم و فیلم سالم وخبر سالم و ...... برای جنگ با دشمن لازم است البته باید وزارت ارشاد و صدا و سیما در این زمینه بیش از پیش فعالیت کنند
  • محمودی ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام مشرق گزارش های تولیدی خوبی دارد
  • سید مصطفی ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    رقم دارایی مرداک، با رقم درآمدش در سال 2010 نمی خونه؟؟!
  • reza ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    in afrado bayad teror kard!
  • ANK ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    همين مردك 50 روز قبل حادثه 11 سپتامبر ميره برجارو بيمه تخريب ! ميكنه ! يك بند هم اضافه ميكنه كه اگه خراب شد 15% افزايش بنا بگبره !! تازه اجاره هاش رو هم 100 ساله مي كنه ! دقيق يادم نيست ولي فكر كنم حدود 7 ميليارد سود ميكنه ! يا بيشتر ! حالا من نمدونم اين بنده خدا چرا دلش به حال مردم ما سوخته شبكه فارسي زبان تاسيس ميكنه ؟!! چقد آدم خوبيه اين رابرت به فكر همه مردم هست به خصوص مردم خاورميانه !
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    خيلي گزارش هاتون حرفه اي است واقعا بهتون تبريك ميگم من كه خيلي استفاده كردم و آرشيوي از آنها را قصد دارم تهيه كنم
  • محسن ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام با تشکر از گزارش خوبتان.فقط یک چیز کم داشت آن هم از حضور مرداک در ایران (در دوره اول خاتمی)چیزی ننوشتید.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    خیلی زیبا بود. آفرین
  • جاویدان ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    مطلبتون خوب بود ولی ناراحت شدم چرا اسمی از رسانه ملی نیاوردید D:
  • س ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    به فیلم دوست ها توصیه میکنم که فیلم دو قسمتیه wall street ساخته الیور استونو ببینن خیلی نکات مهمی داره که نشون میده سیاست با اقتصاد چجوری گره خورده و اقتصادیون با سیاسیون سر منافع مشترک به چه کلاهبرداری وگاهاً جنایت هایی دست که نمیزنند.
  • امین ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام . خیلی خوب بود . مرسی از اینکه مسائل رو به صورت حرفه ای دنبال می کنید .
  • مهدی ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    درآمدی ذکر شده مال نیوزکورپوریشن هستش که مرداک بخشی از سهامش رو در اختیار داره نه همش رو... مثلا یکی دیگه از سهامدارا همونطور که گفته شده طلال سعودی هستش
  • سياوش ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    جاي اين نوع مطالب در رسانه هاي ما خالي است. واقعا ممنون.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    به نکته خوبی اشاره کردی
  • سالار ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    سلام مطلب بسیار عالی و خوبی بود خدا خیرتان دهد در وبلاگم ازش استفاده می کنم analizehagigat.blogfa.com
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    مطلب عالی بود امیدوارم شبکه های داخلی روز به روز بهتر و بیشتر بشن
  • سياوش ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    جاي اين نوع مطالب در رسانه هاي ما خالي است. واقعا ممنون.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    وقتشه كه روسيه ودوستاش هم يه همچين كاري انجام بدن.
  • ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    گزارش خوبي بود. خيلي روشنگرانه.
  • Hassan ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    درود برمشرق با گزارش همیشه خوبش. امیدوارم روزنامها و خبرگزاریهای دیگر ..هم مقاله مستند شما را پخش کنند.
  • علی همت جو ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    متاسفانه این مفلوک پا لب گور را دارید ناخواسته تبلیغ میکنید به هر حال مردوک که سهل است از آن بزرگترها باخته حسابند و مکرو مکرالله و الله خیر ......
  • ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    به جاي اينكه همش اينها رو نگاه كنيم و غر بزنيم بلند شيم يه كاري كنيم
  • ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    همه این ها درست! اما تکلیف داریم که خود را بسازیم و در مقابل دشمنان خدا ایستادگی کنیم. علم ابزاری است که باید به آن مجهز شویم.
  • علی ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    0 0
    باسلام ممنون از مطلب خوب شما جای اینگونه مطالب در فضای رسانه ی عمومی بسیار خالی است دراین موضوعات اگر مستند ساخته شود بسیار تاثیر گذار است مطالب اینجنینی را بیشتر کنید ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس