کارشناس فرانسوی

دو کارشناس فرانسوی اقدام رئیس جمهور این کشور مبنی بر تعیین فرستاده ویژه در سوریه را نشانه شکست سیاست‌های فرانسه و در عین حال مقدمه ای برای بازگشایی سفارت فرانسه در دمشق ارزیابی کردند.

به گزارش مشرق، "انطوان کارتییر" کارشناس مسائل خاورمیانه تعیین فرستاده ویژه فرانسه به سوریه از سوی "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه را اقدامی بی حاصل دانست که بیانگر شکست وبی نتیجه ماندن سیاست فرانسه در قبال سلطه جویی آمریکا بر فرانسه است.

بیشتر بخوانید:

فرانسه: سعی داریم ایران از برجام برخوردار باشد

این اقدام رئیس جمهور فرانسه به مثابه تلاشی حتی ظاهری برای نشان دادن تفاوت از آمریکا است و نشان می دهد سیاست فرانسه دچار دوگانگی و سردرگمی شده و دیدگاه روشنی ندارد و در این میان تعیین فرستاده ویژه برای سوریه فقط اقدامی ظاهری است که در چارچوب  مانورهای کلامی بی حاصل جا دارد و راه حلی برای  بحران سوریه ارائه نمی دهد.

نکته قابل ملاحظه اینکه انتخاب سفیر فعلی در تهران به عنوان فرستاده ویژه در سوریه می تواند موثر واقع شود، زیرا وی به مسائل منطقه واقف است ودر لبنان، سوریه و عراق ماموریت هایی داشته است،  اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح است اینکه آیا این اقدام به مثابه فراهم کردن فرصت بیشتری برای دخالت بیش از پیش فرانسه و تقریبا مستقل آن از آمریکا در سوریه خواهد بود؟

سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد امانوئل ماکرون، فرانسوا سینیمو سفیر کنونی فرانسه در ایران را به‌عنوان نماینده شخصی خود در سوریه تعیین کرده است. سینیمو 61 ساله مدیر سابق سازمان اطلاعات خارجی فرانسه بود و ماموریت وی در تهران 27 آگوست (5 شهریور) پایان می‌یابد.

پاریس به اشتباهاتش اعتراف نخواهد کرد

کارتییر ادامه داد: اینکه آیا این اقدام فرانسه به مثابه اعتراف به اشتباهات خود در حق سوریه و ملت آن است باید گفت که فرانسه متوجه شده است در سوریه به خطا رفته و در حق مردم آن اشتباه کرده است اما به اشتباهات خود اعتراف نخواهد کرد و تعیین فرستاده ویژه اعتراف به اشتباه و نوید بخش نیست.

تعیین فرستاده ویژه فرانسوی به سوریه در چارچوب سقف آمریکا در تعامل فرانسه و اروپا با پرونده سوریه جا دارد از همین رو چه بسا وی بیش از اینکه در تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک برآید، علمکرد منفی داشته باشد مگر اینکه روابط دیپلماتیک جدیدی شکل بگیرد.

تعیین سفیر فرانسه در تهران به عنوان فرستاده ویژه در سوریه تصادفی نیست

نسرین عبود نویسنده فرانسوی نیز در خصوص تعیین فرستاده ویژه به سوریه گفت: ماکرون متوجه شد که پیروزی محور مقاومت به ویژه پس از آزادی غوطه شرقی و حرکت نیروهای ارتش سوریه به سمت درعا حتمی است از همین رو در محاسبات خود بازنگری کرده و فرستاده ویژه ای را راهی سوریه کرد. در این میان تعیین سفیر فرانسه در تهران به عنوان فرستاده ویژه در سوریه تصادفی نیست زیرا او یک نیروی اطلاعاتی است که با ایران و سوریه روابط مستحکمی داشته و با دمشق کانالاهای ارتباطی دارد. نکته قابل توجه اینکه با وجود تعطیلی سفارت فرانسه در سوریه تماس های محرمانه و اطلاعاتی بین دمشق و پاریس برقرار است.

ابعاد اقتصادی تعیین فرستاده ویژه

به عقیده عبود،  تعیین فرستاده ویژه در سوریه از سوی ماکرون گام خوبی به شمار می آید و به معنی تلاش فرانسه برای حل و فصل سیاسی بحران در سوریه است.

این اقدام ابعاد اقتصادی نیز دارد که شامل گرایش به سمت دست یافتن به سهمی در بازسازی سوریه است زیرا بشار اسد رئیس جمهور سوریه در یک گفت وگوی تلویزیونی  اظهار داشت: " هر کشور اروپایی که در مبارزه علیه تروریسم مشارکت نداشته باشد و کانال های دیپلماتیک با سوریه برقرار نکند در بازسازی آن نقشی نخواهد داشت".

مهم این است که این گام به مثابه فراهم کردن مقدمات بازگشایی سفارت فرانسه در مشق است و در راستای تغییر سیاست پاریس در قبال دمشق و خارج شدن از حرکت زیر چتر آمریکا به رهبری دونالد ترامپ جا دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس