موبایل نمایه

بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، شرکت نو دیس پرداز طی ۳ماه ابتدایی سال بیش از ۱۵ میلیون دلار واردات گوشی تلفن همراه داشته است.

به گزارش مشرق، وزیر ارتباطات چند روز قبل بعد از حضور در یکی از بازارهای موبایل  تهران  دستور انتشار لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی برای واردات گوشی موبایل را صادر کرد. یکی از نکات مهم دو لیستی که توسط وزارت ارتباطات منتشر شده بود اختلاف 150 میلیون دلاری ارز تخصیص داده شده با واردات انجام شده از سوی 30 شرکتی بود که از دلار 4200 تومانی دولتی بهره مند شده بودند. هنوز هیچ یک از این شرکتها در خصوص نحوه استفاده از این ارزها توضیح نداده اند اما وزیر ارتباطات اولین گزارش خود از بازرسیهای انجام شده از شرکت نودیس پرداز را در صفحه خود منتشر کرد.

بیشتر بخوانید

آیا واردکننده متخلف آیفون محاکمه می‌شود؟+ عکس

در توضیحات آذری جهرمی آمده است، اولین بازرسی تعزیراتی از یکی از شرکتهای وارد کننده تلفن همراه صورت پذیرفت. بنا بر گزارش دریافتی، شرکت مزبور حدود 20.000 گوشی آیفون وارد کرده که 15.000 تای آن را یکجا و با دومیلیون تومان گرانتر از معمول به یک شرکت واگذار کرده و 5000 گوشی را در انبار موجود داشته است.

بعد از آنکه وزیر ارتباطات از برگزاری اولین دور بازرسیها از شرکت نو دیس پرداز خبر داد رسانه‌ها تمرکز ویژه‌ای نسبت به این شرکت پیدا کرده اند. بررسی اطلاعات موجود در روزنامه رسمی نشان می‌دهد شرکت نو دیس پرداز، مهر ماه سال 94 با ریاست هیئت مدیره خانم سارا نیلی آغاز به کار کرده است. این در حالی است که در اساسنامه اولیه شرکت نشانی از فعالیت در حوزه واردات گوشی تلفن همراه دیده نمی‌شود.

بررسی دقیق تر روزنامه رسمی نشان میدهد، این شرکت در اوایل خرداد ماه سال 97 خرید و فروش و واردات گوشی تلفن همراه را به اساس نامه خود الحاق کرده است.

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات، به این شرکت 26 میلیون یورو ارز تخصیص یافته اما تا پایان خرداد ماه فقط 10 میلیون یورو واردات انجام شده است.

نکته جالب این که آخرین وضعیت واردات انجام شده توسط این شرکت حاوی اطلاعات جدیدی می‌باشد، بر این اساس از ابتدای سال 97 تا پایان خرداد ماه، 17 هزار 284 دستگاه تلفن همراه به ارزش 15 میلیون و 336هزار دلار  توسط این شرکت وارد کشور شده است. مشخصا بین این آمار و جزییات ارائه شده توسط وزارت ارتباطات اختلاف چشم گیری وجود دارد.

گفتنی است، هنوز ابهامات مهمی در خصوص عملکرد ارزی شرکت مذکور وجود دارد و طی روزهای آینده نیز اطلاعات دقیق تری از تخلفات احتمالی منتشر خواهد شد. اما به هر ترتیب نکته ای که نباید فراموش شود این است که باید مشخص شود وزارت صنعت با چه معیاری  ارز دولتی را در اختیار این دست شرکتها قرار داده است. طبق اطلاعات موجود، شرکت نو دیس در نهایت موفق شده حدود 22 میلیون دلار(از 26 میلیارد یورو ارز تخصیص یافته)  را دریافت  و از این طریق 13 میلیون دلار واردات انجام داده  و عملا تکلیف 9 میلیون دلار ارز دریافت شده مشخص نیست. در واقع وزارت خانه مذکور نیز باید  در خصوص معیارهای تخصیص و نحوه هزینه کرد این ارزها پاسخ گو باشد، تاکنون هزینه های قابل توجهی برای سامانه  تجارت انجام شده اما ظاهرا در بزنگاههای ارزی مثل امروز عملکرد قابل قبولی از این سامانه دیده نشده است.

از سوی دیگر در حال حاضر با بروز شدن سیستمهای الکترونیکی در دستگاههای نظارتی و استفاده از سامانه های هوشمند به راحتی اطلاعاتی مانند میزان واردات کالا توسط اشخاص و شرکتهای مختلف رصد می‌شود، بنابراین بایستی از این ابزارها برای کنترل تحلفات  استفاده حداکثری شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • طاهری IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    44 0
    هی میگن خانمها مظلومن ودل رئوفی دارن ببیین این حقه باز چی کرده یعنی اگه میدان بی افته دست این زنها هزارتا مرد رو بیچاره میکنن دولت باید یه سایت راه اندازی کنه وقیمت واقعی هرچیز باارز 4200تومنی رو تواون بزنه که اگه هرکس هرچی خواست اول از قیمت واقعیش مطلع بشه
  • ابراهیم IT ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    39 1
    ایا سارا نیلی با ان نیلی که زمانی وزیر بود نسبتی دارد؟
  • AE ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    47 0
    بابا اينا همشون دمشون به جايي وصله !!! در غير اين صورت برخورد ميكردن !!!! ما ملت سر كاريم ....
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    34 4
    وقتی میگن شفافیت مالی باید باشه، به خاطر همچین مسائلیه.
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    6 15
    این یک نکته مثبت در دولت فعلی است که ان شاالله برای گمرک و واردات ماشین های خارجی گران هم اجرایی شود. اگر از این دولت بد میگیم و هزار ایراد دارد وجدان داشته باشیم و نکات مثبت را هم بگوییم.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    13 0
    از 26 میلیارد یورو ارز تخصیص یافته تخصیص واسه چی یافته اونم اینهمه !!!!!!!1
  • DE ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    34 0
    این ""نیلی" با نیلیِ مشاور اقتصادی رئیس جمهور نسبتی نداره؟
  • مهندس IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    38 0
    این افراد با مقامات نسبتی دارند؟ و حالا که فسادشان آشکار شده آیا قوه قضائیه اراده و توان برخورد با آنها را دارد؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    28 1
    همه هم اسلاحتلب کثیف
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    16 24
    آقا این چه تیتریه ؟ آدم فکر می کنه نیلی معروف رو میگین. گناهه. گناه کبیره است
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    33 0
    تا این ارز دونرخی باشد روزانه صدها ازاین دست غارتها انجام میشود تا ته مانده پول مملکت هم تمام شود هنوز !!!! وقت جمع کردن این مسخره بازی نفرت انگیز وخشم برانگیز اقایان حکومت نرسیده است ( دولت که کلا ازاول مرخص بوده وهست و خواهد بود )
  • قریشی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    33 0
    همین دومیلیون اضافه برای 15هزار گوشی رو بعنوان جریمه از شرکت متخلف بگیرید واریز به حساب خزانه بشه یارانه یکسال کشور تامین میشه ولی متاسفانه اقدامی صورت نمیگیره
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    25 0
    این خانم با آقای نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور ارتباطی دارد؟
  • حمید AE ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    25 0
    باید پیگیری بشه این ریس هیئت مدیره خانم نیلی کی هست و به کجا وصله.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    31 0
    نمیشه من هم شرکت واردات گوشی بزنم و دلار 4200 تومانی بگیرم ؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    15 0
    امور مالیات کشور باید جدی عمل کند
  • AE ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    27 0
    غیر ممکن است با بچه های بالا دست نداشته باشن یا اصلا خودشون باشن چرا که با توجه به قابلیت های گوشی ایفون و قیمت های سنگین ان حتما فراتر از یک فساد مالی و اقتصادی است کشور ما مملو از این کثافت کاریها شده و سرنخ از دست در رفته
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    16 0
    حالا سارا نیلی کیه یا احمد پاسدار یه تاریخچه از اینا بدید ببینیم به کجا وصل هستند
  • حامد IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    32 0
    این همه دلار ارزان به این شرکت داده اند. من هم چند روز پیش رفتم بانک ملی برای پیش خرید یک سکه! گفتند تمام شد برادر. پیش فروش دیگه تعطیل شده. گفتم بابا من یک سکه می خوام 30 هزار تا سکه نمی خوام که ...
  • مهدی IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
    34 0
    ظاهرا اون شرکتی که 15000 دستگاه خریده، به نظر میاد سرنخ خوبی از پشت پرده این شرکت باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس