جوش شیرین

عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران گفت: در فرآیند تولید برخی نان های سنتی به صورت غیرقانونی از جوش شیرین و جوهر قند استفاده می شود.

به گزارش مشرق، احسان اژدری عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران در نشست خبری اظهار کرد: با وجود اینکه مصرف جوش شیرین زیان‌های متعددی دارد ومصرف آن حتی برای کودکان زیر ۵ سال ممنوع است، اما این محصول در فرآیند تولید برخی از نان‌ها در کشور استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ابهام در سلامت نان های سنتی

وی افزود: در حالی که استانداردهای تولید خمیرمایه در ایران بسیار سختگیرانه است و حتی استانداردهای بالاتری از برخی کشورهای اروپایی دارد، اما برخی نانوایی‌ها کشور از این محصول برای تولید نان استفاده نمی‌کنند.

عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران ادامه داد: خمیرمایه ایران به کشورهای مختلف اروپایی صادر می‌شود و استانداردهای سختگیرانه آنها را به راحتی پاس می‌کند.

اژدری با بیان اینکه ماده اولیه تولید خمیرمایه از منابع داخلی یعنی ملاس کارخانه‌های قند تامین می‌شود، گفت: خشک شدن و ترش شدن نان از جمله دلایل استفاده از جوش شیرین به جای استفاده ازخمیرمایه در فرآیند تولید این محصول است و در صورتی که این ماده با دوز بالایی مورد استفاده افراد قرار گیرد عوارضی مانند کم خونی و ریزش مو برای مصرف کنندگان آن به همراه دارد.

نیمی از نانوایها جوش شیرین به نان می زنند

وی در پاسخ   گفت: با توجه به اینکه استفاده از جوش شیرین در فرآیند پخت نان غیرقانونی است بنابر این آمار دقیقی از میزان مصرف جوش شیرین در این بخش نداریم، اما براساس میزان مصرف خمیرمایه در نانوایی‌های کشور می‌توان برآورد که ۵۰ درصد آنها از خمیرمایه برای عمل آوری نان استفاده نمی‌کنند، یعنی به جای این ماده از جوش شیرین استفاده کرده‌اند.

اژدری اظهار کرد: متاسفانه در پخت نان در کشور از جوهر قند نیز استفاده می‌شود که این امر برای سلامت افراد بسیار خطرناک است.

وی افزود: استفاده از جوهر قند در بیشتر صنایع غذایی ممنوع است و در صنایعی نیز که استفاده می‌شود و با دوز بسیار پایین مصرف می‌شود اما چون در فرآیند تولید نان کشور هیچ استانداردی نداریم برخی از جوهر قند (سولفیت سدیم) استفاده می‌کنند.

عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران خاطرنشان کرد: بیشترین میزان استفاده از جوش شیرین نیز در میان نان‌های سنتی در نان لواش است.

نان سنگک جوش شیرین ندارد

محمود گیاهی عضو هیئت مدیره سندیکای خمیرمایه ایران در پاسخ  اظهار کرد: کل نیاز کشور به مصرف خمیرمایه ۴۰ هزار تن است اما ۲۰ هزار تن از این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت استفاده از جوش شیرین در فرآیند پخت نان وجود دارد اما دولت هیچ الگویی ارائه نداده و نظارتی نیز برای عدم مصرف جوش شیرین انجام نمی‌دهد و حتی سنجش آن نیز به راحتی امکانپذیر نیست.

گیاهی گفت: در میان نان‌های سنتی به دلیل فرآیند تولید نان سنگک به طور قطع می‌توان گفت که در تولید آن از جوش شیرین استفاده نمی‌شود و نانوایان مجبور به استفاده از مصرف خمیرمایه هستند به همین منظور می‌توان اعلام کرد که نان سالمی است.

مجید پارسایی دبیر سندیکای خمیرمایه ایران نیز اظهار کرد: نان لواش که در کشور تولید می‌شود نان خطرناکی است زیرا فرآیند تولید آن به نحوی است که بیشتر نانوایان از جوش شیرین برای تولید آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: ۳۲ هزار تن کل تولید خمیرمایه کشور است که ۲۰ هزار تن آن در داخل کشور مصرف و ۱۲ هزار تن آن صادرات می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس