FATF نمایه

کارشناس مسائل مالی بین المللی گفت: با اجرای "FATF" حتی شاید برخی نهادهای رسمی داخلی ما شامل تعریف آن‌ها از تروریست شود و اکنون سازمان صنایع دفاعی ما تحت تحریم‌های سازمان ملل است.

به گزارش مشرق، مجید شاکری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل مالی بین المللی با اشاره به اینکه حجم سوء تفاهمات درباره "FATF"؛ (کارگروه اقدام ویژه مالی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم) به ویژه در خصوص مدافعان و در برخی موارد مخالفان آن زیاد است، گفت: برخی‌ها تصور می‌کنند پیمان بین المللی به عنوان "FATF" وجود دارد که همه کشورها عضو آن هستند پس چرا ما امضاء نکنیم در حالی که همه این تصورات غلط است.

وی ادامه داد: "FATF" نهاد ناظر نیست بلکه ساختار مشاوره بین الدولی است و کلاً 35 عضو و 2 عضو ناظر دارد.

شاکری گفت: "FATF" که در ایران مطرح است برنامه اجرایی است که مخصوص کشور ما نوشته شده که خلاف منافع ایران است.

بیشتر بخوانید:

FATF تحریم و فشار بر مردم را دوچندان می‎کند

وی افزود: مخالفان "FATF" در کشورمان مخالف تعامل بین المللی و مخالف مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم نیستند بلکه مخالف این برنامه اجرایی هستند که برای ایران نوشتند.

شاکری اضافه کرد: این برنامه اجرایی برای ایران کاملاً الزام آور است، اما متاسفانه این موضوع در کشورمان محرمانه نگه داشته شد و وانمود می‌شد این برنامه فقط توصیه است.

این کارشناس مسائل مالی بین المللی گفت: "FATF" زیر ساخت انتقال اطلاعات است و باید در مورد تراکنش‌های مالی خودمان در صورت درخواست آن‌ها پاسخگو باشیم.

شاکری افزود: با اجرای "FATF" حتی شاید برخی نهادهای رسمی داخلی ما شامل تعریف آن‌ها از تروریست شود و اکنون سازمان صنایع دفاعی ما تحت تحریم‌های سازمان ملل است.

احمد مومنی راد استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل نیز گفت:موافقان و مخالفان این لایحه در خصوص اینکه این کنوانسیون خطراتی را برای کشورمان دارد اتفاق نظر دارند، اما موافقان این لایحه معتقدند که با شروطی که قرار می‌دهیم و در بیانیه تفضیلی این را برطرف می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حقوق بین الملل واژه تروریسم تعریف نشده است، ادامه داد: ساز و کار تقیینی حق شرط و تحدید تعهد، ناکارآمد است، زیرا مواد 20 و 21 کنوانسیون 1969 مربوط به معاهدات در این باره به بسیاری از سوالات پاسخ نمی‌دهد.

مومنی راد اضافه کرد: در سکوت مقررات بین المللی جای تفسیر باقی می‌ماند و کشورها ممکن است مطابق منافع مالی خود، آن را تفسیر کند و آن‌ها ممکن است گروه‌هایی مانند حزب الله را که از نگاه ما تروریست نیستند در فهرست تروریست قرار دهند.

این کارشناس حقوق بین الملل با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: آن‌ها خلاء‌ها را به نفع خود تفسیر می‌کنند.

مومنی راد افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، کشورمان حرف نویی را زده است و آن‌ها خواهان این هستند تا ما از خواسته‌های مستقلانه خود کوتاه بیاییم و تسلیم شویم. هدف آن‌ها از طراحی ساز و کارها، این است که محاصره را بر ما تنگ‌تر کنند و جمهوری اسلامی را براندازند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس