روزنامه اصلاح طلب

روزنامه‌های اصلاح‌طلب به صورت هماهنگ به نمایندگان مخالف FATF حمله کرده و مدعی شده‌اند که تأخیر در پیوستن به FATF خسارات بزرگی برای کشورمان در پی دارد؛ مثل تأخیر در عدم اجرای برجام.

سرویس سیاست مشرق - در روزهای گذشته لوایح چهارگانه جنجالی FATF موضوع اصلی جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بود، تاکنون از چهار لایحه فوق، سه لایحه علیرغم مغایر بودن با منافع ملی کشورمان از سوی مجلس تصویب شده و تصمیم‌گیری در مورد چهارمین لایحه به ۲ ماه بعد موکول شده است.

نمایندگان در جلسه علنی دیروز با ۱۳۸ رأی مثبت با مسکوت ماندن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» به مدت ۲ ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا موافقت کردند.

گفتنی است از میان چهار لایحه فوق، لایحه «کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» موسوم به پالرمو پس از تصویب در مجلس در شورای نگهبان با ایرادات قابل‌تأملی روبرو شد. موضوع «ترجمه غلط» از این معاهده بین‌المللی در هفته‌های گذشته محل توجه رسانه‌ها قرار گرفت.‌

تکرار تاریخ

روزنامه‌های اصلاح‌طلب به صورت هماهنگ به نمایندگان مخالف FATF حمله کرده و مدعی شده‌اند که تأخیر در پیوستن به FATF خسارات بزرگی برای کشورمان در پی دارد؛ اما این اولین بار نیست که برای تصویب یک توافق خسارت‌بار، جنجال رسانه‌ای راه می‌افتد.

در شهریور ۹۴ درحالی‌که کمیسیون برجام مشغول بررسی متن توافق هسته‌ای بود و ابهامات زیادی درباره نقاط ضعف آن مطرح می‌شد؛ حامیان و مسئولین دولتی در کنار روزنامه‌های اصلاح‌طلب با هدف تحت فشار قرار دادن نهادهای رسمی نظام که مسئول بررسی و تصویب برجام بودند، ادعا می‌کردند تأخیر در اجرای برجام روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار به کشور ضرر وارد می‌کند!

نمایندگان مجلس نهم در نهایت برجام را در ۱۵ دقیقه تصویب کردند. بی‌آنکه بپرسند بعد از اجرای نامتوازن برجام و دادن همه امتیازات، چگونه قرار است طرف غربی به ویژه آمریکا را متعهد به اجرای تعهداتش در لغو تحریم‌ها بکنیم؟ به همین دلیل نیز پس از برجام آمریکا بارها با تصویب تحریم‌های جدید و تهدید شوک‌های اروپایی مانع از لغو تحریم‌های اصلی بانکی و مالی و هواپیمایی و دسترسی ایران به چرخه دلار و درآمدهای نفتی و...شد.

لازم به ذکر است که این رویکرد تأمل‌برانگیز از سوی دولتمردان برای قرارداد نفتی با شرکت بدسابقه توتال نیز اجرا شد.

تیرماه ۹۶ زنگنه در نشست علنی مجلس در تشریح قرارداد نفتی با توتال فرانسه، گفت: «زمان‌بندی در این توافقنامه‌ها نقش مهمی دارد و در صورت تأخیر قیمت بالاتر می‌رود، یعنی هر یک سال تأخیر معادل پنج میلیارد دلار ضرر است»!

حال سؤالی که در افکار عمومی ایجاد می‌شود این است که آیا سرنوشت پر خسارت و عایدی «تقریباً هیچ» برجام کافی نیست تا از تکرار روند «راه بینداز و جا بینداز» و «تلقین خسارت در صورت تأخیر در تصویب» و در نهایت «تصویب عجولانه به هر قیمت» پرهیز کنیم؟!

مخاطرات امنیتی و خود تحریمی

گروه FATF‌ متشکل از ۳۷ عضو اصلی و ۲ عضو ناظر است که کار خود را با استانداردسازی درباره پول‌شویی آغاز کرده و سپس به تأمین مالی تروریسم و بعد از آن، به تأمین مالی تسلیحات کشتار جمعی رسیده است. در ماهیت سیاسی و غیرفنی این نهاد نیز همین بس که اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان مالی تروریسم بین‌الملل یعنی آمریکا و شورای همکاری خلیج‌فارس عضو اصلی و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اعضای ناظر آن هستند. روندی که از سوی دولت ما تاکنون درباره FATF‌ طی شده، از جایگاه «تصمیم‌پذیر» بوده است.

بررسی نتیجه اجرای FATF در ایران به موازات تحریم‌های کاتسا و سیسادا و همچنین اظهارات اخیر مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد، اجرای این کنوانسیون نه تنها موجب رفع موانع همکاری ایران با بانک‌های خارجی نمی‌شود بلکه موجب افزایش اثرگذاری تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهد شد.

با وجود همکاری‌های گسترده کشور با FATF از اواخر سال ۹۴ و حتی خروج نام ایران از لیست سیاه FATF از تیرماه ۹۵ تاکنون، وضعیت تعاملات بانکی ایران با سایر کشورها نه تنها بهتر نشده است و همچنان بانک‌های متوسط و بزرگ خارجی تمایلی به همکاری با کشورمان ندارند، بلکه بانک‌های چینی، ترکیه‌ای و صرافی‌های اماراتی که قبلاً با ایران همکاری می‌کردند، امروزه این همکاری‌ها را محدود کرده‌اند. این اتفاقات به خوبی اثبات می‌کند که لزوماً همکاری با FATF به بهبود وضعیت همکاری ایران با بانک‌های خارجی منجر نخواهد شد بلکه مشکل اصلی، حفظ کامل ساختار تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکاست.

در مجموع، تحقق مطالبات FATF، تشدید خودتحریمی و مخاطرات امنیتی فراوانی را به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 14
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    شاید اصلاحطلبان راست بگویند و هر روز تاخیر ۱۰۰میلیون دلار از کفشان می رود. کاسبان برنام نافرجام
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      افسادطلب ها قبلا مدعی بودند که بعد از برجام مشکل بانک ها حل شده؛ حالا می گویند تا FATF اجرا نشود مشکلات بانکی حل نمی شود! پس مشخص است ادعای رفع مشکل در پسابرجام یک دروغ بوده، و حل مشکل بانکی بعد از انعقاد FATF یک دروغ بزرگتر!
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
      36 79
      مرگ بر اصلاح طلبان بی وجدان اشغال
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
      ارزو دارم روزی تمام اصلاح طلبان و اعتدالکرایان فاسد رو به من بدهند گردنشان رو بزنم یا امام زمان عج اقا تو دعا کن به ارزوم برسم
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    کاسبان برجام نافرجام
  • علی IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    خدایا ما چه گناه کردیم که گرفتار گرگهای به لباس میش شدیم ؟ خدایا ریشه هرچه مفسد و خائن به مملکت هست بخشکان و آمین
  • سید AE ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    چقدر این اصلاح طلبان تهوع آورند! اَه . اَه . اَه.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    اون FATF و برجام کثافتتون بره زیر فاضلاب وطن فروشهای عامل سیا و موساد
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    باز هم رسانه هاشونو مثل سایه جنگ ، اینبار با خسارت مالی بکار گرفتند!
  • NL ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    اصلاح طلبان غرابگرا با همکاری رسانه های بیگانه حامی خود ، قرادادهای شبه ترکمنچایی را به معیشت مردم گره می زنند تا کار خود را جلو ببرند...
  • US ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    راهی جز راه خلخالی برای راه شدن از دست گروهک تروریستی اصلاح طلب نیست
    • FR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      9 239
      دقيقا ياان كاري كه شوروي سابق با خانواده و مهره ببرك كارمل در سنه ٥٧-٥٨ در افغانستان انجام داد همه سر به نيست شدند يك شبه !
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
      17 64
      احسنت گل گفتی
  • علی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    این روزنامه ها واقعا مزدور دشمن هستند همان حامیان فتنه گران آمریکایی اسراییلی که در سال 88 نتوانستند انقلاب را از بین ببرند حالا یک جور دیگر این کار را انجام میدهند
    • ایرانی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      با هوشیاری ملت هوشیار ایران بازهم این اراذل و اوباش راه به جایی نخواهند برد مگر به جهنم.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    جاده صاف کن های کد دار
  • ابو IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    متاسفانه بعضی از نمایندگان محترم تحت تاثیر شانتاژ قرار میگیرند و برای اینکه بعدا بتوانند از مزایایی مثل سفر به روسیه برای جام جهانی و غیره محروم نشوند در برابر وطن فروشیها کوتاه می آیند .
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    نپذیرفتن FATF و ورود ایران به لیست سیاه شاید برای دولت پنهان نان داشته باشد ولی برای مردم آب هم ندارد.
    • اصلاح طلب جيره گير صهيونيست FR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
      19 52
      به به چقدر خوب و سنجيده فرموديد
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
      9 76
      پذیرفتن FATF خیانتی به مراتب بدتر از برجام است زیرا با تصویب این لایحه ننگین تمام راههای دور زدن تحریمها برای امریکا و متحدانش آشکار میشود و اثر گذاری تحریم بیشتر میشود. علاوه بر اینکه نهادهای انقلابی در کشور خودمان تحریم میشوند مخالف قانون اساسی . بر خلاف استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی می باشد.این همه شهید داده ایم که مستقل باشیم نه اینکه زیر بار ظلم و زور دشمنان نابکار برویم.به نزدیک ما ایرانیان با ستم سوختن, گواراتر از با ستم ساختن.مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدای دنیا میپندارند
  • احمد (فرهنگی) IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    شک نکنید که پشت پرده این سناریو ها که پروژه برانداری 400میلیون دلاری آمریکا وشرکای او سعی دارند جنگ روانی ترس نا امیدی با عنوان های گونا گون با اسم جریان های خاص هم صدا با دشمن ضمن تضعیف رهبری نظام تخم نفاق را دامن بزنند همه نمایندگان مجلس که قسم جلاله خوردند نباید اجازه دهند تا این اسناد کاملا استعماری مصوب شود ان شاء ا....
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    بفرمایید اگر نمایندگان مجلس یک کشور نالایق باشند چه باید کرد؟
  • همایون IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    8 115
    اینکه اصلاح طلبان ستون پنجم دشمن هستند شکی نیست باید مردم را هوشیار کرد !
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    7 66
    بیشتر معضل به آرای تَکراری باز میگردد اینها به این امید دلبسته شدند که شیخ تَکرار لیستی ارائه می‌دهد و قشون رسانه ای و لشگر هنرپیشگان حمایت میکنند و باز هم فله ای و بدون محاسبه عملکرد و عمل به وعده ها باز هم رایی می آوردند و در مسایل مهم نیز تحریک رسانه ای را انجام میدهند و دلسوزان کشور را با القاب ناشایست فحاشی کنند
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    9 117
    هدف برجام تامین منافع اسراییل و امریکا بود چرا نمی فهمید
  • امیر@ IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    8 126
    پذیرفتن FATF خیانتی به مراتب بدتر از برجام است زیرا با تصویب این لایحه ننگین تمام راههای دور زدن تحریمها برای امریکا و متحدانش آشکار میشود و اثر گذاری تحریم بیشتر میشود. علاوه بر اینکه نهادهای انقلابی در کشور خودمان تحریم میشوند مخالف قانون اساسی . بر خلاف استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی می باشد.این همه شهید داده ایم که مستقل باشیم نه اینکه زیر بار ظلم و زور دشمنان نابکار برویم.به نزدیک ما ایرانیان با ستم سوختن, گواراتر از با ستم ساختن.مرگ بر امریکا و کسانی که شیطان بزرگ را کدخدای دنیا میپندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس