کد خبر 867630
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
شهید و شهادت - لاله - تشییع

این واقعه با اینکه ابعاد وسیعی داشت اما سالها پنهان ماند و هیچ گونه بازتاب خبری نداشت واین سانسور خبری باعث شد تا این بخش از جنایات پهلوی اول دیده نشد.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - تیرماه 1314بود که مردم مشهد در اعتراض به سیاست های تغییر لباس و کشف حجاب رضاخانی و در پی محاصره منزل آیت‌الله قمی و سخنرانی های آتشین شیخ محمدتقی بهلول به آستان مقدس امام رئوف پناه برده و در مسجد گوهرشاد متحصن شدند و اعلام کردند که تا مسئله‌ی کشف حجاب رفع نشود از آنجا خارج نمی‌شوند. اما شهربانی به دستور رضا خان، اطراف حرم و مسجد را محاصره کرده، شروع به تیراندازی کردند و در نتیجه بیش از 2000 نفر از مردم غیرتمند ایران به جرم دفاع از حجاب، به خاک و خون کشیده شدند و عُمال
رژیم پهلوی، پیکر مطهر این شهدا و زخمی هایی که هنوز نفس می کشیدند را در گورهای دسته جمعی ریخته و مدفون ساخت.

جالب آنکه امروزه عده‌ای به دنبال تطهیر چهره پهلوی بوده و سعی دارند انگیزه ی مردم، در این نهضت بزرگ و خونین را در حدِ اعتراض عده ای به اجبار استفاده از کلاه شاپو برای درشکه‌چی‌های مشهد و سپوران تهران، محدود کنند.

این واقعه با اینکه ابعاد وسیعی داشت اما سالها پنهان ماند و هیچ گونه بازتاب خبری نداشت واین سانسور خبری باعث شد تا این بخش از جنایات پهلوی اول دیده نشد. جنایتی که در پاسخ به حق قانونی و شرعی مردم مسلمان ایران صورت گرفت؛ حقی به نام حجاب.

اینک بعد از 83 سال و در آستانه سالگرد شهدای حادثه گوهرشاد که به حق، روز عفاف و حجاب نام گرفته است، موسسه خیبر در نظر دارد برای زنده نگه داشتن نام شان و آرمان شان، آغازگر کمپینی با عنوان #بی_تفاوت_نباشیم باشد تا یادمان نرود هزاران شهید در 83 سال پیش نسبت به رواج بی حجابی و فراموش شدن ارزش حجاب بی تفاوت نبودند و ما نیز بی تفاوت نخواهیم بود.

از همه ی دغدغه مندان این حوزه اعم از شاعر، نویسنده،گرافیست، عکاس ، فعالان حوزه رسانه ها، فعالان فضای مجازی و... دعوت می کنیم تا همه با عضویت در این کمپین به روح بلند شهدای گوهرشاد ادای دین کرده و هر کدام سهمی هرچند کوچک اما مؤثر در ترویج حجاب، این میراث ارزشمند و گرانبها ایفا کنیم تا ان شاء الله این همراهی برکتی نورانی همراه بیاورد و نتیجه اش برداشتن قدمی در مسیر تحقق جامعه آرمانی اسلام باشد.

برای عضویت در کمپین و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن ۰۲۶۳۲۷۷۷۰۶۶ تماس گرفته یا به نشانی http://instagram.com/javaherane یا www.reihane.ir مراجعه نمایید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    51 21
    ماجرای کشف حجاب نشان داد که تا چه حد استفاده از زور در فرهنگسازی موثر است. تا قبل از رضاخان تمام زنان ایرانی با حجاب چادر و چارچوق بودند تا جایی که حتی فواحش هم جرات ابراز بی حجابی علنی و تن نمایی نداشتند. اما بعد از کشف حجاب اجباری بود که بی حجابی و تن نمایی خود به خود فرهنگ بسیاری از زنان تبدیل شد. پس کسانی که به دروغ مدعی هستند فرهنگ سازی با اجبار صورت نمی گیرد یا ابله هستند و یا مغرض. اروپاییان با دهها سال جریمه های نجومی و اجبارهای سفت و سخت رانندگی صحیح را به صورت یک عادت و فرهنگ اروپایی درآوردند. خود ما با جریمه و زور توانستیم بستن کمربند ایمنی را به عادت و فرهنگ تبدیل کنیم. به همین صورت فرهنگ کارهایی مانند نمای ااجباری ساحتمان، پرداخت اجباری بیمه و نظایر آن را به فرهنگ تبدیل کردیم. حال آنکه واضح است اگر اجبار نمی بود مانند سابق کماکان کمتر کسی به فکر بیمه و یا کمربند ایمنی بود. پس از ادعای حجاب اجباری نترسید. اصولا قانون یعنی اجبار و قانون برای مصلحتی وضع می شود که تا اجبار نباشد مردم به اجرای آن مصلحت نخواهند داد. کسانی هم که پوشیدن یک روسری و یک لباس گشاد و غیر بدن نما را سخت می دانند همانها هستند که به ساعتها آرایش و پوشیدن تنگ ترین لباسها به راحتی تن می دهند! پس ادعای آنها در مورد سخت بودن حجاب را باور نکنید. آنها صرفا با اینکه خدا و دین قانونگذار باشد مشکل دارند. والا هر نوع اجباری که اختراع بشر باشد را به راحتی می پذیرند.
  • US ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    13 4
    چه جالب
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
      11 0
      ناراحت كنندس يا جالب ؟؟خدايا شفا بده
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    47 17
    آمار تلفات دقیق معلوم نیست اما حدود پنجاه تا شصت کامیون جسد از داخل مسجد گوهرشاد و صحن ها خارج شده که اگر هر کامیون چهار تن بتواند حمل کند پس میتوانسته در هر کامیون پنجاه جسد وجود داشته باشه و جمعا بین سه تا پنج هزار نفر آمار شهدا میشود .
  • US ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    31 6
    غیرت !
  • 97 IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    23 0
    رضاخانی که بعضیها اینقدر قربون صدقه اش میروند این بود؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
    11 1
    لعنت بر رضاخان قصاب جنایتکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس