نوبخت

سخنگوی دولت در حالی از رواج فضای سیاه‌نمایی انتقاد کرده است که حکما خود بهتر از هر کسی می‌داند چهره‌های دولتی و اصلاح‌طلب در ردیف اول متهمین این ماجرا هستند.

سرویس سیاست مشرق محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تازگی در نشست خبری خود با رسانه‌ها طی اظهاراتی با انتقاد از «سیاه‌نمایی» برخی در کشور گفت: عده‌ای به صرف مخالفت با دولت حاضر به هر نوع سیاه‌نمایی نسبت به دستاوردهای اقتصادی دولت هستند که به نوعی علامت مثبت دادن به ترامپ است تا با انگیزه بیشتر به فشار خود ادامه دهد.

او همچنین می‌افزاید: اگر از منظر سیاسی و جناحی بخواهیم به این موضوعات نگاه کنیم، قطعا باعث مخدوش شدن منافع ملی می‌شود.[۱]

نوبخت چند ماه قبل و در اشاره به رونق سیاه‌نمایی اشاره شده نیز گفته بود: چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.[۲]

معاون رئیس‌جمهور به یک نوشداروی مهم برای مشکل بزرگ این روزهای کشور ایران یعنی «مقابله با سیاه‌نمایی» اشاره کرده است اما بایستی اذعان کرد که نوبخت و سایر مقامات دولتی که این روزها به منتقدین ناامیدی تبدیل شده‌اند، جملگی نه تنها خود از عاملین اصلی تشکیل این فضا بوده‌اند بلکه دیر متوجه شده‌اند که چه اتفاقی در حال رویداد است!

این یک ادعای گزافه نیست که متأسفانه «سیاه‌نمایی و ناامیدسازی» را کسانی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان کلید زدند و آنقدر بر آن پافشاری کردند که به معضل امروز رسیدیم.

کسانی در جامعه ایرانی امروز به هر دلیلی نمی‌خواهند، بپذیرند یا بگویند که ایران اسلامی به گواه بانک جهانی در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان قرار دارد [۳] ضریب جینی یا شاخص نابرابری درآمدی ایران به گواه سازمان ملل از آمریکا و چین بهتر است [۴] نرخی بیکاری ایران طی ۷ سال گذشته به میزان ۲ درصد کاهش یافته، درآمد مالیاتی ایران از درآمد نفتی پیشی گرفته است و...

و این رخداد تأسف‌انگیز، نیست مگر همان که نوبخت به آن اشاره کرده اما ندانسته که خواسته یا ناخواسته در حال معرفی خود و کسانی از ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان به مردم است که طی ۵ سال گذشته بدترین و البته ناصحیح‌ترین حرف‌ها را درباره اقتصاد کشور مطرح کردند.

*آنها که گفتند ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد! / وقتی نوبخت مخاطبانش را نمی‌شناخت

آنچه در ادامه می‌خوانید کدها و اشاره‌هایی از صحبت‌های مقامات ارشد دولت و اصلاح‌طلبان طی ۵ سال گذشته است که مردم با دانستن آنها می‌توانند قضاوت بهتری درباره مصادیق صحبت‌های سخنگوی دولت و اینکه چه کسانی در کشور «سیاه‌نمایی» کرده‌اند، ‌ داشته باشند:

۱_ رئیس‌جمهور روحانی: خزانه خالیست... تحریم‌ها باید برود تا مشکل آب خوردن مردم حل شود.

۲_ اسحاق جهانگیری: کشور در شرایط ته درّه قرار دارد. [۵]

۳_محمدباقر نوبخت:۷۰۰  میلیارد دلار از دارایی‌های کشور طی پنج تا شش سال در این کشور خورده و قورت داده شده است. [۶]

۴_ عبدالرضا رحمانی فضلی: قطعا با مردم گرسنه و فقیر و بیکار نمی‌توان امنیت را تأمین کرد و حرکت ما به سمت اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما امنیت را هم رقم بزند.

۵_ مجید انصاری: دولت، خونریزی شدید اقتصاد ایران را مهار کرد.

۶_مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است.

۷_محسن صفایی‌فراهانی: صفایی‌فراهانی: بانک‌های ایران فلج و نیمه‌ورشکسته‌اند.

۸_سعید لیلاز: هر روز بر جمعیت افراد زیر خط فقر ایران افزوده می‌شود.

۹_محسن رهامی: تحریم‌ها اقتصاد ایران را فلج کرده است.

۱۰_جواد اطاعت: ایران در شاخص‌های منفی از میانگین کشورهای همسایه نیز وضع بدتری دارد! [۷]

***

جدای از اینکه با عنایت به این فکت‌های تاریخی، به راحتی اثبات می‌شود که نوبخت باید مصداق سخنان خود را در داخل دولت و در میان دوستان اصلاح‌طلبش جستجو کند اما عده‌ای معتقدند دولتی‌ها و اصلاح‌طلبان این حرف‌ها را مطرح کردند تا راه برجام هموار شود و چیزی به نام توافق به هر قیمتی در نزد جامعه پذیرفته شود.

این در حالیستکه تحلیل دیگری هم وجود دارد که می‌گوید پازل ایجاد «فتنه اقتصادی» و اعتراض ظالمانه علیه نظام اسلامی با «سیاه‌نمایی» است که خواسته یا ناخواسته در کنار هم چیده شده و خطرات بزرگی در کمین آینده قرار دارد.

برخی اصلاح‌طلبان طی ماه‌های گذشته صراحتا بر احتمال بروز شورش و تظاهرات در ایران تأکید کرده و حتی از زنده ماندن اصلاحات در حکومت جدید ایران هم سخن گفته‌اند...[۸]

***

۱_http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۴۶۶۰۷

۲_mshrgh.ir/۷۸۷۷۵۳

۳_https://www.isna.ir/news/۹۶۱۱۰۷۰۳۵۵۶/

۴_http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

۵_mshrgh.ir/۸۱۸۸۹۴

۶_http://fna.ir/CGRSMC

۷_ http://fna.ir/O۸ZOJ۴

۸_ mshrgh.ir/۸۶۶۴۷۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • FR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    مگه این اظهارات دروغه حالا؟ همش درسته!
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      اصلاح طلبا خیانت کارند
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      هرچه میکشیم از یکدست و یکصدا نبودن مسئولان عزیز بزرگوار کاردان و آگاه میکشیم
    • مجید IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      12 84
      واقعا باید باور کنم که کامنت بالایی 1400 بار خونده شده و منفی داده شده؟ اصلا هم تابلو نیست که با VPN صدها رای داده شده
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    اصلاح طلبی = پذیرش ذلت
  • FR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    ما نبودیم که سیاه نمایی کردیم, برجام کار رهبریه. اغتشاشات دیماه هم کار اصولگرایانه. کلا اصلا روحانی و اصلاح طلبان تو ریاست جمهوری نبودن!
    • AU ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      بابا چک کنین سایت رو. این همه منفی عجیبه.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    مشرق شیطنت فتنه گریت ماشاالله همیشه پابرجاست !تبریک عرض می کنم
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      ساده لوحی شما هم مثل همیشه پا برجاست و یه عده مثل دولت فعلی از شما خوب سواری میگیرند خوب سواری بده خوب
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      این مشرق نیست که فتنه گری میکند این افساد طلبها هستند که بافتنه وحقه راست تو تلویزیون نگاه میکند وبه ملت دروغ تحویل میدهند ورقیب انتخاباتی خود روبه ناحق جلوی اذهان ملت خراب میکنند اگر واقعا مومن واقعی هستندبرای به دست اوردن پست ومقام به آب وآتش نمیزدنندوآخرت خود را بسوزانند
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      این مشرق نیست که فتنه گری میکند این افساد طلبها هستند که بافتنه وحقه راست تو تلویزیون نگاه میکند وبه ملت دروغ تحویل میدهند ورقیب انتخاباتی خود روبه ناحق جلوی اذهان ملت خراب میکنند اگر واقعا مومن واقعی هستندبرای به دست اوردن پست ومقام به آب وآتش نمیزدنندوآخرت خود را بسوزانند
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    مشرق شیطنت فتنه گریت ماشاالله همیشه پابرجاست !تبریک عرض می کنم
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      آره تو راست میگی ! هر کس بخواد گند دولت و اراجیف دولتمردان رو بگه فتنه گری کرده !
  • ایرانی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    یعنی اقای نوبخت اینقدر نمی فهمد چه کسانی سیانمایی کردند؟ لطفا اقای نوبخت معرفی کنید تا بدانیم در رفتار و گفتارتان انشالله صادق هستید ..منافقان اصلاح طلب و خواص بی بصیرت همیشه مایه ننگ ملت بوده اند .
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    خود کرده را تدبير نيست اقای نوبخت! خدارا را شکر که تورم همچنان تک رقمی است اقای نوبخت!!
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    مشرق جان مگر خبری نداری که .........
  • DE ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    13 69
    الی برکته الله
  • پویا IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    تعجب می کنم از اون 23 میلیون و 600 هزار نفری که به این دولت ناکارامد و اشرافی رای دادند.
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    مشرق عامل فتنه است
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    5 0
    سایت مشرق! بنده تحلیل دیگری دارم که امیدوارم در سایت شما درج گردد. به نظر بنده بهتر است که فارغ از دولت و به صورت کلان وضعیت اقتصادی مملکت دیده شود. از سال 1302 تاکنون هر 18 سال کشور شاهد یک تورم سنگین و کمر شکن بوده است که ربطی به دولت و نخست وزیر و رئیس جمهور و وزیر و نظام جمهوری اسلامی و پادشاهی نداشته است. یکی از این تورم ها منشاء خارجی بوده است ولی بقیه تورم ها داخلی بوده است: ۱- سال 1320 که ناشی از تهاجم متفقین و چاپ اسکناس بدون پشتوانه است 2- سال 1339 که دولت اقبال و بعد شریف امامی را به سقوط کشاند و امینی موفق شد آن را مهار کند. 3- سال 1356 که دولت هویدا و بعد آموزگار و شریف امامی و ازهاری و سرانجام بختیار را به سقوط کشاند و یکی از دلایل انقلاب اسلامی هم همین تورم بود. (در ضمن اگر مدعی هستند که سیاست های باز سیاسی کارتر باعث آزاد شدن نیروهای اجتماعی و انقلاب گردید لطف کنند توضیح دهند که چرا این سیاست ها فقط در ایران انجام گرفت؟!!) 4- تورم سال 1374 که نزدیک به 50٪ در دوره دوم دولت آقای هاشمی بود. 5- تورم سال 1391 که تاکنون ادامه دارد. به نظر بنده مشکل بزرگ کشور این است که هنوز سیاست کلان اقتصادی ندارد. آیا تاکنون مجلس شورای اسلامی قانونی وضع کرده است که سیاست های اقتصادی مقاومتی را تبدیل به قانون اجرایی کند؟ ایا تکلیف هر واحد اجرایی یا نظارتی یا قضایی کشور در این زمینه مشخص شده است؟ زنجیره تولید در این اقتصاد چگونه است؟ نحوه نگاه هر یک از ارگان ها به اقتصاد مقاومتی چگونه باید باشد و از چه زاویه باید الزامات این اقتصاد را پیاده کنند؟ کدامیک از نهادهای اکادمی و فکرساز ایران در زمینه اقتصاد مقاومتی راه حل میدانی و دکترینال ارائه نموده است؟ تا وقتی که پاسخ این پرسشها داده نشود باز هم ما شاهد این گونه تورم خواهد بود و احمدی نژاد و روحانی و رفسنجانی و... هم می شوند آدم بد و باید پاسخگوی عدم تولید علم و روش اجرایی توسط نهادهای دانشگاهی و قانون گذاری باشد.
  • میراحمد IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    نفرین و لعنت آیندگان به دروغگوها. اف بر دنیا پرستان بزدل.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    اسلاحتلبای خبیث نابودیتون نزدیکه
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
      86 9
      حالا برو خط خودتو درست کن بعد اظهار نظر کن مملکت در رنج بی سوادی ست
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
    وقتی نوبخت معاون مدرسه ابتدایی در شهر رشت بود... فکرش را نمیکند یکروز سخنگوی دولت شود .... عجب آدم های ..ی به مقام دولت رسیدند!!!!
  • سوخته IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    5 221
    خدا شر شما اصلاحات را از سر ایران کم کنند
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    7 155
    باز سر و کله استاد ماله کشی پیدا شد ؟؟؟؟؟ نوبخت راستی حال رفقای نجومی بگیر - ذخائر نظام چطوره ؟؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
    کشور با اسهال اسهال طلبان به لطف کارهای اصلاح طلبان یکی شده است.بر گرفته از کتاب کشور در ته دره مرحوم اسحاق جهانگیری . تبدیلش کنید به کتاب .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس