سیدرضا تقوی

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: این طرح هنوز قطعی نیست و کامل نشده و باید مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار گیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی درباره احیای احتمالی نهاد مردمی جهاد سازندگی اظهار کرد: در هر کجا که انقلاب می‌شود، انتظارات مردم براساس تغییر و تحول ایجاد شده، افزایش پیدا می‌کند و مردم با انقلاب امیدوار می‌شوند و در انتظار هستند که زندگی آنها متحول و نیازهای‌شان تامین شود.

وی افزود: بر این اساس، وقتی در کشور ما انقلاب شد رهبری این انقلاب تصمیم گرفتند نیازهای مردم را به شکلی تامین کنند که با دستگاه‌های زمان طاغوت که دیوان‌سالار بودند دیگر پاسخگو نبود، به همین منظور از همان اولین روزهای انقلاب، ستادهای مردمی مانند کمیته انقلاب، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و نهضت سوادآموزی به وجود آمد؛ همه این موارد براساس نیاز مردم و نگاه امیدوارانه آنها به انقلاب بود و این نهادها توانستند نقش موثری ایفا کنند.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از این نهادها، جهاد سازندگی بود که از نهادهای ارزشمند، خدمتگذار و انقلابی بود. وقتی که جهاد سازندگی شکل گرفت بسیاری از نیروهای مومن، متخصص و دردمند که دلشان می‌خواست برای مردم مناطق محروم در نقاط مختلف کشور کار کنند اما جایی برای این کار نداشتند، در جهاد جمع شدند. امام نیز زمانی که برای این نهاد یک نماینده انتخاب کرد، این امر به اعتبار این نهاد مردمی افزود.

بیشتر بخوانید:

انحلال جهاد سازندگی با تبدیل به وزارتخانه شروع شد

حجت‌الاسلام تقوی گفت: اولین شخصی که در جهادسازندگی، این نمایندگی را داشت شهید مظلوم بهشتی بود که به خوبی این نهاد را هدایت و نظارت کرد و بعد از ایشان آقایان ناطق نوری، عبدالله نوری، حیدرزاده و عالمی به این بخش آمدند و اکنون نیز نوبت به بنده رسیده است.

وی گفت: جهاد آن موقع با امروز  خیلی فرق دارد، آن جهاد جمعی از نیروهای انقلابی بود که در هر کجای کشور کمبود وجود داشت، حاضر می‌شدند تا آن کمبود را حل کنند و فقط مربوط به بخش کشاورزی نبود بلکه بخش‌های دیگری مانند راه و ساختمان، بهداشت، برق و...  را شامل می‌شد.

جهاد سازندگی در کنار 13 وزارتخانه بود

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: جهاد سازندگی در واقع کار 13 وزارتخانه را در کنار آنها انجام می‌داد و هر کجا که امکانات وزارتخانه‌ها نمی‌رسید، آنها می‌رفتند و آن کار را به سرانجام می‌رساندند.

حجت‌الاسلام تقوی افزود: جهادسازندگی و سپاه پاسداران دو بال انقلاب اسلامی ایران بودند؛ جهاد نیز در کنار سپاه کارهای بسیار ارزشمندی انجام داد و زمانی که در ایران جنگ شد نیروهای جهادی به دلیل اولویت اول کشور در آن روزها به جبهه‌های جنگ رفتند.

وی تصریح کرد: کار این افراد در جنگ سنگرسازی، پل‌سازی و ایجاد خاک‌ریز و... بود به طوری که امام درباره فعالیت نیروهای جهادی در زمان جنگ می‌گفتند اگر نیروهای جهادی نبودند معلوم نبود که ما این پیروزی ها را به دست می‌آوردیم.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افرود: نیروهای جهادی از دیگر نیروها جلوتر می‌ رفتند و سنگرو پل و خاک‌ریز ایجاد می‌کردند و حتی با  قرار گرفتن در تیررس دشمن به هر نحوی که شده سنگرها را می‌ساختند تا بقیه همرزمان‌شان بتوانند عملیات انجام دهند و حماسه‌های زیادی آفریدند. تعداد زیادی از آنها شهید، مجروح و جانباز شدند.

جهاد سازندگی نیست اما نیازها همچنان هستند

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: جهاد سازندگی، جهاد انقلاب بود؛ در هر کجا که انقلاب نیاز داشت آنها وارد می‌شدند، این نهاد انقلابی اما رفته رفته ضعیف شد تا جایی و در وزارت کشاورزی ادغام شد و برای آن وزیر آوردند و جهاد سازندگی را قربانی کردند، زیرا امروز دیگر جهادی به آن معنا وجود ندارد اما نیازها همچنان وجود دارند و مناطق محروم کماکان هستند.

حجت‌الاسلام تقوی خاطر نشان کرد: از زمانی که بنده به وزارت جهاد کشاورزی آمدم تعداد زیادی از مردم معمولی و مناطق محروم و نیروهای جهادی سابق که اکنون در جامعه هستند، مراجعه  و چنین اعلام کردند که جای جهاد سازندگی در کشور خالی است.

وی بیان کرد: در میان وزارتخانه‌ عریض و طویل جهاد کشاورزی نیروهای خوب و انقلابی وجود دارند که کارهای خوبی انجام داده‌اند و اکنون نیز در حال انجام آن هستند اما  باید توجه داشت که آنها باید طبق ضابطه و قوانینی عمل کنند.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این افراد هرچقدر که قوی باشند در قالب یک تشکیلات اداری و دیوان‌سالار نمی‌توانند امور را به خوبی اجرا کنند، بلکه یک نهاد انقلابی و با قوانین و نیروهای انقلابی باید وجود داشته باشد.

نیازمند جهاد سازندگی مدل 97 هستیم

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه به جهاد سازندگی با شکل و شمایل جدید و متناسب با سال 1397 نیاز داریم تصریح کرد:  این نهاد نباید دولتی باشد و در قالب یک وزارتخانه فعالیت کند، اما باید توجه داشت که این طرح هنوز یک نظر قطعی نیست و کامل نشده است.

وی با بیان این که  نمی‌خواهیم به  تعداد کارمندان یا تشکیلات دولتی بی افزاییم گفت: با تشکیل دوباره جهادسازندگی به دنبال حل مشکلات نیازهای امروز جامعه هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی  تصریح کرد: نیاز امروز جامعه ما با آنچه در اوایل انقلاب وجود داشت و باید برای روستاها برق، گاز و جاده کشیده می‌شد، متفاوت است، زیرا این نیازها اکنون در بییش از 90 درصد روستاهای کشور رفع شده و چیزی که امروز نیاز داریم اشتغال و تولید است.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: اگر جهاد سازندگی ببیند که جایی نیاز به آموزش وجود دارد وارد می‌شود و از کمک‌های مردمی و از نیروهای جهادی، نهادها، ارگان‌ها و دانشگاه‌ها استفاده می‌کند؛ در حال حاضر نیروهای جهادی زیادی در کشور وجود دارد که به صورت غیرمتمرکز در حال فعالیت‌اند و خودشان گوشه‌ای از کار را گرفته و مشکلات را حل می‌کنند و برای مردم مناطق محروم مدرسه و مسجد و خانه می‌سازند.

وی افزود: در این شرایط لازم است که یک شورا، فعالیت‌های جهادی را در نقاط مختلف کشور هماهنگ کرده و کمک‌ها را جمع‌آوری و ساماندهی کند.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: کسانی که در جهاد کار می‌کنند ساعت کاری برایشان مهم نیست و جهادی کار می‌کنند؛ اکنون نیاز به چنین تشکیلاتی در کشور احساس می‌شود.

خبرگان جهادی گرد هم آمدند

حجت‌الاسلام تقوی بیان کرد: متخصصان و خبرگان در این ارتباط چندین جلسه گردهم آمدند و با ارائه مشورت‌، نظرات خوبی ارائه دادند؛ این افراد از جهادی‌های سابق، کسانی که شغل آزاد دارند و از اساتید دانشگاه هستند.

وی اظهار داشت: در قالب جلسه‌ای مشورتی 10 تا 15 نفره، این جمع بندی حاصل شد که دوباره نهاد جهاد سازندگی احیا شود، در صورت احیا این نهاد در قالب نهاد عمومی غیردولتی خواهد بود و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب را دنبال می‌کند. یعنی زمانی که ایشان می‌فرمایند حمایت از کالای ایرانی، این نهاد تمام برنامه‌های خود را برای حمایت و تقویت کالای ایرانی به کار می‌بندد.

وی تاکید کرد: تا به امروز تنها مقدمات این کار انجام شده و هنوز به هیچ تصمیم نهایی نرسیده‌ایم و معلوم نیست که طرح نهایی همان چیزی باشد که درباره آن صحبت شد.

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: ممکن است اگر این طرح زمانی که خدمت رهبر معظم انقلاب می‌رود ایشان نظر دیگری دهند؛ هرچه ایشان مصلحت بدانند آن کار انجام می‌شود زیرا ما در خدمت رهبری هستیم و هر آنچه ایشان امر بفرمایند آن را اعمال می‌کنیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
    3 0
    کار بجا وشایسته ایست انشاءالله محقق شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس