کد خبر 865670
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
پیش فروش

سنت پیش‌فروش خودرو از زمان برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا پایه‌گذاری شد و فرصتی برای خودروسازان به وجود آمد تا بخشی از تأمین مالی خود را با جیب خریداران انجام ‌دهند.

به گزارش مشرق، «بهناز قاسمی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

پیش‌فروش به بهانه رفع اتهام یا برای مردم؟پیش‌فروش به بهانه رفع اتهام یا برای مردم؟سنت پیش‌فروش خودرو از زمان برهم خوردن موازنه بین عرضه و تقاضا پایه‌گذاری شد و فرصتی برای خودروسازان به وجود آمد تا بخشی از تأمین مالی خود را با جیب خریداران انجام ‌دهند. اما سال‌هاست که این سنت با حواشی مختلفی همراه است.

از دسترسی نمایندگان خودروسازان به اطلاعات قیمت و زمان، قبل از آغاز پیش‌فروش گرفته تا بازار سیاه حواله‌ها، بعد از پیش‌فروش خودروها. اینکه چرا مردم عادی نمی‌توانند خودرو پیش خرید کنند؟ سؤالی است که سال‌ها بی‌پاسخ مانده و خودروسازان و دستگاه‌های نظارتی از جمله شورای رقابت هنوز نتوانسته‌اند، پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه کنند.

سایت فروش اینترنتی شرکت‌های خودروساز همواره در زمان پیش‌فروش و هجوم کاربران دچار مشکل بوده و هست. آخرین موردی که در اردیبهشت امسال اتفاق افتاد، درخصوص پیش‌فروش خودروی سیتروئن c۳ بود. درست در اولین ساعات آغاز پیش‌فروش، ورود به وب‌سایت فروش اینترنتی با مشکل کندی و قطعی و در دسترس نبودن سرور مواجه بود، به طوری که در مدت یک ساعت، سایت از دسترس خارج شد و پس از گذشت یک ساعت پیش‌فروش به اتمام رسیده بود و خودرویی که در ساعت ۱۱صبح با قیمت ۶۰میلیون تومان پیش‌فروش شد، به تعداد معدود و خاص؛ پس از چند ساعت همین حواله‌ها مورد خرید فروش قرار گرفت، البته با قیمت ۷۰میلیون تومان. به عبارت دیگر افراد خاص و نمایندگی‌های سایپا که در مدت یک ساعت موفق به خرید تعداد بالایی سیتروئن c۳ شدند، در ساعت ۴ بعدازظهر با ۱۰ میلیون تومان سود، همین حواله‌ها را عرضه کرده و سود بردند.

 معمولاً خودروسازان علت این اخلال را هجوم چند میلیونی کاربران به سایت فروش عنوان می‌کنند، هجومی که هر وب‌سایتی را دچار مشکل می‌کند، اما این توجیه مناسبی برای عدم اتخاذ تمهیدات لازم در پهنای باند و سرور سایتی که هر از چند گاهی محل مراجعه مشتریان است، نمی‌باشد.  بعد از اینکه ایران‌خودرو طرح پیش‌فروش ۲۳ خرداد را کنسل کرد، روز گذشته طبق وعده قبلی، پیش‌فروش تعدادی از خودروهای این شرکت آغاز شد. در حالی که بیش از یک ساعت از زمان آغاز پیش‌خرید خودرو می‌گذشت، سایت ایران‌خودرو باز نشد و متقاضیان پیش‌خرید خودرو امکان ورود به سایت مذکور را نداشتند.

همچنین برخی از متقاضیان اعلام کرده‌اند که اگرچه به سختی امکان ورود به سایت ثبت‌نام محصولات پیش‌فروش ایران‌خودرو را پیدا کردند، اما موفق به تکمیل فرآیند ثبت‌نام نشده‌اند. دفاتر نمایندگی ایران‌خودرو در تهران نیز دلیل باز نشدن سایت ایران‌خودرو را شلوغی بیش از حد سایت عنوان کردند. اما در خصوص این موضوع تکراری پیش‌فروش‌های خودروسازان ذکر نکاتی ضروری به نظر می‌رسد: در روزهای اخیر که افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو از جمله خودروهای وارداتی و داخلی باعث هجمه مردم به بازار خودرو شده است و به رغم گرانی قیمت این محصولات، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سکوت کرده و شورای رقابت نیز افزایش ۳درصدی شرکت‌ها را بین ۵تا ۹درصد گران کرد.

همزمان با این اتفاقات، برخی از کارشناسان خودرو و نمایندگان مجلس از احتکار و دپو خودرو توسط خودروسازان با ارائه اسناد و مدارک آن خبر داده‌اند و طرحی با امضای ۲۰۰نماینده مجلس مبنی بر کاهش قیمت خودرو به زیر ۴۵میلیون تومان کلید خورد.

 بروز این اتفاقات و افزایش هجمه‌ها علیه خودروسازان موجب شد که طرح پیش‌فروش به مناسبت عید سعید فطر از روز یک‌شنبه ۲۷ خرداد آغاز شود. طرحی که به ادعای مصطفی خان‌کرمی معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو در راستای انجام تعهدات مبنی بر عرضه محصولات و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان حقیقی بازار، در قالب روش‌های «پیش‌فروش و فروش قطعی»، انجام شد. البته با این تفاوت که باز هم مصرف‌کنندگان واقعی موفق به ثبت‌نام نشدند و همچنان این سؤال مطرح است که این سردرگمی مردم برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش چطور به فروش تمام خودروها ختم می‌شود؟ چگونه می‌شود مردمی که به این سایت دسترسی نداشته‌اند، این خودروها را خریده باشند؟!   

انحصار از جیب مردم خودروسازان داخلی اکنون در حالی در ایجاد بازار سیاه و گران‌شدن چند میلیون تا چند ده میلیونی خودرو نقش ایفا می‌کنند که دولت تقریباً تماشاچی است و چون عملاً ممانعت نمی‌کند، می‌شود گفت راضی است. همانگونه که در ماجرای ارز اتفاق افتاد، دولت همواره از انحصارزدایی به نفع مردم سخن گفته، اما در این سال‌ها در حوزه خودرو کاملاً بر عکس عمل کرده است. خودروسازان دولتی سال ۹۴ با رکود شدیدی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، به نحوی که بالغ بر ۱۵۰هزار خودرو در انبار این شرکت‌ها خاک می‌خورد و خریدار ندارد، تولید این شرکت‌ها ۱۷درصد کاهش یافت.

زیان انباشته خودروسازان در این دوره ۴ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برآورد می‌شد. مهرماه همان سال دولت از بسته حمایت از تولید و ایجاد رونق اقتصادی رونمایی کرد. اما بخش خصوصی کمترین سهم را از بودجه اختصاصی داشت. با این اقدام و اختصاص ۲هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان پول از منابع بانک مرکزی، ۱۳۰هزار خودرو ظرف شش روز به فروش رفت، پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا در بهار ۹۵ جارو شد و این شرکت‌های دولتی به برکت جیب مردم رونق گرفتند. اکنون پس از دو سال، خودروسازان دولتی با مافیای دلالان برای گران‌کردن بی‌حساب خودرو مسابقه گذاشتند، اما دولتمردان جز انتقاد لفظی کاری انجام نمی‌دهند. چرا؟ دولت مگر نباید مدافع حقوق مردم باشد و جلوی احتکار و انحصارهای زورگویانه را بگیرد؟ مردم هم باید تحریم ظالمانه دشمن را تحمل کنند و هم فرصت‌طلبی شرکت‌های دولتی را؟ 
 
افزایش صادرات گاز به ارمنستان از سال جاری میلادی ایران و ارمنستان در سال ۲۰۰۴ قرارداد تهاتر گاز و برق را امضا کردند که بر اساس آن روزانه یک میلیون مترمکعب گاز ایران به ارمنستان صادر می‌شود که طبق قرارداد از سال جاری میلادی باید افزایش یابد. به گزارش «وزارت نفت» حمیدرضا عراقی، درباره افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان گفت: پیش از این، قرارداد صادرات گاز ایران به ارمنستان با هدف تهاتر گاز و برق امضا شد که بر اساس آن، ارمنستان در ازای هر مترمکعب گاز، ۳کیلووات ساعت برق به ایران تحویل می‌دهد. وی با بیان اینکه مطابق قرارداد، از سال ۲۰۱۸ باید میزان گاز صادراتی ایران به ارمنستان و برق ارسالی از ارمنستان به ایران افزایش یابد، افزود: به این منظور، صادرات روزانه یک میلیون متر مکعب گاز به یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب گاز افزایش می‌یابد. معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره برق دریافتی از ارمنستان تصریح کرد: همه برق دریافتی از ارمنستان در اختیار شرکت ملی گاز است که به توانیر تحویل می‌دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس