کد خبر 865367
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
 خشکسالی وکم آبی در جنوب کرمان

کاهش 26.4 درصدی بارش ها از یک سو و تغییر الگوی بارش ها از سوی دیگر، به کاهش 35 درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور منجر شده است.

به گزارش مشرق، از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر 96) تا عصر روز بیست و پنجم خرداد ماه 97 در مجموع 166.1 میلیمتر بارش در ایران به ثبت رسید.

ثبت 166.1 میلی‌متر بارش در سال جاری در حالی است که مقدار بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته 225.8 میلی‌متر ثبت شده که مقایسه این دو رقم، نشان‌دهنده کاهش 26.4 درصدی بارشها در سال جاری است.

بیشتر بخوانید:

چه میزان مساحت کشور در کانون بحران خشکسالی است؟

کاهش 26.4 درصدی بارش ها از یک سو و تغییر الگوی بارش ها از سوی دیگر، به کاهش 35 درصدی حجم آب ورودی به سدهای کشور منجر شده است.

* لزوم صرفه جویی 20 درصدی برای جبران کسری 35 درصدی

محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران میزان بارش های امسال را از ابتدای سال آبی جاری تا امروز حدود 166 میلیمتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر 17 استان از نظر بارش ها وضعیت بحرانی دارند که از این تعداد، 5 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر با بیش از 50 درصد کاهش باران در شرایط فوق بحرانی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین استانهای کهکیلویه و بویر احمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی شاهد کاهش 30 درصدی و استانهای خراسان شمالی، یزد، اصفهان، مرکزی، قم و گیلان کاهش بیش از 10 درصد در مقدار بارش ها داشته و دچار وضع بحرانی اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بقیه استانهای کشور، به ویژه سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان شرایط بارندگی ها مطلوب است.

وی افزود: آب ورودی به سدها نسبت به سال گذشته کاهشی 35 درصدی دارد که در صورت صرفه جویی 20 درصدی می توان از بحران عبور کرد.

* وضع بحرانی برخی از مهمترین سدهای تأمین آب شرب

حاج رسولیها در خصوص سدهایی که درصد بالایی از حجم آب خود را به شرب اختصاص می دهند، اذعان داشت: سد درودزن نسبت به سال گذشته کاهشی 64 درصدی در میزان ورودی آب، سد دوستی کاهشی 84 درصدی در میزان ورودی آب، سدهای گلپایگان و کوچری کاهشی 58 درصدی در میزان آب ورودی، سد زاینده رود کاهشی 57 درصدی در میزان ورودی آب و سد کمال صالح کاهشی 78 درصدی در میزان ورودی آب دارند و سدهای استقلال و شمیل و نیان تاکنون هیچ ورودی نداشته اند.

* 334 شهر در وضعیت تنش آبی در تابستان 97

علی سیدزاده مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تعداد شهرهای درگیر با تنش آبی در تابستان امسال را 334 شهر اعلام کرد و گفت: این تنش آب سطوح مختلفی از نظیر سطوح زرد، نارنجی و قرمز هستند که به ترتیب میزان کمبود در سطوح زرد تا 10 درصد نسبت به آب مورد نیاز، سطوح نارنجی 10 تا 20 درصد، سطوح قرمز بیش از 20 درصد دچار کمبود آب می‌شوند.

سیدزاده، ادامه داد: از لحاظ جمعیتی 10 میلیون نفر در سطح شهرهایی هستند که در سطوح زرد قرار دارند، 6 میلیون نفر دارای وضعیت نارنجی و 17 میلیون نفر دارای وضعیت قرمز هستند؛ یعنی بیش از 20 درصد دچار کمبود منابع آب می شوند.

از اینرو، 33 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیون نفری ایران در تابستان 97 با تنش آبی دست و پنجه نرم خواهند کرد که مهمترین و موثرترین راه برای جلوگیری از بروز مشکلات عدیده ناشی از عدم دسترسی مطلوب به آب در روزهای گرم تابستان امسال، کاهش 20 درصدی مصرف آب در تمامی بخش ها است.

شرایط ویژه کم‌آبی و خشکسالی امسال که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده و همچنین رویه مصرف آب در کشور که با هیچ منطقی نمی‌توان مصرف بی‌رویه و غیربهینه آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و آبیاری شهری را توجیه کرد، خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا با بررسی جزئیات بحران آبی کشور نسبت به ترسیم دقیق شرایط موجود و آینده اقدام کند و با پژوهش در این زمینه و بهره‌گیری از نظرات مدیران مسئول و کارشناسان خبره، در قالب پرونده "بحران آب ایران" راهکارهایی عملی برای اصلاح امور به‌منظور رفع تنش‌ها و رسیدن به شرایطی که مدیریت بهینه تأمین و مصرف آب را در کشور شاهد باشیم، ارائه کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس