کد خبر 864417
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۵
خشکسالی

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهرشیراز گفت: 32 میلیون هکتار از مساحت کشور درمحدوده بیابانی واقع شده که از این میزان 7 میلیون و 400 هزار هکتار درکانون بحران خشکسالی قراردارد.

به گزارش مشرق، علی ناصری ظهرامروز درجمع خبرنگاران اظهارداشت: براساس بررسی‌های مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در 30 سال گذشته حدود 30 درصد از مساحت کشور به بیابان تبدیل شده و درحال حاضر این رقم به 32 درصد افزایش یافته‌است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل کمبود مصرف آب رشد جمعیت حاشیه نشینی در کلان‌شهرها است، افزود: میانگین رشد ورود روستائیان به کلان‌شهرها 2.5 درصد بوده که این میزان در شهرشیراز با 250 هزار حاشیه نشین به 4 درصد افزایش یافته‌است.

بیشتر بخوانید:

اوضاع کشاورزی در کشور چگونه است؟

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: خشکسالی، بیکاری، عدم استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی و کاهش معیشت پایدار مهم‌ترین عامل ورود روستائیان به حاشیه کلان‌شهرها به ویژه در شیراز است.

ناصری تصریح کرد:  احداث سد غیر کارشناسانه بر روی رودخانه‌های دائمی، تالاب‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و درنتیجه مدیریت آب کشور کماکان با مشکل جدی کم آبی روبه‌رو است.

 وی بیان داشت: ایران یک درصد جمعیت  جهان را به خود اختصاص داده و سهم کشور از منابع آب تجدیدپذیر 36 صدم درصد است و درنتیجه به سویی می‌رویم که چنانچه پیشگیری نشود با بحران شدید آب روبه‌رو می‌شویم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز اضافه کرد: طبق آمار وزرات نیرو از 130 میلیارد متر مکعب  آب تجدیدشونده 92 درصد دربخش کشاورزی و 6 درصد  دربخش آب شرب شهری و روستایی و 2 درصد در صنعت مصرف می‌شود.

ناصری با بیان اینکه براساس میانگین جهانی سهم کشاورزی از پتانسیل آب تجدیدشونده 70 درصد، آب شرب  انسانی 8 درصد و سهم صنعت 22 درصد است، ابراز داشت: برآوردها نشان می‌دهد سالانه یک درصد به مساحت بیابان‌های ایران افزوده می‌شود.

وی اظهار داشت: بررسی استفاده از سموم شیمیایی در 55 سال گذشته در کشور نشان می‌دهد به طور میانگین 28.38 تن از انواع سموم شیمیایی با سرانه 1.35 کیلوگرم در هکتار و 57 کیلوگرم برای هر نفر توزیع شده‌است.

سرانه فضای سبز شیراز 7 مترمربع به ازای هر نفر است

ناصری سرانه فضای سبز شیراز را 7 مترمربع به ازای هرنفر اعلام کرد و افزود: با احتساب ارتفاعات پیرامونی سرانه فضای سبز این شهر به حدود 21.66 مترمربع رسیده که با احتساب این میزان متوسط سرانه فضای سبز کشوربین 7 تا 12 متر به ازای هر نفر است.

وی گفت: میزان پسماند ورودی به سایت برمشور شیراز هزار و 100 تن بوده و در روز به طور میانگین  944 تن زباله خانگی، 7تن پسماندهای عفونی وبیمارستانی تولید می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز تصریح کرد: میزان جمع‌آوری و حمل زباله در شیراز سالانه 528 میلیاردریال است که 19 درصد زباله‌های ورودی مربوط به سایت محصولات پلاستیکی هستند.

ناصری بیان داشت:  از119 حلقه چاه و 12 رشته قنات تنها 6 قنات فعال در شیراز وجود دارد که نشان از کاهش آب‌های زیر زمینی در این شهر است.

وی در مورد تصفیه خانه دائمی در شیراز نیز گفت: تصفیه خانه شماره یک در مدار بوده و تصفیه خانه شماره 2 که 650 هزار شهروند را در برمی‌گیرد در صورت اختصاص اعتبار شهریورماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

این مسوول ابراز داشت: با اختصاص  800 میلیارد تومان  که از این  مبلغ 30 درصد مردم و 70 درصد آن را دولت تامین کند در مدت 3 یا 4 سال آینده  شهر شیراز به طور کامل به سیستم فاضلاب شهری مجهز می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    1 0
    جنوب شرق کشور خشک شده .
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    2 2
    نفت ما را در تبریز و رشت استفاده میکنند آب آنها راهم لوله کشی کنید ما استفاده کنیم
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    1 2
    به اصفهان توجه کنند که فاجعه خشکسالی بروز کرده .تبعات بی توجهی مسئولین ممکن است مطلوب نظام نباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس