کد خبر 864707
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
سلامت

تحقیقات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی حاوی قند، باعث کاهش تولید یک ماده شیمیایی مغز به نام BDNF می‌شود. بدون این ماده، ما نمی‌توانیم خاطرات جدیدی بسازیم و اطلاعات جدید را یاد بگیریم.

به گزارش مشرق، شکر یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی است و رابطه بین شکر و رفتار بسیار مهم است. تاریخچه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی حاوی قند، باعث کاهش تولید یک ماده شیمیایی مغز به نام BDNF می‌شود (فاکتور نوروتروفیک مغز). بدون این ماده، ما نمی‌توانیم خاطرات جدیدی بسازیم و اطلاعات جدید را یاد بگیریم. به همین دلیل است که افراد مبتلا به دیابت دارای سطوح پایین‌تر BDNF هستند و به علت کاهش BDNF، متابولیسم قندی دچار مشکل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

راهکارهایی جهت افزایش اشتها


همچنین BDNF به طور مستقیم با افسردگی و زوال عقل مرتبط است. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است، خطر ابتلا به آلزایمر در بیماران مبتلا به دیابت به علت افزایش (AGE) افزایش یافت.


زیرا پروتئین یا چربی پس از قرار گرفتن در مجاورت قند، در پروتئین‌های نوروفیبریلاسیون موجود، موجب تشکیل پلاک آمیلوئید در مغز می‌شوند.


با توجه به یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، بین دریافت شکر بالاتر و عملکرد شناختی پایین‌تر رابطه‌ای مثبت وجود دارد که با بررسی وظایف شناختی مختلف به شرکت‌کنندگان مشخص شد.


در اثر افزایش قند خون، رگ‌های خونی آسیب می‌بینند که باعث کاهش شدید عملکرد مغز می‌شود. شواهد موجود به‌وضوح نشان می‌دهد که مصرف قند می‌تواند باعث اختلال شناختی شود.


این اختلال‌ها در یادگیری فضایی و حافظه تأثیر بیشتری داشته است.


نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر میوه و کاهش مصرف قند و همچنین جلوگیری از مصرف سودا در دوران بارداری ممکن است تأثیر معنی‌داری بر عملکرد شناختی کودکان داشته باشد.
 

یافته‌های کلیدی در رابطه با تأثیر رژیم حاوی میوه بیشتر و قند کمتر بر عملکرد شناختی

مصرف شکر در مادر، به ویژه با شناخت ضعیف در دوران کودکی و همچنین توانایی‌های غیرکلامی برای حل مشکلات نوین و حافظه کلامی ضعیف همراه بود.

مصرف قند بیشتر در مادران در سرتاسر جهان با دانش کلامی و مهارت‌های غیرکلامی ضعیف‌تری همراه بود.


مصرف زیاد شکر در رژیم غذایی مادران با توانایی‌های حرکتی ضعیف، فضایی و بصری در اوایل کودکی و توانایی‌های کلامی ضعیف در اواسط دوران کودکی همراه بود.


مصرف قند در میان کودکان، در اواسط دوران کودکی با اطلاعات کلامی ضعیف همراه بود.


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مادرانی که مقدار زیادی از شکر و جایگزین‌های شکر در دوران بارداری استفاده می‌کنند و هم‌چنین مصرف زیاد قند در دوران کودکی با فقر در یادگیری مهارت‌ها و حافظه در کودکان مواجه شده است. به علاوه، در اثر مصرف میوه بیشتر اثرات متفاوتی مشاهده شد.
 

کدام قند برای شما بدتر است؟

مصرف نوشابه‌های گازدار در دوران بارداری نیز با مهارت‌های شناختی فقیر در کودکان ارتباط دارد، که جایگزین‌های شکر نیز ممکن است اثرات جانبی مشابهی داشته باشند.


با این حال، مصرف فروکتوز و میوه در اوایل دوران کودکی با نمرات شناختی بالاتر در چندین مهارت از جمله یادگیری واژگان همراه بود. مصرف میوه نیز در اوایل دوران کودکی و هوش کلامی در اواسط دوران کودکی همراه با توانایی‌های تصویری بیشتر در ارتباط بود. با این وجود همان اثر برای مصرف آب میوه دیده نمی‌شود.
 

نوشیدن نوشابه و تأثیر مخرب آن بر حافظه

گرچه دلیل این ارتباط هنوز روشن نیست، تحقیقات گذشته نشان داده است که مغز یکی از مراکز پر مصرف انرژی در بدن است و گلوکز تنها منبع سوخت آن است.


با این حال، گلوکز بیش از حد در مطالعات حیوانی اثرات سوء بر مغز داشته است. به عنوان مثال، یک مطالعه ۲۰۱۲ نشان داد که مصرف بیش از حد گلوکز منجر به مشکلات حافظه و شناخت در حیوانات می‌شود.


دانشکده پزشکی هاروارد گزارش داد که علاوه بر دیابت، وضعیتی که مشخصه ناتوانی در تنظیم قند خون است باعث ایجاد پیری سلول اولیه مغز در انسان می‌شود.


تحقیقات جدید اثرات نامطلوبی را نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد قند در رژیم غذایی نه تنها در مغز شما، بلکه بر حافظه و مغز فرزندان شما نیز تأثیر می‌گذارد.
 

دلیل مهم کاهش درصد قند ساده در رژیم غذایی بارداری

در تلاش برای توضیح دقیق اینکه چرا نوشیدنی‌های شیرین شده، همراه با شکر به طور کلی، باید در دوران بارداری اجتناب شود، تحقیقات به بررسی تأثیرات بالاتری بر روی نوزاد نشان داد که کودکان مادرانی که قند بیشتری مصرف می‌کنند دارای مهارت شناختی فقیرتری بودند.


مصرف نوشیدنی‌های شیرین با مهارت‌های کلامی و غیرکلامی ضعیف و توانایی‌های حل مسئله فقیرتر، و همچنین مهارت‌های حرکتی ناقص و توانایی‌های فضایی بصری در کودکان ۳ تا ۷ ساله مرتبط بود.


از سوی دیگر، مصرف میوه با توانایی‌های بصری و هوش عاطفی بیشتر در بچه‌ها ارتباط دارد، اما جایگزین کردن میوه با آب میوه آن را نقض نمی‌کند.


با توجه به قند اضافه شده یا قندها و شربت‌هایی که در هنگام پردازش و تهیه غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند، آمریکایی‌ها به طور متوسط ۲۰ قاشق چای‌خوری شکر در روز مصرف می‌کنند و زنان به طور خالص ۲۳۰ کالری روزانه خود را از شکر مصرف می‌کنند.
این به مراتب بیش از ۶ قاشق چای‌خوری است که برابر با ۱۰۰ کالری است که توسط انجمن قلب آمریکا توصیه می‌شود.

محققان این مطالعات که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به بررسی میزان رژیم غذایی بیش از ۱۰۰۰ زن باردار پرداختند، شامل توصیه‌هایی برای حل این مشکل ارائه دادند.


"این مطالعات نشان می‌دهند که نباید در اجرای برچسب‌های جدید تغذیه اهمال شود." برچسب جدید اطلاعاتی را درباره قند اضافه می‌کند تا زنان باردار و والدین بتوانند انتخاب‌های آگاهانه با توجه به اضافه وزن و راحتی مصرف، میزان شکر خود را محدود کنند.
این مطالعه‌ها همچنین حمایت بیشتری برای حفظ برنامه‌های تغذیه‌ای مانند برنامه غذایی ویژه مکمل برای زنان، نوزادان و کودکان (WIC) و برنامه ملی ناهار مدرسه را فراهم می‌کنند، زیرا ارتقاء آن‌ها رژیم‌های غذایی که در آن میوه بیشتر است و قندهای افزوده کمتر می‌شود ممکن است با پیشرفت شناخت در دوران کودکی همراه باشد."


خوردن بیش از حد قند در حین بارداری مجاز نیست زیرا مغز کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همیشه یک ایده خوب، جلوگیری از خوردن شکر بیش از حد است.


با توجه به تحقیقات اخیر، احتمالاً می‌شنوید، عاقلانه این است که مواد شیرین را حداقل به دلایلی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری و خطر ابتلا به آسم نوزادتان کمتر مصرف کنید.


در حال حاضر، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله آمریکایی پزشکی پیشگیرانه، دریافته است که مصرف قند و نوشابه ممکن است بر حافظه و یادگیری کودک تأثیر بگذارد.


اما این همه اخبار بد نیست: محققان همچنین نتیجه گرفتند که خوردن میوه بیشتر برای هر دو (شما و کودکتان) می‌تواند توانایی‌های شناختی کودکان را تقویت کند.


ضمن اینکه مصرف بیش از حد قند در حین بارداری می‌تواند خطر آسم کودک را افزایش دهد بنابراین لزوم دقت و محدودیت بیشتر در مقوله قند ضروری به نظر می‌رسد.


منبع: زندگی آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس