کد خبر 864607
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
اوپک

حداقل ۳ عضو اوپک مخالف نظر عربستان و روسیه مبنی بر ضرورت افزایش تولید نفت هستند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، به گفته منابع آگاه، حداقل 3 عضو اوپک مخالف نظر عربستان و روسیه مبنی بر ضرورت افزایش تولید نفت هستند و این مسئله هرگونه تصمیم گیری رسمی مبنی بر افزایش تولید را با پیچیدگی مواجه می سازد.

به گفته هیئت های نمایندگی حاضر در مقر اوپک، این سازمان و متحدانش در تلاش برای برطرف کردن اختلافات مجموعه ای از گزینه ها در زمینه افزایش تولید را مد نظر قرار داده اند. از جمله این راه حل ها می توان به صدور مجوز افزایش و به تاخیر انداختن آغاز افزایش تولید اشاره کرد.

اما ایران، به عنوان مهمترین رقیب منطقه ای عربستان به اضافه ونزوئلا و عراق و همچنین تولید کنندگان کوچک تر مخالف افزایش تولید نفت هستند. نشست اوپک قرار است روزهای 22 و 23 ژوئن در وین برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

پاسخ فوری ایران به توئیت نفتی ترامپ

انتقاد دوباره ترامپ از اوپک

اعضای مخالف افزایش تولید نگران اند که کشورهای خواهان افزایش تولید، اتحاد 24 کشور تولید کننده که در توافق کاهش تولید مشارکت کرده اند را در هم بشکنند. به عقیده این کشورها، پیش بینی های اوپک و دیگر موسسات مبنی بر افزایش تقاضا برای نفت در نیمه دوم امسال بیش از حد خوش بینانه است.

یک منبع آگاه در اوپک گفت: «تغییر تصمیم اوپک خیلی پیچیده است... ایران، عراق و ونزوئلا و برخی دیگر از اعضا خواهان حفظ سقف تولید فعلی اوپک تا پایان سال 2018 هستند.» این منبع اشاره ای به نام دیگر کشورهای مخالف افزایش تولید نکرد.

یک منبع دیگر گفت، احتمالا افزایش تولید در نهایت مورد موافقت قرار خواهد گرفت، اما این افزایش تدریجی خواهد بود.

یک منبع دیگر گفت: «من معتقدم یک افزایش کم صورت خواهد گرفت... اما این افزایش تدریجی و حساب شده خواهد بود تا تاثیر آن بر بازار بررسی شود.»

مصرف کنندگان نفت می گویند، بازار به نفت بیشتری نیاز دارد. دونالد ترامپ، بار دیگر از اوپک به دلیل بالا بردن قیمت نفت انتقاد کرده و آژانس بین المللی انرژی گفته، اگر اوپک نتواند کمبود عرضه را جبران کند، بازار جهانی ممکن است تا اواخر سال 2019 با شکاف عرضه مواجه شود.

منابع مطلع می گویند، یکی دیگر از سناریوها این است که در صورت نزدیک شدن قیمت ها به 80 دلار، میزان پایبندی به توافق کاهش تولید از حدود 150 درصد به 100 درصد کاهش یابد تا هرگونه کمبود عرضه ایران و ونزوئلا در بازار جبران شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس