نوربرت روتگن

رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان لغو توافق هسته‌ای ایران و رفتار ترامپ در مسئله کره شمالی را رفتاری کاملا متناقض دانسته و تصریح کرد که موضع رد ترامپ در قبال برجام را درک نمی‌کنم.

به گزارش مشرق، "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که سه شنبه در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند، پس از چندین ساعت مذاکره سرانجام توافق کردند.

ترامپ درباره این توافق گفت که انتظار داریم روند خلع سلاح به زودی آغاز شود. سندی که امضا کردیم بسیار جامع است.

 بیشتر بخوانید:

ترامپ: توافق کره شمالی باید به تصویب کنگره برسد

ترامپ در کنفرانس خبری مشترکی تاکید کرد که تحریم های کره شمالی تا پایان خلع سلاح باقی می مانند.

البته بسیاری تحلیلگران و کارشناسان درباره نتایج این نشست و روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی ابراز تردید کرده اند.

"نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان در مصاحبه ای با روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ"، به نشست رهبر کره شمالی با رئیس جمهور آمریکا در سنگاپور پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا نشست سنگاپور تنها یک سیاست سمبولیک با اعلان های غیر مرتبط و یا در پایان یک موفقیت واقعی بود گفت: هیچ کدام، مطمئنا این یک پیشرفت است که تهدیدات لفظی گذشته به یک روند مذاکرات تبدیل می شود. اما این نشست تنها یک اعلان و نه بیشتر بود. من انتظار ندارم که کره شمالی برنامه موشکی خود را سریعا تسلیم کند. این دیدار برای رهبر کره شمالی یک موفقیت باورنکردنی بود.

وی افزود: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی توسط آمریکا و رئیس جمهور آن تکریم شده و از انزوای بین المللی خارج شد بدون اینکه در مقابل چیزی بدهد. اما ترامپ در مقابل اعلام کرد که با متحد دیرین خود یعنی کره جنوبی دیگر هیچ مانوری را برگزار نکرده و حتی الامکان نیروهای آمریکایی را از این منطقه خارج می کند. نیازهای پرستیژی ترامپ همه چیز را تحت الشعاع قرار داده بود. این آرزوی ترامپ بود که یک موفقیت بزرگ را به دنیا ارائه دهد. به این ترتیب وی آمریکا را در یک موضع ضعف قرار داد.

روتگن در ادامه در پاسخ به این پرسش که ترامپ و رهبر کره شمالی چه منافع و علایق مشترکی دارند گفت: حسابگری های کیم در سال های گذشته این بود که از طریق تهدید به استفاده از تسلیحات اتمی بین قاره ای مذاکرات را به آمریکا تحمیل کند. وی به طور کامل این هدف را به دست آورده است. اما ترامپ می خواست همانطور که خودش گفته بود به دنیا یک موفقیت بزرگ را ارائه دهد.

این مقام آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا ترامپ در مسئله کره شمالی معیارهای کاملا متفاوتی نسبت به مسئله هسته ای ایران دارد گفت: لغو توافق هسته ای ایران و رفتار ترامپ در مسئله کره شمالی کاملا در تناقض با یکدیگر هستند. از طریق توافق هسته ای با ایران برای دنیا به وضوح پایان  یک روند کار بر روی سلاح اتمی به دست آمد. کره شمالی در مسئله خلع سلاح های اتمی هیچ چیز ملموس و مشخصی را وعده نداده است. از این دلیل موضع ترامپ در قبال توافق هسته ای با ایران برای من به همان میزان غیر قابل درک است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما بازگشت کامل نیروهای آمریکایی از شبه جزیره کره را قابل تصور می دانید گفت: پیش بینی این مسئله با توجه به شخصیت ترامپ دشوار است. مسلما در سنای آمریکا، مجلس نمایندگان و وزارت امور خارجه یک بازبینی انتقادی نسبت به این مسئله وجود خواهد داشت. کره جنوبی هم بر این مسئله فشار وارد خواهد کرد که تضمین های امنیتی قبلی را ازآمریکا دریافت کند.

وی همچنین گفت: برای بقیه جامعه جهانی هم این کار راحتی نیست که بر این مسئله تاثیر بگذارند. در اینجا مسئله مذاکرات دو جانبه بین آمریکا و کره شمالی مطرح است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    2 0
    کره شمالی سیاست خاریجش مثل ایران هست؟ خوب مشخصه از نظر اونها کره شمالی نباید بمب داشته باشه اما ایران باید کلا اشغال و تجزیه بشه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس