موضوع معوقات بانکي که به گفته مسوولان غالب آن در دست 10 نفر از بدهکاران مي باشد چندي است مسکوت مانده. تنها هر از گاهي برخي از مسوولان از رقم هايي پرده بر مي دارند اما به صورت شفاف اطلاع رساني نمي شود. به عنوان مثال اخيرا گفته شده ميزان معوقات بانکي 50 هزا

به گزارش خبرنگار اجتماعي مشرق، محمود احمدي نژاد اولين‎بار در دي ماه سال 84 در جمع نمايندگان مجلس هفتم در صحن علني مجلس از قصد خود مبني بر اعلام اسامي مفسدان اقتصادي خبر داد.
او در بيستمين سفر استاني خود به ساوجبلاغ و نظرآباد در مهرماه 85، اعلام کرد: «به مفسدان اقتصادي که با رابطه‎بازي وامهاي ميلياردي از بانکها گرفته اند، فقط 15 روز وقت ميدهم تا حساب خود را با آن بانکها تسويه کنند؛ در غير اين صورت، اسامي آنان را براي ملت ايران افشا خواهم کرد.»
در پايان مهلت دو هفته اي رييس جمهور، خبرگزاري ايرنا در خبري کوتاه با انتشار دو اسم محمد رستمي صفا و العقيلي نام آنها را فاش کرد.
رستمي صفا که بعد از سخنراني رييس جمهور در نظرآباد کرج به‎عنوان يکي از مفسدان اقتصادي معرفي شد، از خريداران احتمالي سهام بانک پارسيان در آن مقطع به‎حساب مي آمد که توانسته بود در معامل هاي به ارزش 293 ميليارد تومان اين بلوک را خريداري کند، اما اين معامله بعد از انتقاد مستقيم رييس جمهور از مديرعامل بانک پارسيان در سفر استاني به نظرآباد، لغو و رستمي صفا به‎عنوان مفسد اقتصادي معرفي شد.

رستمي صفا کيست؟

محمد رستمي صفا از پيمانکاران قديمي شرکت ملي گاز است که در دوران کاري خود نيز مرتکب تخلفات مالي از جمله پرداخت رشوه و گردش غير قانوني وجوه در سيستم بانکي براي دريافت وام شده بود.
وي البته کماکان با شرکت ملي گاز کار مي کند و مي توان از انتقال خط لوله گاز عسلويه به زاهدان به عنوان يکي از کارهاي اخير آو نام برد.
وي مدير عامل و رييس هيات مديره چند شرکت معظم مرتبط با صنايع گاز نيز بوده و هست که از آن جمله مي توان به گروه صنعتي صفا شامل شرکت هاي نورد و پروفيل ساوه، پيلوت گاز ( کارخانه توليد کننده اجاق گاز خانگي )، فولاد کاشان ، نورد صفا و ..نام برد.
وي عضو اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران و ايتاليا نيز بوده که از تاريخ 27 تير 86 به مدت سه سال انتخاب شده است.

لغو معامله با بانک پارسيان

محمد رستمي صفا ، 28 شهريور85 موفق شد 28.8 درصد سهام بانک پارسيان را که در مالکيت ايران خودرو بود ، به ارزش حدود 293 ميليارد تومان بخرد. اين معامله نام دومين معامله بزرگ آن زمان بورس ايران پس از معامله صدرا را به خود گرفت اما 13 روز بعد يعني 10 مهر ، بورس معامله ياد شده را به دليل ديررسيدن ضمانتنامه لغو کرد.
اما او چگونه مي خواست سهام بانک پارسيان را خريداري کند؟
وي از بدهکاران سنگين بانک پارسيان بوده و هست و با اخذ وام از اين بانک مبلغ 293 ميليارد تومان از وجوه خود بانک براي خريد بانک هزينه کرد!
اينجا بود که نام عبدالله طالبي ، مديرعامل سابق بانک پارسيان به ميان آمد و بررسي هاي احتمالي بعدي دست داشتن طالبي را مشخص کرد و سرانجام بانک مرکزي صلاحيت طالبي را با استناد به مصوبه شوراي پول و اعتبار سلب و وي همراه يک عضو ديگر هيات مديره ، از کار برکنار شد.
استناد اصلي بانک مرکزي براي برکناري طالبي ، يکي از بندهاي سياست هاي کلي اصل 44 بود که بانکداري و در اختيار گرفتن سهام بيش از 10 درصد يک بانک را براي اشخاص حقيقي محدود مي کرد و روشن است با رقم 28.8 درصد معامله پارسيان در تضاد بود. هرچند مسائل ديگري از جمله حفظ حقوق سهامداران جزء و غيره نيز از دلايل برکناري مديرعامل بانک پارسيان مطرح شد. با اين حال ، با تغيير در هيات مديره بانک پارسيان ، سر و صداها خوابيد و حتي هيچ خبري درباره سرنوشت رستمي و طالبي و پولهايي که احيانا بايد به بيت المال بازمي گشت ، منتشر نشده است...

آخرين محکوميت هاي رستمي صفا

تير ماه 88 محمد رستمي صفا به اتهام پرداخت رشوه به مبلغ 9 ميليارد به همراه دو نفر ديگر به تحمل 3 سال حبس تعزيري محکوم شد اما به دليل فقدان پيشينه کيفري ، دادگاه تجديدنظر مجازات حبس آنان را با لحاظ بند 5 ماده 22 قانون مجازات اسلامي هريک به پرداخت مبلغ ده ميليارد ريال جزاي نقدي و ضبط وجوه پرداختي رشوه محکوم کرد . گفتني است دو محکوم ديگر به حبس اين پرونده درحال حاضر در زندان به سر مي برند .

آخرين مبالغ بدهي

هم اکنون نيز محمد رستمي وفا به پنج بانک دولتي و خصوصي کشور مبالغ نجومي به شرح زير بدهکار است:
1200 ميليارد تومان به بانک پارسيان
130 ميليارد تومان به بانک تجارت
114 ميليارد تومان به بانک توسعه صادرات
90 ميليارد تومان به بانک ملي
16 ميليارد تومان به بانک سپه

مطالبات را پيگيري نکنيد

رقم معوقه 1200 ميلياردي دريافتي رستمي صفا خبر نگار ما را بر آن داشت تا از کم و کيف ماجرا از زبان مسوولان بانک پارسيان آگاه شود.
اما هيچ يک از مسوولان اين بانک حاضر به گفتگو در اين خصوص نشدند و تنها علي جهاني مدير روابط عمومي اين بانک پيشنهاد عدم پي گيري اين موضوع را داد.
وي گفت دو سالي مي شود که از اين موضوع خبري منعکس نشده پس حتما از نظر دستگاه قضا کار ايرادي نداشته است.

وامها خرج بيت المال شده

اما خبرنگار ما مي خواست با محمد رستمي صفا هم گفتگويي کند اما تنها عليرضا بامداد مدير روابط عمومي گروه صنعتي صفا با انگيزه منصرف کردن از انتشار گزارش چند جمله اي با ما هم کلام شد:
به گفته بامداد اينکه پول بيت‌المال از سوي گروه صنعتي ما پس داده نمي‌شود درست نيست چون ما از اين پول براي ساخت کارخانه‌هاي عظيم صنعتي استفاده کرده‌ايم و به نوعي خرج بيت المال شده است.
وي اضافه کرد: ما که از اين پول‌ها در کشورهاي ديگر اروپايي و آمريکايي استفاده نکرده‌ايم، بلکه اين سرمايه‌گذاري‌ها در خاک کشور و براي اشتغال مردم ايران صورت گرفته است.
وي به اين نکته اشاره نکرد که تمام اين کارخانه‌ها در تملک محمدرضا رستمي صفاست و وقف عام نيست.
بامداد علت پيگيري‌هاي خبرنگار ما را بالا بردن مخاطب مشرق در يک روز عنوان کرد و گفت: چرا صادرات عظيم اين شرکت را منعکس نمي‌کنيد. به گفته وي، گروه سرمايه‌گذاري صفا تنها سازنده لوله‌هاي انتقال گاز ترش است و ما در اين زمينه رقيب نداريم. از اينرو آيا بهتر نيست که به سرمايه‌گذاري‌ها براي عدم ورود کالاها از کشورهاي ديگر به ايران و توليد در کشور خود کمک کنيم.
وي در همين حال از پيگيري مطالبات بانک‌ها ابراز تعجب کرد و گفت: بهتر است بياييد کارخانه‌هاي ما را در مشهد و ساوه ببينيد و از جوسازي‌ها امتناع کنيد.
وي اضافه کرد: در حال حاضر گروه صنعتي ما با دولت تعامل خوبي دارد و اگر قرار بود متخلف باشيم اين اتفاق نمي‌افتاد.
وي در خصوص نام بردن محمد رستمي صفا از سوي رئيس جمهور به عنوان بدهکار عظيم بانک گفت: اطرافيان آقاي احمدي‌نژاد به ايشان اطلاعات اشتباه داده‌اند. چرا که اگر محمدرستمي صفا جرمي مرتکب شده بود بعد از جريان سخني از وي در رسانه‌ها منعکس مي‌شد.
وي همچنين در خصوص تخلف ارتشاء که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي از آقاي محمدرستمي صفا به عنوان فرد رشوه‌دهنده به کارمندان شرکت گاز ياد کرده و اعلام کرده بود وي محکوم به پرداخت 900 ميليون تومان جريمه بدل از حبس شده است گفت: بعدها مشخص شد که اين مسأله تنها يک اتهام بوده و از آقاي رستمي‌صفا عذرخواهي شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 23
  • فرزاد ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    5 0
    خدا قوت به مشرق بعد از سال ها تازه نام مخففش رسما اعلام شد؛ چه عجب!!
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
    2 0
    کلاهبرداری
  • رضا ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    3 0
    سلام به عنوان یک ایرانی اول ازروزنامهمشرق کمال تشکر رادارم دوم جرا تا دیروز بازداشت نشده باید همه مسولان پاسخگو باشند/
  • ناشناس ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
    1 0
    مفت خورای دوروبرش تعطیل
  • ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    6 3
    آقای مشرق آیا واقعاً آقای رستمی صفا در این مملکن کارآفرینی نکرده است؟آیا جوانان ما را مشغول نکرده است؟آیا تولید مارا پویا نکرده است؟چرا؟؟؟؟؟؟چرا این حرفها بیان میشود؟ دورود بر کار آفرینان ایران عزیز
  • دل داده ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    4 13
    کارآفرینی به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به قیمت بیکار کردن هزاران جوان دیگر؟؟؟؟؟؟؟؟ به قیمت بردن آبروی کشور وخون جوانان شهیدمان؟؟؟؟؟؟؟؟ به این شغلها نمیگویند شغل!!!!!!!این شغلها کاذب هستند و به جز تلف کردن عمر یک سری آدم آینده ای ندارند... لطفاً درج شود مشرق
  • فش نیوز ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    4 2
    من آقای رستمی را خیلی قبول دارم حداقل ایشون چندین کارخانه بزرگ تاسیس کرده که با توجه به ساخت کارخانجات در شهر بزرگ صنعتی کاوه همچون پروفیل صفا که باعث اشتغال هزاران کارگر به طور مستقیم میشه قاعدتا بدهی هایی هم بالا مباره که کم کم باید پرداخت بشه ...
  • عادل ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    12 3
    رستمی دوستت داریم
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    4 6
    تو روح پدر کسی که دستش برسه این انگل ها رو اعدام بکنه ولی کم کاری کنه.......
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
    5 2
    سلام ۰اینکه ما این شاخص را با بابک زنجانی یکی کنیم واقعا نگاه مرتکب شدیم چون اینجانب در همین شرکت این کارانفرین کار میکنم
  • ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    12 4
    نصف این پول رو به هر کدوم از ما بدن صدبرابر این کارخونه ها رو میسازیم .این کارخونه ها بیشتر پوششی برای دریافت وامهای بیشتر و پس ندادن به بهانه تولید ملی و خودکفایی و این حرفاست وگرنه گربه محض رضای خدا موش نمیگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس