سقوط

از سال ۲۰۱۳ تا هفته جاری، حدود ۵۸ سانحه سری A (خسارت بیش از ۲ میلیون دلار) در ارتش آمریکا رخ داده که در مجموع ۱۶۸ نفر از خلبانان یا خدمه پروازی این کشور، جان خود را در این حوادث از دست داده اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، اگرچه تجهیزات هوایی ارتش آمریکا همواره به عنوان یکی از نقاط قوت و سرپنجه های حملات و تجاوز به کشورهای دیگر محسوب می شدند اما حجم سقوط هواگردهای ارتش آمریکا در سالهای اخیر رشد قابل توجه و شگفت آوری داشته و اکنون نیز رکورد چند سال اخیر را شکسته و باعث کشته شدن تعداد زیادی از خلبانان و خدمه پروازی در این کشور شده است. فشار عملیاتی در خاورمیانه روی هواگردها و کاهش برخی از بودجه های دفاعی از جمله عواملی است که به عنوان دلیل این سقوط ها معرفی می شوند.

این در حالی است که در افکار عمومی و حتی برخی کارشناسان نظامی، یگانهای هوایی آمریکا نماد و نشانه ای از تکنولوژی روز و فاقد هرگونه اشتباه یا حادثه تصور می شوند؛ بویژه آنکه با بروز هر نوع حادثه هرچند کوچک برای یگانهای هوایی کشورمان، موجی از یأس و سیاه نمایی درباره این یگانها به راه می افتد، به صورتی که انگار در ارتش کشوری چون امریکا، سالانه فقط ۱ حادثه رخ می دهد و در ایران، صدها و هزاران! بر این اساس، در ادامه نگاهی به نوع کلاس بندی سقوط ها و سقوط های رکورد شکن در سال ۲۰۱۸ خواهیم داشت.

سقوط های نظامی چند نوع هستند؟

در نیروهای مسلح آمریکا حوادث برای هواگردها با سه وضعیت A، B و C مشخص می شوند. حوادث سری c به حوادثی با خسارتی بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار گفته می شود که تلفات مرگبار نداشته و صرفا باعث از دست رفتن روز کاری برای اشخاص و وسیله پرنده می شود. حوادث سری B به اتفاقاتی گفته می‌شود که بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون دلار خسارت داشته و در بین پرسنل باعث فلج دائم یا بستری شدن سه نفر یا بیشتر شود. حوادث سری A باعث خسارت بیش از ۲ میلیون دلار یا نابودی وسیله پرنده شده یا موجب فلج دائمی و مرگ پرسنل شود. از سال ۲۰۱۳ تا زمان فعلی در سال ۲۰۱۸ چیزی در حدود ۵۸ سانحه سری A در ارتش آمریکا رخ داده است و در مجموع در این مدت ۱۶۸ نفر از خلبانان یا خدمه پروازی جان خود را در این حوادث از دست داده اند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، حوادث برای پرنده‌های سرنشین‌دار آمریکایی در مدل‌های مختلف بعد از کاهش بودجه در سال ۲۰۱۳ میلادی تا به امروز، افزایش ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. کارشناسان اعتقاد دارند با کم شدن بودجه و البته زیاد بودن پروازهای عملیاتی در یگان‌های هوایی ارتش آمریکا فشار زیادی به بخش تعمیر و نگهداری و همچنین یگان‌های آموزشی وارد می‌شود و در نتیجه افزایش عمر پروازی وسایل و کاهش سطح آموزش تبدیل به دو عامل اصلی برای سقوط ها می شود.

تا قبل از سال ۲۰۱۸، سال ۲۰۱۶ میلادی با ۳۵ کشته پرتلفات ترین سال برای هوانوردان نظامی آمریکا بود اما سال ۲۰۱۸ هنوز به پایان نرسیده و عدد کشته ها در این سال به ۳۵ رسیده است و احتمالا این رقم بالاتر رفته و رکورد سال ۲۰۱۶ نیز جا به جا شود. نکته اینجاست که در سال بندی مورد نظر سال های مالی در نظر گرفته می شود. سال مالی ۲۰۱۸ در آمریکا در حقیقت از اول اکتبر ۲۰۱۷ میلادی آغاز شده است.

نگاهی به حوادث هواگردهای آمریکایی در سال مالی ۲۰۱۸

در روز اول اکتبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای آموزشی T-۴۵C نیروی دریایی آمریکا در تنسی سقوط کرد و هر دو خدمه آن کشته شدند.

یک فروند بالگرد CH-۵۳E در ۱۱ اکتبر  ۲۰۱۷ متعلق به سپاه تفنگداران دریایی آمریکا در ژاپن سقوط کرد. ۷ خدمه بالگرد نجات پیدا کردند اما بالگرد نابود شد.

در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای ترابری ناو نشین C-۲ در آب های ساحلی ژاپن سقوط کرد که ۳ نفر از خدمه آن کشته شدند و ۸ نفر نجات پیدا کردند. در بیستم ژانویه ۲۰۱۸ میلادی نیز یک فروند بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در صحرای مواجوه در کالیفرنیا در یک پرواز تمرینی سقوط کرده و هر دو خدمه آن کشته شدند.

در ۱۴ مارس یک فروند اف ۱۸ سوپر هورنت مدل اف بعد از پرواز از پایگاهی در فلوریدا دچار سانحه شده و سقوط کرد. هر دو خدمه هواپیما را ترک کردند اما به دلیل آسیب های وارده کشته شدند. در ۱۵ مارس یک فروند بالگرد مخصوص امداد و نجات HH-۶۰G Pave Hawk در غرب عراق سقوط کرده و هر هفت سرنشین آن کشته شدند.

در سوم آوریل یک فروند جنگنده عمود پرواز هریر سپاه تفنگداران دریایی در جیبوتی سقوط کرد که خلبان موفق شد به سلامت جنگنده را ترک کند. در روز ۴ آوریل یک فروند بالگرد CH-۵۳E در ایالت کالیفرنیا سقوط کرده و هر ۴ نفر خدمه آن کشته شدند. در روز ۵ آوریل هم یک فروند اف ۱۶ متعلق به تیم نمایش هوایی نیروی هوایی آمریکا در نوادا سقوط کرده و خلبان آن کشته شد.

در روز ۶ آوریل یک فروند بالگرد آپاچی ارتش آمریکا در کنتاکی سقوط کرد و هر دو خدمه بالگرد کشته شدند. در ۱۳ آوریل یک فروند اف ۲۲ در زمان پرواز در نوادا دچار مشکل در یکی از موتورها شده و ناچار به یک فرود سخت بر روی شکم هواپیما شد. خلبان از این حادثه جان سالم به در برد.

در ۲۴ آوریل یک فروند اف ۱۶ سی نیروی هوایی آمریکا در فرودگاه شهر  Lake Havasu دچار مشکل شده و خلبان با موفقیت ایجکت کرد. همچنین در ۲ می یک فروند هرکولس گارد ملی هوایی آمریکا در ایالت جورجیا سقوط کرد که به مرگ ۹ سرنشین هواپیما منجر شد.

در ۲۳ می یک فروند هواپیمای آموزشی T-۳۸ در می سی سی پی سقوط کرد که هر دو سرنشین با موفقیت هواپیما را ترک کردند. در ۱۱ ژوئن نیز یک فروند اف ۱۵ آمریکایی در ژاپن سقوط کرد که خلبان موفق به خروج از جنگنده شده ولی در حال حاضر در بخش مراقبت های ویژه به سر می برد.

جمع این حوادث از نظر کشته به ۳۲ می رسد که اندکی با آمار منتشره توسط برخی رسانه ها تفاوت دارد و ممکن است عمدا برخی سوانح و تلفات آن، با جزییات مربوطه حذف شده باشند. البته فراموش نکنیم که عمده حوادث مورد اشاره در بالا حوادث از رده A بوده که به مرگ افراد و از بین رفتن وسیله پروازی منجر شده است که برای کشور و ارتشی با اسم و ادعای امریکا، یک آمار وحشتناک و شگفت انگیز است؛ بویژه آنکه آنها عملا با جنگ و نبرد با دشمن خاصی دست و پنجه نرم نمی کنند و اکثر این تلفات، در مانورها و ماموریت های روتین رخ داده که خدمه فنی فرصت بررسی هواپیما را در زمان مناسب داشته و خلبان نیز فشار و استرس جنگ یا وضعیت غیرعادی را در ذهن و بدن خود احساس نمی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    الان منظورتون اینه بجای بویینگ بریم توپولوف بخریم؟
    • اهوازی ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      95 32
      بوینگم الان دارن فرت و فرت برامون میفرستن صدقه سر دولت بی تدبیر و نا امید در تمام قراردادهای این چند سال حتی نمیتونیم در صورت تخلف طرف خارجی شکایت کنیم
    • RU ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      بچه جان بوئینگ و توپولوف بگیریم که چه غلطی کنیم؟؟؟ همین اف14 ها هم از بعد جنگ دارن خاک می خرن عصر نظامی گیری خیلی وقته تمام شده الان عصر ساخت هست و فروش و اشغال بازارهای جهانی در هر بخشی چه تجاری چه نظامی 20 میلیون نفر توی این کشور بیکارن شما توی خرید بوئینگی؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      35 23
      تو سقوط های ایران از جمله سقوط آخری هواپیما در کوه دنا همه این رو میگفتن خاک ایران نفرین شده هست یا هواپیماهای ایران همه قدیمی هستن و غیره حالا مشرق بعد از چند ماه که افکار عمومی در مورد سقوط هواپیما مسافربری تو ایران رو فراموش کرد اومده تا جواب مردم رو بده و بگه حتی اگر هواپیما نو هم بخریم دیگه از سقوط ایمن نمیشیم، بعلاوه سقوط های نظامی آمریکا اخیرا خیلی فاجعه بار زیاد شده و فقط شاید تو ده سال اخیر بیشتر از تاریخ کل نیروی هوایی ایران سقوط داشتن و تقریبا هر ماه یه داستان جدید دارن
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      25 5
      اصلا مگه بویینگ میفروشن؟!!
    • قریشی IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      29 59
      شعور برخی مخاطبین نشانگر وضعیت وخیم روحی و روانی آنهاست ... مغز پوکیده مقایسه صوانح هوایی نظامی با صوانح مسافری در کجای این مطلب بود که قضیه بوئینگ رو پیش میکشی ؟ ضمنا در این مطلب هدف این بود که افرادی که مثل شما که نوکر امریکا هستید و با هر سانحه داخلی توی بوق و کرنا میکنید بفهمید که در ارتش امریکا هم به وفور سانحه های بزرگ رخ می دهد . به قول پنجعلی بفهم نفهم . اگر تحمل مطالب و اخبار سایت مشرق و خبرگزاری های داخلی را ندارید بروید سرتون رو بکنید در داخل همون آخور بی بی سی تغذیه خبری بفرمائید .
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    بله قوی ترین بودن هزینه دارد....
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      البته منظورتون قدرت نمایی پوشالیه
    • سید جواد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      41 50
      اونها در هر حالت از تولیدات خودشون حمایت می کنند، اما غرب زده های داخلی منتظر یک اشکال در تولیدات ما می مونن تا بهانه کافی برای گدایی از غربی ها پیدا کنند
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      51 13
      بله هر چیزی بهایی داره و قدرت اول هوایی بودن طبیعیه همچین طبعاتی داره با آزمایش جدیدترین تکنولوژی و هواپیماها
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      13 4
      هزینه اش برای کدخدا مجازه برای ما اخ و تف و شرارت هست ؟!! این چه منطقی هست ؟
    • AE ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      4 8
      بی خیال. ترکیبی از انواع هواپیماها بوده. اف 15 16 18 و 22. جدید و قدیم هم نداشته.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    53 27
    ان شا الله ظلم فزاینده امریکا در جهان زوتر دامنگیر امریکا بشه
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    ما که شب رفتیم یه مصدوم را از روی سکوی نفتی بیاریم مصدوم و دکتر و پرستار و خلبان و هلی کوپتر کلا به فنا رفت
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      27 82
      ما که نگفتیم اینجا بهشته. گفتیم اونجا که به نظر شما بهشته از جهنم ما بهتر نیست. یکم فکر کنی بعد حرف بپرونی ضرر نمی کنی والا
    • رضاایرانی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      3 0
      اونوقت تو رو تو زمین واسمون عمو زنجیرباف نجات داد
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    22 46
    خداوند متعال همشون را لعنت کند! وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ(54: آل عمران) و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است. الان هم هر چه دشمن برای نابودی اسلام نقشه کشد اگر مسلمانان به خداوند متعال توکل کنند نقشه خداوند بهترین بوده و سبب نابودی دشمنان می‌شود. به امید نابودی اسرائیل و روز آزادی قدس
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    مشرق اگر سانسور نمیکنی و به غرب پرست بودن هم متهم نشم باید این نکته را هم گفت که تعداد پرنده های ایران و امریکا و همچنین ساعات پروازی این دو نیرو را هم مقایسه میکردی بعدا درصد و فراوانی حوادث را مقایسه کن!!!با کتمان حقیقت چیزی عوض نمیشه.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      56 53
      البته قبل از تعداد, فرسودگی رو باید در نظر گرفت واقعیات رو کتمان نکن وگرنه غرب پرست به نظر میرسی
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    85 13
    همهدمی دانند که تعداد سوانح هوایی بر اساس تعداد سورتی پرواز بررسی میشود. همه و از جمله مشرق عزیز میدانند تعداد پروازهای تجاری و نظامی ایالات متحده "مطلقا" با هیچ کشوری در جهان قابل قیاس نیست.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      16 9
      چرا قبلا اینقدر نبوده چرا جدیدا دارن شاهکار میکنن
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      1 6
      چرند ترین توجیح ممکن
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    56 7
    سوال مهم : اونها هم با وانت نیسان روی باند تصادف میکنند؟!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    70 17
    مشرق جان دلبندم آمریکا به ازای هر چند ساعت پرواز یک سانحه دارد ؟ بقیه چطور ؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      13 16
      قبلا به ازای هر چند ساعت پرواز چند حادثه داشت الان چطور؟ نکنه آمریکاییها هم جدیدا تحریم شدن؟!!!!
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      8 4
      مگه ایران چقدر داره
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    69 16
    مشرق جان دلبندم آمریکا به ازای هر چند ساعت پرواز یک سانحه دارد ؟ بقیه چطور
    • آریو سوئد IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      21 30
      حالا شما چرا اینقدر ناراحتی جانم؟ امریکاییها برادراتن؟ امریکاییها همسایهاتن؟ همین امریکاییهای صهیونیست نیستند که حتی اجازه ورود دارو به ایران را نمی دن؟ آخه چرا باید بعضی از ما جهان سومیها اینقدر احمق یاشیم که از این جرثومه ها دفاع کنیم؟ اگه اینقدر دلت واسه اینها میسوزه خب برو اونجا سرباز اونها شو بیچاره شمال شهری.
    • یکی از ارتش US ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      13 12
      عزیزم آمار مقایسه بین خود تجهیزات آمریکایی ها است. یعنی از سال فلان و تا فلان این قدر افزایش حادثه داشته است. افتاد؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      7 5
      موافقم. سقوط و انهدام تجهیزات هوایی آمریکا افزوده شده است
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      12 10
      آمریکا قبله آمال و بهشت تخیلی اینهاست آریو جان
    • آریو سوئد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
      6 51
      این برادران امریکایی تو همان سربازانی هستند که در افغانستان و عراق از مردم نعلین به پا و تفنگ به دست شکست خوردنند. امریکا ۷۰۰۰ میلیار دلار خرج کرد ولی شکست خورد. برو عمو با اون پرچمت.
  • علي IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    19 31
    سورتي پرواز ها ملاک نیست. واقعیت تفاوت میزان انهدام هواپیماهای آمریکایی نسبت به گذشته است
  • محمد AE ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    13 22
    خدازیادکنه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    4 20
    یه موضوع خیلی ساده ... آماده نبرد شویم که آنها دارند آماده حمله به ما میشوند
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    6 15
    بزرگترین ایرادی که به رسانه هایی مانند صدای آمریکا وارد است، اینست که حقیقت را بازتاب نمی دهند، بلکه حتی خوبی های طرف مقابلشان را نیز بد جلوه می دهند! و با این روش تنها افراد با سطح آگاهی کم را جوگیر می کنند! چرا یک رسانه ی ارزشی ما در چنین روشی حرکت می کند؟ ا... اعلم! چون اگر منصف بودید، تعداد پرنده ها و پروازها را هم مقایسه می کردید!!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    12 26
    آمریکا فقط سایه ای از گذشته است . آن قدرت گذشته را دیگر ندارند. پیروز دولتمردانی هستند که تحت تاثیر بلوف های توخالی زمامداران آمریکایی قرار نگیرند. و کاری را که لازم است را انجام دهند.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    11 43
    از سال ۲۰۱۳ تا هفته جاری، حدود ۵۸ سانحه سری A (خسارت بیش از ۲ میلیون دلار) در ارتش آمریکا رخ داده که در مجموع ۱۶۸ نفر از خلبانان یا خدمه پروازی این کشور، جان خود را در این حوادث از دست داده اند. ان شاء الله میلیونها برابر این صدمه بخورند.
  • ایرانی واداده ی بیکار IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    14 61
    آخر الامر شعارها و نفرین مردم ایران کارساز شد و حوادثی که مشرق نیوز به طور مبسوط بیان کرد گریبان گیر آمریکاییها شد !!!!. مرگ بر آمریکا.....!!!!!
  • US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    1 3
    من موندم این آمریکا انقدر خاک بر سره چرا همه دنیا توی تحریم کردن ما به حرفش گوش میدن ؟!!!
  • رضا IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    5 4
    مقاله نویسنده مرغ پخته بخنده می آورد
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    5 2
    بشینین دعا کنین اینجوری کم شن !
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    1 11
    فقط تورک و تورکیه برادران من هستند امیدوارم عیران عاریایی کثیفتوون بز ودی تجزیه بشه
  • US ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    1 4
    اینها چوب خداوند هست
  • نوهد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
    38 6
    خب مشرق جان امریکا اگه یک سوم ناوگان هواییش اسیب ببینه بازم غمی نداره چون دوباره جایگزین میشه توی جنگ ویتنام امریکا غریب به 1000 فروند هواپیما از دست داد و همگی تا به امروز شاهدیم که توی جنگ هشت ساله نیروی هوایی ما خیلی هواپیما از دست داد ولی هیچکدوم از اونها جایگزین نشدن به غیر از چندتا میگ و سوخوی دست دوم که عملا به هیچ دردی نمیخورن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس