کد خبر 863002
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۶
راهپیمایی روز قدس

همیشه راهپیمایی روز قدس حواشی جالب توجهی دارد؛ از شعار «خامنه‌ای رهبر ماست» مسلمانان هند در راهپیمایی روز قدس تا شعار عربی مردم اهواز که هماهنگ با مردم عرب منطقه از سخنان رهبر انقلاب استخراج کردند.

به گزارش مشرق، راهپیمایی روز قدس امسال هم همچون سال‌های قبل با حضور پرشور مردم روزه‌دار در شهرهای مختلف ایران و جهان برگزار شد. همیشه هم حواشی جالب توجهی دارد؛ از شعار «خامنه‌ای رهبر ماست» مسلمانان هند در راهپیمایی روز قدس تا شعار عربی مردم اهواز که هماهنگ با مردم عرب منطقه از سخنان رهبر انقلاب استخراج کردند تا سخنان مهم برخی سخنرانان مراسم روز قدس از جمله سردار سلامی در مشهد و تا برخورد پلیس با تجمع مردم آذربایجان مقابل سفارت اسرائیل در باکو و... این میان، اما اصلاح‌طلبان همیشه دنبال حواشی دیگر هستند و آنقدر بر این حواشی که زیاده هم فرعی هستند، پافشاری دارند که به نظر می‌رسد گویا اصل ماجرا را فراموش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تشییع با شکوه شهدای راهپیمایی میلیونی قدس در غزه +عکس


اولین حاشیه‌سازی، قبل از روز قدس


پنج‌شنبه ۱۷ خرداد، در حالی که تنها یک روز تا روز قدس مانده بود و در حالی که چند روزی می‌شد که اکانت‌های فیک ضدانقلاب با دروغ در مورد افطاری از پول ایران به مردم غزه، علیه کمیته امداد موج‌ها و کمپین‌های مجازی راه انداخته بودند، سایت اعتماد آنلاین، وابسته به روزنامه اعتماد یک اینفوگرافی در مورد میزان کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) به محرومان سایر کشورهای جهان و به ویژه مردم فلسطین منتشر کرد. اصل پرداختن به چنین موضوعی در اوج حملات ضدانقلاب به کمیته امداد جای سؤال و شبهه بود، اما اشتباه فاحش اعتمادآنلاین در بیان رقم کمک، میزان سؤال و شبهه را بیشتر کرد.


این رسانه میزان کمک به ملت فلسطین را به اشتباه ۶/۳ میلیارد دلار اعلام کرد، اما در واقع رقم اصلی کمک کمیته امداد به مردم فلسطین ۶/۳ میلیارد ریال بوده است. دلار کجا و ریال کجا! شبهه کمک کمیته امداد به مردم غزه از پول صدقات مردم ایران برای هموطنانشان هم ساخته شبکه سلطنت‌طلب «من و تو» و پشتیبانی اکانت‌های فیک‌شان بود. اشتباه اعتماد آنلاین به کمک جوی آمد که «من و تو» ایجاد کرده بود و این میانه بخشی از ظرفیتی که باید برای پرشورتر شدن راهپیمایی روز قدس به کار گرفته می‌شد، صرف پاسخ به چنین شبهاتی شد.


پررنگ کردن شعار چند نفر علیه یک مسئول دولتی


در راهپیمایی روز قدس تعداد خیلی اندکی از مردم با دیدن علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی شروع به شعار دادن علیه او کرده و او را خائن و وطن‌فروش نامیدند. بدیهی است نه محتوای شعارها مورد تأیید است و نه زمان و مکانی برای این ابراز اعتراض در نظر گرفته شده است. روز قدس روز وحدت و همدلی علیه رژیم صهیونیستی و به نفع مردم فلسطین است.

سایت جهان نیوز با اشاره به خواست اصلاح‌طلبان در حاشیه‌سازی برای روز قدس می‌نویسد: «در این راستا مهم‌ترین خبر شعار اعتراضی عده‌ای علیه «علی اکبر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در راهپیمایی این روز بود؛ شعارهایی که با توهین نیز همراه بود و با پاسخ صالحی نسبت به شعاردهندگان همراه شد. در این حیطه اگرچه اعتراض و انتقاد موضوعی نیست که بتوان آن را نهی کرد، اما توهین‌آمیز بودن این موارد کار درستی نبود و همین موضوع سبب شد تا برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب سعی کنند با پررنگ کردن این اتفاق حاشیه‌ای در میان حماسه بزرگ مردمی، اصل خبر را فدای حاشیه کنند. بزرگنمایی این موضوع توسط برخی از فعالان اصلاح‌طلب با تیتر «حمله تندروها به صالحی در حاشیه روز قدس» مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب و خارجی قرار گرفت. درحالی که عده‌ای انگشت‌شمار که مشخص نیست از چه گروهی هستند در این زمینه اقدام به توهین به صالحی کردند»، در شبکه‌های اجتماعی هم این موضوع به شکلی پررنگ دنبال شد. برخی از فعالان شبکه اجتماعی توئیتر نسبت به پررنگ کردن چنین خبری توسط فعالان اصلاح‌طلب واکنش نشان دادند و آنان را بحران زیست خواندند که سعی می‌کنند از هر بحرانی به نفع خود سود ببرند و اصل قضیه را فدای منافع جریانی خود کنند.


هیاهو درباره پخش یک اعلامیه و یک شعار


خبر دیگری که فعالان اصلاح‌طلب سعی کردند آن را پررنگ سازند، پخش کردن اعلامیه علیه FATF در روز جهانی قدس بود. برخی از افراد با چاپ و انتشار اطلاعات غلط درباره این کارگروه درباره تصمیم هفته آینده مجلس شورای اسلامی در این باره نوشتند و در بین حاضران پخش کردند.


از سوی دیگر شعاری که در روز راهپیمایی قدس برای کوچک کردن امریکا و غرب از سوی برخی در روز قدس داده شد نیز مورد توجه فعالان این جریان سیاسی قرار گرفت تا به وسیله آن زاویه خود را با اصل روز قدس و همچنین حمایت خود از غرب نشان دهند. در همان ساعات اولیه راهپیمایی روز قدس، فیلمی منتشر شد که در آن عده‌ای از حاضران در راهپیمایی به شکلی عجیب و «فینگیلی و سینگیلی گویان» علیه امریکا و رژیم صهیونیستی شعار می‌دادند؛ فیلمی که خیلی زود در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی منتشر شد و واکنش‌های زیادی را با خود به همراه داشت. برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب هم در شبکه‌های اجتماعی با گره‌زدن مشکلات معیشتی داخلی به آرمان فلسطین، سعی در خدشه‌دارکردن شأن روز قدس داشتند.


اصرار بر نشان دادن تقابل با راهپیمایان روز قدس


به نظر می‌رسد پرداختن به این موضوعات چند هدف عمده داشت؛ اول خدشه‌دار کردن حرکت حماسی و کوچک و تمسخر کردن آن و از سوی دیگر به طور غیرمستقیم حمایت از غرب در این حوزه با تحقیر مخالفان و معترضان به سیاست‌های کشورهای غربی. از سویی برای هر کدام از این اتفاقات، اصلاح‌طلبان منتقدان خود را زیر سؤال می‌برند و این سؤال به وجود می‌آید که آیا خود اصلاح‌طلبان در راهپیمایی حضور ندارند و توان مدیریت فضا را ندارند و آیا همه کسانی که در روز قدس علیه اسرائیل راهپیمایی می‌کنند، از منتقدان جریان اصلاحات هستند؟


نکته جالب توجه آنکه نمی‌توان برای این هیاهو در رد شعارهایی که علیه صالحی داده شده، اصلاح‌طلبان را دارای دغدغه اخلاق و ادب دانست. چه آنکه در این راهپیمایی همین رفتار نامناسب و شعار دادن در مورد محمود احمدی‌نژاد هم انجام شد و عده‌ای با اعتراض به او شعار مرگ بر منافق سر دادند. آیا اصلاح‌طلبان نسبت به این مورد هم معترض هستند و نگران وحدت ملی و اخلاق و ادب می‌شوند؟! به نظر می‌رسد صرفاً دغدغه‌های جناحی و سیاسی مدنظر است. در هر دو مورد، شعاردهندگان اندک هستند و اعتراض به دو مسئول فعلی و سابق آنقدر موضوع مهمی نیست که راهپیمایی عظیم روز قدس را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما سؤالی که در این حوزه مطرح می‌شود، این است که چرا این جریان این روز را با حاشیه‌سازی علیه تفکرات خود عنوان می‌کند؟!

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    12 1
    تمام این موارد بوسیله عوامل خود فروخته اصلاح طلبان انجام شده بود
  • مهماندار هواپیما IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    8 1
    تمام این موارد بوسیله عوامل خود فروخته اصلاح طلبان انجام شده بود
  • رسول ترک IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    14 1
    اصلاح طلبان فهمیده اند چیزی برای عرضه ندارند و حاشیه سازی می کنند چون هرچه تخم مرغ داشتند در سبد برجام گذاشتن و برجام هم که دود شد و رفت به هوا
  • GB ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
    11 1
    اینا جزو حرف زدن چه کاری بلدن یه جاده را بلد نیستند اسفالت کنن بذارید با این حرفا خوش باشن
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    12 1
    از این جماعت غیر از این انتظاری نیست
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
    5 3
    مسائل کلان کشور قربانی جریان دو قطبی اصولگرا و اصلاح طلبی شده اند که هر یک خود را محق میدانند و بعضا در این مسیر مصالح ملی را هم قربانی کرده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس