کد خبر 862843
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
جان توشاک

با شنیدن نام جان توشاک به عنوان سرمربی جدید تراکتورسازی، خاطرات نه‌چندان خوب رقم خورده توسط او روی نیمکت مربیگری رئال مادرید و دوران جادویی‌اش در لیورپول به یاد آورده می‌شود.

به گزارش مشرق، ستاره لیورپول در دهه ۷۰ میلادی به فوتبال ایران آمده تا تحولی در ساختار باشگاه محبوب ترک‌زبان‌ها «تراکتورسازی» به وجود بیاورد. برای خیلی از فوتبالدوستان قدیم، «جان توشاک» یادآور لیورپول درخشان دهه ۷۰ اروپاست و نسل بعدی هم، مرد ولزی را با حضورش روی نیمکت مربیگری رئال مادرید به یاد می‌آوردند. دانستن برخی نکات درباره این چهره دوست‌داشتنی فوتبال دنیا خالی از لطف نیست.

ازدواج و طلاق جنجالی 

توشاک در خارج از زمین با حواشی متعدد زندگی شخصی‌اش سوژه پاپاراتزی می‌شد. او مدتی پس از اینکه ۷ ژوئن ۱۹۶۹ در سن ۲۰ سالگی در کلیسای «گرنگ‌تاون» در زادگاهش کاردیف با«سوزان بان» ازدواج کرد، روی جلد روزنامه‌های زرد بریتانیا رفت و هنگامی که ۴۳ سال بعد در سال ۲۰۱۲ به خاطر آنچه «رفتار بی‌دلیل» نامید از همسرش جدا شد، باز هم توجه رسانه‌ها را به خودش جلب کرد. از این ازدواج، پسری به یادگار ماند که ۵ بار برای کاردیف و فصل ۹۰-۱۹۸۹ برای سوانزی، دیگر تیم ولزی فوتبال انگلیس به میدان رفت. مردی که سال ۱۹۷۶ کتاب شعرهایش را منتشر کرد، نیم دهه بعد شخصیت ورزشی سال از نگاه «بی‌بی‌سی» شناخته شد.

بداخلاقی در زمین 

 توشاک در دوران بازی برای لیورپول بارها برای مربیان وقت و بزرگانی مانند بیلی شنکلی و باب پیسلی، تعیین تکلیف کرد که البته یکی از دخالت‌ها منجر به روشن شدن رموز تاکتیکی مونشن‌گلادباخ رقیب قرمزها در بازی نهایی جام یوفا شد و اولین تجربه لیورپول در به دست آوردن قهرمانی توامان در انگلیس و اروپا را رقم زد. توشاک در دوران مربیگری در رئال مادرید هم اختلااف سلیقه زیادی با لورنزو سانز، رئیس وقت باشگاه و کادر مدیریتی داشت و  به همین دلیل مدت زیادی در جمع سفیدپوشان نماند. توشاک وقتی در تیم‌های پایه ولز فعالیت داشت به عنوان اولین نفر استعداد نوجوانی به نام گرت بیل را کشف کرد و شاید اگر او نبود، هرگز ستاره سرخ‌روی رئال مادرید فرصت تبدیل شدن به گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ را به دست نمی‌آورد! شاید این جملات خودش بهترین توصیف از زندگی شخصی‌اش باشد: « در زندگی‌ام هرگز به سیگار و مشروبات الکلی علاقه‌ای نداشته‌‎ام. تنها ثروت اندوزی من، ۸ مدال طلای کسب شده در لیورپول بود. بهترین و موثرترین رابطه عاطفی در فوتبال نه بین مربی و رئیس باشگاه بلکه بین بازیکن و مدیر باشگاه در جریان است.»

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس