حلقه وصل - شماره 59 - کراپ‌شده

وقتی قرار است در فلان تجمع و مراسم حضور داشته باشیم تا ابهت و عظمت جبهه به رخ دشمنان کشیده شود، ولی کسی حاضر نمی‏شود و همه درگیر زندگی و استراحت هستند یا... آن وقت قرار است خدا چه کسی را یاری کند؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، شماره جدید ماهنامه فرهنگی - تشکیلاتی حلقه‎وصل با موضوع تبیین «جهاد کبیر» در عرصه سیاست، اقتصاد، اجتماع و فرهنگ منتشر شد. حلقه‎وصل در شماره 59 خود با آثار و گفتاری از حجت‎الاسلام طائب، پژمان پورجباری، حجت‎الاسلام میرباقری، حجت‎الاسلام پیروزمند، سهیل صفاری و... جهاد کبیر در عرصه‎های مختلف را تبیین کرده است. رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد سال 1395 در دانشگاه امام حسین(ع) مفهوم «جهاد کبیر» را به‎کار بردند و آن را به معنی تبعیت نکردن از دشمن در هیچ یک عرصه‎ها عنوان فرمودند.

قدرت خدا پشت سر آدم‎های تنبل؟!

«قدرت خدا پشت سر آدم‎های تنبل؟!» عنوان یادداشت صادق یزدانی، سردبیر ماهنامه حلقه‎وصل در شماره 59 این نشریه است. صادق یزدانی در این یادداشت ضمن بازخوانی بخشی از صحبت‎های مقام معظم رهبری در سوم خرداد سال 1395 در دانشگاه امام حسین(ع) که فرموده بودند؛ «...قدرت خدا پشت سر آدم‎های تنبل نمی‏آید، پشت سر آدم‎هایی که حاضر نیستند فداکاری کنند نمی‏آید، قدرت خدا پشت سر آن کسانی می‎آید که وارد میدان می‎شوند، حرکت می‎کنند، تلاش می‎کنند، خودشان را برای همه کار آماده می‏کنند...»، می‏نویسد: به قول قدیمی‎ها «تنبلی که شاخ و دم ندارد» وقتی قرار است در فلان تجمع، مراسم و... حضور داشته باشیم تا ابهت و عظمت جبهه به رخ دشمنان کشیده شود، ولی کسی حاضر نمی‏شود و همه درگیر زندگی و استراحت هستند یا خدای ناکرده به علت برخی درگیری‎ها و اختلافات و نزاع‎ها و تفاوت سلیقه‎ها حاضر به شرکت در برنامه یکدیگر نیستیم، آن وقت قرار است خدا چه کسی را نصرت و یاری کند؟ یزدانی در ادامه به مولفه‎ها و راهکارهای تحقق جهاد کبیر اشاره و در پایان می‏نویسد: «ما در عرصه جهاد کبیر نیاز به دویدن و تلاش کردن و مجاهدت بیشتری نسبت به هم‎نسلانمان در دوره جهاد اصغر داریم. دیگر خود دانیم!»

مسئله جمهوری اسلامی این است

در بخش «حلقه ‎اول» شماره 59 ماهنامه حلقه‎وصل به‌صورت جامع و کامل به مفهوم جهاد کبیر در عرصه اجتماع، سیاست، فرهنگ و اقتصاد پرداخته شده است. این بخش با بازخوانی صحبت‎های رهبر معظم انقلاب در سوم خرداد 1395 در دانشگاه امام حسین(ع) شروع می‎شود. رهبر معظم انقلاب مفهوم جهاد کبیر را برای اولین بار در این سخنرانی به کار بردند و هشدار دادند که «خرمشهرها در پیش است». حلقه‎وصل در ادامه از حجت‌الاسلام طائب در مورد الزامات و امکان تحقق جهاد کبیر پرسیده و حجت‌الاسلام طائب تحلیل خود در مورد خرمشهرهای پیش رو را ارائه داده است. ضرورت یادآوری سوم خرداد 1361 در سوم خرداد 1395 توسط رهبر معظم انقلاب سوالی است که محمد عباسی شاهرودی در یادداشت خود به آن پاسخ گفته است. عباسی جای تفکر حسن باقری‎ها را در مدیریت کلان عرصه‎های مختلف کشور خالی دانسته است.

تبیین مذاکرات برجام در قرآن

در شماره 59 حلقه‎وصل، رضا لک‎زایی از چیستی جهاد کبیر و چگونگی مذاکره در عین ایستادگی گفته است و تاکید دارد که «استراتژی غلط ما را به پیروزی نمی‏رساند». حجت‏الاسلام مهدی میرباقری در یادداشت خود چگونگی رسیدن به صلح با محور قرار دادن مولفه‎های جهاد کبیر را بررسی کرده است و پژمان پورجباری ضمن پرداختن به نسبت بین جهاد کبیر، جهاد اصغر و جهاد اکبر و نقش راهبردی جهاد کبیر در آرایش فکر جبهه انقلاب، چگونگی مذاکره با دشمن را در نگاه آموزه‎های قرآن بیان داشته است. تحلیلی از چرایی تکرار تاریخ در عرصه اعتماد به دشمنان در گفت‎وگو با سهیل صفاری از بخش‎های دیگر ماهنامه حلقه‎وصل است. صفاری در این گفت‎وگو اعتقاد دارد که نقشه تجزیه ایران است.

راهبرد جبهه حق برای پیروزی در جنگ نرم

در ادامه مفهوم جهاد کبیر در عرصه اجتماع و فرهنگ مورد واکاوی قرار گرفته است. حجت‎الاسلام پیروزمند در گفت‎وگو با حلقه‎وصل جهاد کبیر در عرصه فرهنگ را تحلیل کرده و معتقد است که جهاد کبیر راهبرد جبهه حق برای پیروزی در جنگ نرم است. رضا آزاد نیز از نسبت بین جهاد کبیر و عرصه اجتماع گفته است و این مسئله را مورد واکاوی قرار داده که چرا حضرت آقا در این ظرف زمانی مفهوم جهاد کبیر را مطرح کرده‌اند؟ در پایان پرونده ویژه حلقه‎وصل در مورد جهاد کبیر کتاب‏هایی که در عرصه حوزه جهاد کبیر منتشر شدند معرفی شده‌اند.

از ولایت مطلقه مادیت به ولایت مطلقه فقیه

«از ولایت مطلقه مادیت به ولایت مطلقه فقیه» عنوان قسمت پانزدهم و پایانی پرداختن به «ریشه‌های قرآنی نهضت امام خمینی(ره)» به قلم مرحوم حجت‎الاسلام مسعود صدوق است. مرحوم صدوق در این یادداشت به راه‌های درازمدت برون‌رفت از ناهنجارهای انقلاب اسلامی ایران پرداخته است.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن 5-02177655134 تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس