کد خبر 862545
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷
سعید جلیلی

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی گفت: سیاست خارجی باید همراه با واقع بینی باشد زیرا نتیجه مناسبات مختلف را طی ۷۰ سال گذشته در جهان دیده ایم.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه امروز شیراز افزود:اینکه باید در سیاست خارجی واقع بین باشیم حرف درستی است که بتوانیم از حقوق خودمان و ارزش ها و آرمانها دفاع کنیم.


وی ادامه داد: باید بدانیم مناسبات امروز در جهان چگونه است، ۷۳ سال است در غالب برخی از سازمانهای بین المللی و کنوانسیون ها مناسباتی در جهان شکل گرفته که تا همین امروز آن مناسبات وجود دارد و فهم آنها برای حرکت ما مهم است که برای چند قدرت محدود یکسری امتیازات قائل شده است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی تصریح کرد: یعنی در دنیایی که ادعای حقوق بشر و عدالت دارند بیان می کنند که چند قدرت می توانند امتیاز جداگانه داشته باشند.

جلیلی یادآور شد: اگر ملت هایی درمسیر پیشرفت خودشان می خواهند توانمندی داشته باشند آنها بیان می کنند که پیشرفت تا زمانی است که منافع آنها لطمه نخورد و موضوع برد برد برای آنها یعنی منافع ملت ها تا جایی که به منافع آنها لطمه نخورد، آن هم منافع نامشروع و ظالمانه.

وی تصریح کرد: امروز به خوبی می بینیم که این مناسبات به گونه ای است که اگر دو کشور مستقل بخواند یک تراکنش بانکی داشته باشند باید به گونه ای باشد که به منافع آنها آسیب نبیند.

بیشتر بخوانید:

تأکید راهپیمایان تهرانی بر آزادی قدس در آینده‌ای نزدیک/ خروش مردم روزه‌دار در حمایت از قبله اول مسلمین/ شعار مرگ بر آمریکا؛ رساتر از همیشه +تصاویر



نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی تاکید کرد: کسانیکه صحبت ازواقع بینی درسیاست خارجی می کنند باید واقعیتها را ببینند که در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا به صراحت بیان می کنند که باید طی ۱۰۰ سال آینده نیز رهبری جهان را داشته باشیم و فاصله معنی دار آمریکا با سایر کشورها حفظ شود.

جلیلی ادامه داد: در این زمان موضوع فلسطین اهمیت پیدا می کند زیرا رژیم صهیونیستی مولید این نوع تفکر است که حاصل چنین مناسبات اشتباه است.

وی ادامه داد: در همین مناسبات چگونه با اسرائیل برخورد شد که پشتیبانی از این رژیم نامشروع بود که ۷۰ سال گذشت و کدام حق ملت فلسطین را ارائه کرد و اگر قطعنامه ای در شورای امنیت تصویب می شود نتیجه ای نداشته است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی یادآور شد: اینگونه مناسبات یک ویژگی دیگر نیز دارد که اگر زمانی افرادی مانند هیتلر ادعای قدرت داشت امروز هم همین است اما با تزویر و کسانیکه جنایات ضد بشری انجامی دهند ادعای حقوق بشر می کنند و در کنار اشغال و زور شیوه های نرمی نیز دارند که روندهای طولانی از گفت و گو مذاکره شکل می دهند که امروز حاصل آن را پس از ۷۰ سال از اشغال فلسطین می بینیم که اراده ملتها را برای دفاع از حقشان سست کنند.

جلیلی تصریح کرد: واقع بینی در سیاست خارجی بسیار اهمیت دارد اما واقعیت مهم دیگر نیز در جهان امروز وجود دارد که باید ان را دید که اگر انها دیواری در جهان درست کرده اند که ملت ها را از حقوق خود محروم می کنند اینگونه نیست که دیوار بن بست باشد که نمونه آن انقلاب اسلامی است که امام واقعیت دیگر را به جهان نشان دارد که این دیوار می تواند شکسته شود.

وی ادامه داد: این همان نگاهی بود که با انقلاب اسلامی ظهور پیدا کرد و استکبار از آن ترس دارد زیرا دیدند که صاحب نظری، خونین جگری پیدا شد و انقلاب اسلامی نشان داد که این مناسبات را می توان در هم شکست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی تاکید کرد: ابزاری که دشنان از آن استفاده می کنند ترساندن ملت ها است، کسانی برای ملت ها شاخ وشانه می کشند که ۲ سال پیش در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کتابی معرفی کرد به نام آمریکا مفلوک و حال او برای ملت ها خط و نشان می کشد و امام(ره) نیز همین ضعف آنها را برای ملت نشان داد و روز قدس نیز به همین معنی بود.

جلیلی تاکید کرد: امام(ره) حرکتی کرد که ملت ها خودشان اختیار خودشان را به دست بگیرند و احیا کردن روز قدس خروج از بردگی شیاطین است زیرا امام(ره) فهم بزرگی از مناسبت های سیاسی داشت.

وی ادامه داد: امروز آنچه مقام معظم رهبری همان راه امام(ره) را فریاد می زنند ادامه موفقیت های ۴۰ ساله است و دشمنان نیز از همین نگران هستند که اگر این الگو تکثیر شود دیگر خرمشهر آزاد نمی شود بلکه جنوب لبنان و فلسطین نیز آزاد می شود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی تاکید کرد:امروز سازشکارترین افراد در فلسطین نیز بیان می کنند که طی ۷۰ سال سرابی بیش نبود و همه می بینند که حزب الله با مقاومت خود همواره پیروز بوده است و سازش در موضوع فلسطین چاره ساز نبوده است.

جلیلی یادآور شد: آیا با اتکا به قدرت غربی می توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم و نگاه و تفکر امام(ره)و رهبری باعث شد که امروز متکی به مقاومت باشیم و قدرتی در منطقه داریم که حرف اول را می زنیم.

وی تاکید کرد: حقوق و منافع یک مکلت در بستر مباحث ظالمانه بین المللی در سایه سازش با امریکا شکل نمی گیرد و دلخوشی به اروپا و آمریکا نیز هیچ حقی برای ملت ها به وجود نخواهد آورد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی افزود:اگر کسی به وعده های اروپا و آمریکا دلخوش باشد تنها سرابی به آنها خواهد رسید زیرا گذشته فلسطین پیش روی ما است.

جلیلی ادامه داد: سران ۳ کشور اروپایی با اینکه می گویند ایران به تعهدات خودش عمل کرده و آمریکا عمل نکرده است بازهم می گیوند ایران به تعهدات خود بازهم عمل کند اما ۳ شرط دیگر نیز باید اعمال شود.

وی تاکید کرد: تحریم ها باعث پیشرفت شد، ملت ما می دانند که آنچه که آمریکا را در برابر ملت ها کوچک می کند اراده ملت ها و قدرت آنها است و کشور ما در مسیر اسلام ناب در حرکت است که امام(ره) برای ما مشخص کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی یادآور شد: دنیا از این می ترسد که ملت ما قرآن راعمل می کند و این ملت نشان می دهند که در عرصه اقتصاد نیز حماسه های بزرگ را خلق می کنند و تحریم ها به فرصت تبدیل می شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس