کد خبر 862009
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸
حال و هوای شب19رمضان در حرم حضرت علی

برنامه های دومین شب قدر حرم مطهر رضوی سه شنبه شب با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی در بارگاه امام هشتم(ع) برگزار می شود.

به گزارش مشرق، همزمان با فرارسیدن دومین شب قدر حرم مطهر رضوی تا ساعاتی دیگر میزبان صدها هزار دلداده اهل بیت (ع) است که خود را از شهرهای مختلف به این آستان مقدس رسانده اند تا با پروردگار خود راز و نیاز کنند. 

طبق اعلام آستان قدس رضوی برنامه های دومین شب قدر از ساعت ۲۱ سه شنبه شب در صحن ها و رواق های حرم مطهر رضوی آغاز شده و تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

در وﻳﮋه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺐ ۲۱ ماه رمضان، حجت الاسلام ناصر رفیعی سخنرانی خواهد کرد، افزود: ﻣﺪاح اهل بیت(ع) امیر عارف در اﻳﻦ ﻣﺮاﺳﻢ دﻋﺎی ﺟﻮﺷﻦ ﻛﺒﯿﺮ را ﻗﺮاﺋﺖ ﺧواهند ﻛﺮد و مرثیه سرایی و سوگواری توسط احمد واعظی، سید جعفر ماهرخسار و جعفر ملائکه اجرا می شود. 

بیشتر بخوانید

اعمال شب بیست و یکم ماه رمضان

پخش مراسم شب قدر از شبکه های سیما 

همزمان با برگزاری مراسم احیاء شب های قدر در حرم مطهر رضوی، شبکه‌های مختلف سیما با پوشش کامل و همچنین پخش بخش‌هایی از این برنامه دل های عاشقان حریم رضوی را از سراسر کشور روانه صحن و سرای حضرت رضا علیه السلام می‌کنند.
شبکه خراسان رضوی در لیالی قدر به پوشش کامل مراسم و پخش آن می‌پردازد و شبکه های یک، افق، قرآن، پنج، خبر و شبکه‌های استانی به پخش بخش‌هایی از این برنامه خواهند پرداخت. 

پارکینگ های حرم رضوی مسدود است 

مدیر امور رفاه زائران حرم مطهر رضوی نیز از اعمال محدودیت در خدمت‎رسانی پارکینگ‌های حرم مطهر رضوی در شب‎های قدر خبر داد و گفت:به دلیل ازدحام جمعیت و استقبال بی‎نظیر زائران و مجاوران از برنامه‎های مخصوص شب‎های قدر حرم مطهر رضوی و به منظور رفاه حال زائران و تامین امنیت، پارکینگ‎های حرم مطهر رضوی در شب‏های قدر از ساعت ۱۶ تا پایان مراسم از ورود وسایل نقلیه جلوگیری خواهند کرد.

حمید حبیبی‎پور افزود: از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی درخواست می شود به منظور تسهیل شرایط عبور و مرور در این چند ساعت حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و چنانچه قصد دارند با وسایل نقلیه شخصی خود به حرم مطهر حضرت رضا(ع) مشرف شوند، تعطیلی پارکینگ های زیرگذر حرم مطهر رضوی را مد نظر قرار داده و خودروهای خود را در پارکینگ‌‎های اطراف حرم مطهر رضوی پارک کنند. 

فعالیت ۹ هزار خدمه در شب قدر 

معاون اماکن متبرکه و امور زائرین  آستان قدس رضوی نیز گفت: همزمان با شب ۲۱ ماه مبارک رمضان بالغ بر ۹ هزار نیروی خدمه و خدمتیار به صورت فوق العاده به زائران و مجاوران ارائه خدمت می کنند.

خلیل منبتی افزود: در این شب و روزها همه خدام دسته بندی شده و هر یک مسئولیتی را برعهده دارند، نظم‌دهی تعیین مسیر تردد و باز نگه داشتن آن‌ها، ارائه خدمات رفاهی و نظافتی، مفروش کردن همه سطوح اماکن متبرکه، توزیع آب معدنی و توزیع کتب انوار از فعالیت‌هایی است که در این شب وروزهای عزیز توسط خدام انجام می‌شود.

معاون اماکن آستان قدس ادامه داد:۳۵۰ هزار مترمربع فضای روباز صحن ها، دوربرگردان‌ها، دو بست شرقی و غربی و مفصل‎ بین باب الجواد(ع) و باب الرضا(ع) مفروش خواهد شد. همچنین توزیع پلاستیک کفش در اطراف حریم حرم و قبل از ورودی های حرم مطهر به صورت کامل انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در پایان هر مراسم جمع آوری کتب ادعیه و فرش ها و همچنین نظافت و غبارروبی و شست و شوی همه سطوح اماکن متبرکه توسط تمامی نیروهای خادم، خدمتیار و نیروهای خدماتی تا قبل از سحر انجام می شود. 

برگزاری مراسم ویژه زائرین غیر ایرانی 

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی نیز اظهار کرد: حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر با برگزاری برنامه‌های متنوعی همچون مراسم احیا، ختم قرآن، حلقه‌های معرفت، شبی با قرآن، برگزاری مسابقات تلاش می‌کند تا هزاران زائر و مجاور غیر ایرانی که در این ایام به بارگاه منور رضوی مشرف می‌شوند از برکات این ماه مبارک به بهترین شکل استفاده کنند. 

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد تصریح کرد: مراسم شب‌های قدر ویژه زائران عرب‌زبان از یکشنبه ۱۳ خرداد مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، با سخنرانی آیت اﷲ شیخ محسن حیدری؛ نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۲۱ در رواق دارالمرحمه برگزار می‌شود. 

وی افزود: قرائت دعای جوشن کبیر از ساعت ۲۳ آغاز و پس از آن مداحی ذاکران اهل بیت(ع)، مراسم سخنرانی و قرآن به سر دنبال می‌شود و تا ساعت ۱ بامداد ادامه می‌یابد. 

هاشمی نژاد ادامه داد: مراسم احیای شب های قدر ویژه زائران اردو زبان نیز در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۱ با قرائت قرآن آغاز می‌شود و سپس با سخنرانی سید سجاد مهدی رضوی و مداحی ذاکران اهل بیت (ع) ادامه می‌یابد. 

مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی گفت:  این مراسم طبق سال‌های گذشته در رواق کوثر اجرا می‌شود و  قرائت زیارت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، دعای جوشن کبیر، نوحه خوانی و سینه زنی و مراسم قرآن به سر پایان بخش این مراسم خواهد بود. 

وی اضافه کرد: برگزاری جلسات حلقه‌های معرفت و اجرای مسابقه در این شب‌ها با موضوع حضرت علی (ع) تربیت یافته دامان پیامبر اکرم(ص)، وحدت اسلامی در کلام امام خمینی(ره)، حضرت علی(ع) داعیه دار اتحاد امت و عدالت علوی از دیگر ویژه برنامه‌های این ایام خواهد بود. 

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس