حجاج ایرانی

سالی ۶ میلیون نفر به کشورهای خارجی سفر می‌کنند؛ مخالفان سفر حج، از این سفرها که بسیاری از آنها ضرورتی نیز ندارد، نمی‌گویند به جای برخی از این سفرها به فقرا کمک کنیم.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سؤال که چرا باید به حج برویم، اظهار کرد: فریضه حج واجب الهی مثل نماز و روزه است و هر فردی که این تکلیف الهی بر او واجب شود و استطاعت پیدا کند، باید فریضه حج را به جای آورد؛ نماز و روزه هیچ گاه جای حج واجب را نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

زمان آغاز اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع

وی با اشاره به شبهاتی که درباره اصل حج صورت گرفته است، تصریح کرد: سالی 6 میلیون نفر به کشورهای خارجی سفر می کنند؛ شبهه افکنان و مخالفان سفر حج، از این سفرها که بسیاری از آنها ضرورتی نیز ندارد، انتقاد نمی‌کنند و نمی‌گویند به جای برخی از این سفرها به فقرا کمک کنیم اما اینکه سالی 80 هزار نفر برای ادای وظیفه واجب به حج می‌روند را جفا در حق محرومان جامعه می‌دانند و فریاد وامحرومان سر می‌دهند! آنها این نکته که حج امری واجب است را بر زبان نمی‌آورند و از تاثیرات مختلف حضور حجاج ایرانی در جهان اسلام حرفی نمی‌زنند.

حجت‌الاسلام نواب اظهار داشت: شبهه‌افکنی و استدلال این افراد آن قدر سطحی و غیرمنطقی است که هر انسان خردمندی متوجه خواهد شد که هدف ضربه زدن به اصل حج است و فقرا و مستمندان بهانه است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سؤال که حجاج قبل از این سفر معنوی چه اقداماتی برای تقویت معنویت در خود داشته باشند، گفت: مسئله روحی و معنوی هر فردی در اختیار خود اوست، برخی حجاج در این زمینه اهل مطالعه و تحقیق هستند و قبل از سفر حج، اطلاعات خوبی از مناسک حج کسب می‌کنند.

حجت‌الاسلام نواب افزود: البته با هر سطح سواد و علمی همه افراد می‌توانند قبل از این سفر معنوی اگر مشکلاتی با دیگران دارند آن را حل کنند، سعی کنند بدون هرگونه ناخالصی پای به این سفر معنوی بگذارند و بدانند که با حضور در سرزمین وحی به نوعی انسان دوباره متولد می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به حدیثی از امام سجاد(ع) خطاب به شبلی گفت: ایشان برای شبلی، مناسک حج، اسرار، باطن و حقیقت عملی آن مناسک را توضیح می‌دهند و از شبلی سؤال می‌کنند آیا در هنگام انجام این اعمال به حقیقت آن هم توجه کرده‌ای؟ پاسخ این صحابه به همه سؤال‌های حضرت سجاد(ع) منفی است؛ اما نکته ارزشمند این حدیث این است است که شبلی پس از آموختن اسرار حج، سال بعد با بصیرت و آگاهی، سفر حج را آن چنان که شایسته یک مسلمان پیرو ائمه (ع) است، دوباره انجام می‌دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
    21 1
    متاسفانه این منطق سلبریتیهای جاهلی است که با فریب مردم بدتر از خودشان را زمامدار امور کشور کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس