کد خبر 861264
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
خرید و فروش آزاد فیش حج

سازمان حج و زیارت برای کنترل دلالی خرید و فروش فیش حج تمتع، خودش متولی این موضوع شده است.

به گزارش مشرق، با برقراری حج تمتع از سال گذشته یکبار دیگر بازار دلالان فیش حج داغ شده و رونق گرفته است. هر چند حمید محمدی،‌ رئیس سازمان حج و زیارت معتقد است آزاد شدن واگذاری فیش حج میان مردم عادی می‌تواند بازار دلالان را کساد کند!

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت اعزام های حج ۹۷

با وجود این، کار دفاتری که تخصصشان خرید و فروش فیش حج است،‌حسابی سکه است و خیلی‌ از آنها بساطشان را از تراکت‌های کاغذی که اغلب در اطراف میدان انقلاب توزیع می‌شد،‌گسترش داده‌اند و حالا در فضای مجازی هم سایت‌های تخصصی خرید و فروش و نقل و انتقال فیش حج تمتع راه انداخته‌اند. با تمام اینها و با الزام به حضور در دفاتر رسمی این سازمان برای نقل و انتقال فیش حج جلوی بخشی از سوء‌استفاده‌ها را گرفته است. یک میلیون و ۳۵۰ هزار چشم انتظار در صف اعزام به حج و میلیون‌ها مشتاقی که در این صف قرار نگرفته‌اند،اما حاضرند برای حاجی شدن بدون نوبت پولش را بدهند و این یعنی بازار برای دلالی و به جیب زدن پول.

بگذریم از اینکه گاهی وقت‌ها در این میان کلاهبرداری‌هایی هم اتفاق می‌افتاد. حالا اما سازمان حج و زیارت برای کنترل این ماجرا دست به تدبیر متفاوتی زده است. حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید:‌با توجه به اینکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در نوبت اعزام به حج هستند و اعزام آنها ۱۵ تا ۱۶ سال به طول می‌انجامد، به همین دلیل با توجه به طولانی شدن اعزام، بسیاری از متقاضیان برای واگذاری مراجعه می‌کنند و برای راحتی کار آنها و اینکه دست واسطه‌ها را از میان برداریم و دلالان نتوانند سر مردم را کلاه بگذارند، خرید و فروش فیش در حال حاضر به صورت منطقی و از طریق خود سازمان حج انجام می‌شود.


در بازار فیش حج


به سراغ دلال‌ها که بروید، درمی‌یابید همچنان بازارشان سکه است و در سایت‌های خرید و فروش فیش حج فیش‌ها از ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌رسد؛ هر چند بسیاری از آگهی‌ها هم توافقی اعلام شده تا قدرت چانه‌زنی را بالاتر ببرد. همه اینها نشان می‌دهد اگرچه سازمان حج و زیارت قصد دارد با آزاد کردن حق واگذاری فیش حج به غیر، بازار سیاه خرید و فروش آن را متوقف کند، اما ناخواسته باعث شده است مردم هم وارد کار تجارت شوند و برای کاسبی با فیش‌های حج‌شان، قیمت‌های کلان پیشنهاد کنند.


برای کساد بازار دلالی


حمید محمدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره دلال‌ها می‌گوید: «از گذشته تاکنون سازمان حج بارها به مراجع قانونی در این باره شکایت کرده است و آزاد کردن نقل و انتقال فیش حج برای مردم عادی هم یکی از راهکارهایی بود که برای کساد کردن این بازار پیش‌بینی کردیم.» به گفته رئیس سازمان حج و زیارت فرآیند نقل و انتقال فیش حج برای پیشگیری از ورود دلال‌ها به بازار، شرط و شروطی دارد؛ برای مثال فروشنده و خریدار هر دو ملزم هستند در یکی از ۲هزار و۵۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور حاضر شوند تا نقل و انتقال انجام شود و کسی نمی‌تواند به شیوه دلال‌ها، ‌با در دست داشتن یک وکالتنامه، ‌واگذاری را به سرانجام برساند. علاوه بر این هر فرد فقط یک بار حق نقل و انتقال فیش را دارد. با وجود همه این تدابیر اما دلال‌های فیش حج، راه‌های دور زدن قانون را بلدند و می‌دانند هر کدام از این موانع را چگونه رد کنند. به همین خاطر هم هست که همچنان تراکت‌های خرید و فروش حج بر در و دیوار خودنمایی می‌کند و خرید و فروش در فضای مجازی هم به آن اضافه شده است.


راهکاری دیگر


با وجود این، رئیس سازمان حج و زیارت راهکارهای دیگری را هم برای حل این مشکل در نظر دارد. آنطور که محمدی می‌گوید سازمان حج و زیارت قصد دارد در آینده، بستر مناسبی برای خرید و فروش بی‌واسطه فیش حج برای مردم فراهم کند.‌این بستر به گفته محمدی شاید در قالب سایتی زیر نظر سازمان حج و زیارت باشد. در برابر ورود سازمان حج و زیارت به خرید و فروش فیش حج این سؤال پیش می‌آید که آیا این سازمان می‌تواند نرخی مشخص برای خرید و فروش فیش حج تعیین کند تا مردم عادی دلال‌های خرد نشوند و بازار سیاه دلالی بار دیگر شکل نگیرد؟


رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «این یک مقوله پیچیده حقوقی است و باید اول به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا سازمان حج و زیارت می‌تواند نقل و انتقال فیش حج را حق قانونی خودش بداند یا نقل و انتقال فیش حق دارنده آن است؟ این موضوع باید طی بررسی‌های حقوقی مشخص شود، اما به هر حال مطمئنم با ایجاد سایت و نظارت دقیق، بازار دلالی از رونق می‌افتد.»

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس