کد خبر 861276
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳
خبر ویژه

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس که در تصویب شتابزده برجام نقش داشت، می‌گوید نباید فرآیند پیچیده تصویب برجام را ساده‌سازی کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

بهروز نعمتی، نماینده‌ای که چشمک زدن او به عراقچی در کمیسیون ویژه بررسی برجام بحث‌برانگیز شد، در روزنامه ایران می‌نویسد: «امروز که آمریکا از برجام خارج شده، باز هم برخی به مجلس خرده می‌گیرند که چرا در یک فرآیند ۲۰ دقیقه‌ای برجام را تصویب کرده است. گویندگان این سخن متاسفانه این واقعیت را نادیده می‌گیرند که بررسی برجام از سوی مجلس، نه حتی پس از توافق ایران و ۵+۱ بر این سند، بلکه از زمان آغاز مذاکرات صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

تاثیر تحریم‌های آمریکا بر صادرات نفت ایران چقدر است؟


پس از آغاز مذاکرات ایران با ۵+۱ کمیسیون ویژه برجام در مجلس با حضور اعضای دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت تشکیل شد. از قضا اعضای فراکسیون اصولگرایان در هیئت رئیسه کمیسیون ویژه برجام دست بالا را داشتند. دکتر زاکانی، رئیس وقت فراکسیون اصولگرایان، رئیس این کمیسیون و هیئت رئیسه این کمیسیون نیز همه اعضای فراکسیون اصولگرایان بودند.

به این ترتیب، همزمان با مذاکرات و بعدها پس از توافق، جلسات متعددی در کمیسیون ویژه برجام تشکیل شد و موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. از قضا هیئت رئیسه این کمیسیون به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا بیشتر منتقدان به ویژه دکتر جلیلی و گروه ایشان فرصت کردند مخالفت‌های خود را بیان کنند که این سخنان به طور گسترده از سوی صدا و سیما پوشش داده شد. این یکجانبه‌گرایی تا جایی پیش رفت که چهره‌هایی چون ما که بر اساس آیین‌نامه می‌توانستیم در کمیسیون حاضر شده و بدون حق رای اظهار نظر کنیم، اما رئیس فراکسیون مانع اظهار نظر ما می‌شد.


پس از بحث‌های مبسوط مجلس درباره برجام، ماده واحده برجام که مشتمل بر ۹ بند بود، در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مطرح شد. در اینجا نیز نمایندگانی از دو فراکسیون حضور یافتند و درباره کلمه به کلمه این ماده واحده و ۹ بند آن، بحث و توافق کردند.


وی می‌افزاید: بنابراین، آنچه به عنوان طرح مربوط به برجام در مجلس مطرح و تصویب شد، یک اقدام ۲۰ دقیقه‌ای نبود، بلکه هفته‌ها و شاید ماه‌ها درباره آن بحث، تبادل نظر و در نهایت در شورای عالی امنیت ملی، با حضور اعضای دو فراکسیون مجلس درباره آن توافق شد و با توجه به طی شدن چنین فرآیندی بود که در مجلس هم رای‌گیری انجام شد. اکنون واقعا مشخص نیست که منتقدان از بیان تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام، چه هدفی را دنبال می‌کنند و چرا فرآیندهای طولانی‌ مدت و بحث‌های دامنه‌داری که خود یا دوستان آنان در آن حضور داشتند را نادیده می‌گیرند؟


درباره این سخنان بهروز نعمتی باید پرسید آیا کمیسیون ویژه برای بررسی و عیب‌یابی و چاره‌جویی قبل از خسارت بود یا صرفا کاری فرمالیته و تشریفاتی تلقی می‌شد؛ چنان که دولت و وکیل‌الدوله‌ها مایل بودند؟


اگر کمیسیون باید جدی شمرده می‌شد- که حق هم همین بود- پس از ۴۰ روز بررسی کارشناسی با حضور موافقان و صاحب‌نظران منتقد- به این نتیجه رسید که برجام، روزنه‌ها و رخنه‌ها و خسارت‌های بزرگ را به همراه دارد و باید اصلاح شود. چرا با فشار دولت، منطق کارشناسی و جمع‌بندی شده کمیسیون ویژه که حاوی شرایط و مفاد جامع بود، به حاشیه افتاد و تصویب برجام با چشمک‌بازی و هوچی‌گری و اینکه «منتقدان مزدور و کاسب و بی‌سواد و بی‌شناسنامه و بی‌سوادند»، برگزار شد؟ چرا در همان صحن علنی نگذاشتند منتقدان حرف بزنند و پس از آن رای‌گیری شود؟ آیا امثال آقای نعمتی برای خرید یک جفت کفش یا یک دست کت و شلوار، حداقل ۲ ساعت وقت نمی‌گذارند که سروته تعهدات ۱۵ ساله و یکطرفه (با امتیازات نقد و وعده‌های نسیه را در کمتر از ۲۰ دقیقه هم آوردند؟


ثانیا ۹ شرط مصوب مجلس چرا در طول ۲۸ ماه گذشته که برجام پیاپی نقض می‌شده، چرا به اجرا درآمده است؟ آیا قانون برای اجرا نکردن است یا اینکه وکیل‌الدوله‌ها بنا ندارند کاری بکنند؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس