کد خبر 860986
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
لاوروف - کیم جونگ اون (روسیه کره شمالی)

دیدار وزیر خارجه روسیه با رهبر کره شمالی در آستانه نشست رهبران کره و آمریکا، گویای تلاش مسکو برای داشتن نقش بیشتر در روند اوضاع بوده و نشان می‌دهد که روسیه قصد ندارد.

به گزارش مشرق، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه نخستین مقام بلندپایه روس بود که با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی دیدار کرد. رهبر کره شمالی و وزیر خارجه روسیه در مورد برگزاری نشست سران دو کشور در سال جاری به توافق رسیدند. لاوروف در آستانه برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی در تاریخ 112 ژوئن (22 خرداد)، از دو طرف خواست تا مسئولیت اتفاقات رخ داده را بپذیرند. وی همچنین به واشنگتن توصیه کرد که نمیتوان از کره شمالی انتظار«همه چیز و بلافاصله» را داشت.

جالب توجه است که "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته گفت از دیدار لاوروف با رهبر کره شمالی خوش نیامده و از اهداف آن خبر ندارد. وی در مورد مثبت یا منفی بودن نتیجه چنین دیداری تردید دارد.

لاوروف، نخستین مقام روس که با رهبر کره شمالی دیدار کرد

روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو در این این دیدار نوشت: این نخستین بار از زمان به قدرت رسیدن "کیم جونگ اون" در سال 2011 بود که سرگئی لاوروف به پیونگ یانگ سفر میکرد. رهبر کره شمالی معمولا با وزرای کشورهای دیگر ملاقات ندارد، ولی در مورد وزیر خارجه روسیه استثناء قائل شد و به همین دلیل این دیدار را می‌توان اقدامی سمبولیک برای نشان دادن روابط خاص با روسیه نامید. مذاکرات در جوی دوستانه و مفید انجام گرفت.

بیشتر بخوانید:

تکاپوی عربستان برای جلوگیری از دستیابی قطر به سامانه اس - ۴۰۰

سرگئی لاوروف با «اون» ملاقات کرد

"دمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که لاوروف از "کیم جونگ اون" دعوت نموده تا به مسکو سفر کند. به گفته وی، دو طرف موافقت کرده‌اند که رهبران دو کشور در سال 2018 با یکدیگر ملاقات کنند. لازم به ذکر است که در سال جاری دو کشور هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند.

انتظار «همه چیز و بلافاصله» آمریکا از کره شمالی اشتباه است

وزیر خارجه روسیه پیش از این دیدار با همتای کره‌ای خود ملاقات نمود و در پایان این مذاکرات اعلام کرد که متاسفانه همکاری‌های دو کشور به دلیل تحریم های شورای امنیت محدود شده است. به گفته وی تا زمانی که تحریم‌ها پابرجاست حل و فصل مشکلات در شبه جزیره کره غیرممکن خواهد بود. لاوروف یادآور شد که رهبران روسیه و کره شمالی در این خصوص با یکدیگر هم عقیده هستند که لازم است از درخواست‌های غیرمنطقی و فوری اجتناب شود. واشنگتن از کره شمالی انتظار «همه چیز و بلافاصله» را دارد، در حالی که حرکت به سمت حل و فصل مناقشه در شبه جزیره کره تنها بصورت مرحله به مرحله و با دادن امتیاز در مقابل امتیاز امکان پذیر خواهد بود.

روسیه در حل و فصل کره شمالی برای خود جایگاهی باز کرد

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» نیز در تحلیلی در این باره نوشت: مسکو مخالف اعمال فشار و تهدید مقامات پیونگ‌یانگ از سوی آمریکاست و معتقد است حل مشکل هسته‌ای کره شمالی بدون لغو تحریم‌ها میسر نخواهد بود.

در حالیکه روز پنج شنبه وزیرخارجه روسیه به پیونگ یانگ سفر کرده بود، "مایک پامپئو"، وزیر امور خارجه آمریکا نیز با "کیم یونگ چول" معاون حزب کارگران و مشاور دست راست رهبر کره شمالی به منظور فراهم سازی مقدمات نشست سران دو کشور گفت‌وگو کرد. البته واشنگتن خواستار کنار گذاشتن بدون قید و شرط کلیه آزمایشات موشکی و هسته‌ای کره شمالی است، چیزی این کشور هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.

این در شرایطی است که واشنگتن از طریق نمایش قدرت نظامی خویش بر پیونگ یانگ اعمال فشار می کند. آمریکا به تازگی جنگنده های جدید «اف-22» به ژاپن تحویل داده است. علاوه بر این گروه کشتی‌های جنگی آمریکا به ریاست ناو هواپیمابر اتمی «رونالد ریگان» وارد پایگاه دریایی آمریکا در ژاپن شده است. بدین ترتیب کره شمالی در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است. البته روسیه و چین با برخورد تهدید آمیز علیه این کشور مخالفند و سرگئی لاوروف نیز در جریان سفر خود به پیونگ یانگ بر این مسئله تاکید کرد.

به نوشته این روزنامه، سفر لاوروف به کره شمالی ثابت کرد مسکو به توسعه روابط خویش با پیونگ یانگ ادامه می دهند و قصد دارد نقش بیشتری در حل و فصل مشکلات شبه جزیره کره و کمک به برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره شمالی بازی کنند. روسیه به صلح و ثبات در منطقه علاقه‌مند است و در حال حاضر اوضاع به طور منطقی در حال پیشرفت بوده و بعد از عبور از مرحله خطرناکی که در اواخر سال گذشته در آستانه جنگ قرار داشت، اکنون مرحله کاهش تنش آغاز شده است. مسکو معتقد است که در شرایط کنونی مذاکرات مستقیم بین پیونگ یانگ با سئول و واشنگتن کاملا ضروری است و این مذاکرات در حال شکل گیری است. بعد از آن سایر کشورهای منطقه، از جمله روسیه، می توانند به روند حل و فصل اوضاع بپیوندند.

مسئله این است که آیا این مذاکرات به انعقاد پیمان صلح و پایان مناقشه منجر خواهد شد یا خیر؟ روسیه و چین همواره به نوعی در حل و فصل مناقشه در کره ای در شبه جزیره کره درگیر بوده اند. البته نقشه چین در این منطقه پررنگ‌تر است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد که در دکترین سیاست خارجی روسیه نیز شرق دور اهمیت کمتری نسبت به منطقه خاورمیانه و حوزه نفوذ جامعه کشورهای مشترک المنافع دارد.

مسکو در مورد حل مشکل کره شمالی از آمریکا پیشی گرفت

روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» نیز در مطلبی نوشته است: سرگئی  لاوروف در سفر به پیونگ یانگ نه تنها با همتای کره‌ای خود، بلکه با رهبر این کشور نیز ملاقات و گفت‌وگو کرد.

در واقع روند دشوار و کند فراهم سازی مقدمات نشست رهبران آمریکا و کره شمالی مانع از آن نشد که مسکو خود را از روند حل و فصل مسائل پیرامون این کشور کنار بکشد. فعال سازی مذاکرات بین مسکو و پیونگ یانگ تنها دو هفته قبل از برگزاری نشست سران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور، گویای آن است که روسیه قصد ندارد میدان را به نفع طرف آمریکایی ترک کند. به همین دلیل نیز از رهبر کره شمالی دعوت کرده تا به این کشور سفر کند.

تلاش روسیه برای توسعه روابط با کره شمالی در حالی است که دونالد ترامپ ظاهرا تصمیم قطعی خود برای دیدار با "کیم جونگ اون" را گرفته است. به عقیده کارشناسان، وی نیازمند آن است تا قبل از پاییز سال جاری و برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، به نتیجه مثبتی در زمینه حل و فصل مشکل هسته‌ای کره شمالی دست یافته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس