اردشیر زاهدی

«اردشیر زاهدی»، داماد شاه مخلوع پهلوی و آخرین نماینده رژیم ستمشاهی در آمریکا، در یک یادداشت به شدت از مواضع وزیر خارجه آمریکا و «12 خواسته» او در قبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه رژیم طاغوت و آخرین سفیر این رژیم در آمریکا نامه‌ای به نیویورک تایمز نوشته و به استراتژی دولت دونالد ترامپ و «۱۲ خواسته وزیر خارجه آمریکا از ایران» پرداخته است.

وی در این نامه که عنوان آن «گربه‌هایی که در آرزوی گرفتن موش می‌مانند» است، می‌نویسد: اظهارات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا درباره ایران هم سردرگم‌کننده بودند و هم ناراحت کننده. او به عنوان رئیس دستگاه سیاست خارجی یک قدرت بزرگ و همچنین مدیر سابق سیا، بهتر است که درباره ایران، مردم و تاریخش اطلاعات بهتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

۱۲غلط زیادی پمپئو دست خالی و زبانِ دراز آمریکا

پامپئو و ترامپ از کدام مردم ایران سخن می‌گویند؟

وی در ادامه نامه افزوده است: قلدری به ندرت توفیق می‌یابد و هرگز در قبال ملت ایران موفق نبوده است. کشور من در طول هزاران سال تاریخ خودش، هرگز در برابر خارجی‌ها سرخم نکرده یا تعظیم نکرده است و همیشه در عین تنوع در داخل متحد باقی مانده است. مردم نجیب و شریف ایران فارغ از اینکه چه نظری شاید درباره حکومت کنونی‌شان داشته باشند، در معرض تهدیدات خارجی همیشه در کنار هم باقی می‌مانند و به دفاع از وطن خوشان کمک می‌کنند. تاریخ به سرعت به متجاوزان خارجی این درس را داده است که افکار پوچ و خیال خام  درباره شکستن و خرد کردن ایران را رها کنند. گربه‌ها در آرزوی گرفتن موش خواهند ماند. هیچ کس قادر نخواهد بود ایران را در هم بشکند و خرد کند.

آخرین سفیر رژیم پهلوی در نامه خود به روزنامه نیویورک‌تایمز اضافه کرد: ایران، با سرزمینی به وسعت ۶۳۶۰۰۰ مایل مربع و جمعیت ۸۲ میلیونی، عراق نیست. ایران قادر به مقاومت در برابر یک حمله نظامی خارجی خواهد بود. ما باید نمونه عراق را به خاطر داشته باشیم. جنگ در این کشور بر اساس اسناد ساختگی و دروغ‌ها شکل گرفت. این حمله نه مجوز اخلاقی با خود داشت و نه مجوز قانونی. پیامد آن، کشت و کشتار گسترده و ویرانگری بود. صدها هزار بیگناه کشته و میلیون‌ها نفر هم زندگی و آینده‌شان به طور کامل نابود شد. از منظر اقتصادی هم، طبق گفته رئیس‌جمهور آمریکا، هفت تریلیون دلار به هدر رفت. آیا مغز متفکرهای وزارت خارجه و سیای آمریکا تا این قدر درباره تاریخ جاهل و بی توجه است؟

زاهدی ادامه داد: ایران به خاطر دخالت در سوریه تقبیح می‌شود اما چیزی که به آن اشاره نمی‌شود آن است که ایران در سوریه با دعوت یک دولت قانونی، مشروع و مستقل حضور دارد. حضور ارتش‌های مخفی و محرمانه آمریکا و دیگر کشورهای غربی در سوریه است که نقض قوانین و حقوق بین‌المللی است.

وی به موضوع یمن هم پرداخته و نوشته است: تداوم خونریزی، خشونت و دیگر جنایت‌ها علیه مردم یمن نه فقط جنایت جنگی بلکه حمله به انسانیت است. آیا ما هرگز می‌توانیم این وحشیگری را ببخشیم یا فراموش کنیم؟ ۲۳ می و ۲۴ می گزارشی در شبکه جهانی بی‌بی‌سی پخش شد که گزارشی تکان دهنده بود. در این گزارش یک مراسم عروسی را نشان داد که در آن زنان، مردان و کودکان خردسال در حال پایکوبی برای عزیزشان بودند. قرار بود که این مراسم، یک از خوشترین روزهای زندگی‌شان باشد. در یک آن، حمله هوایی سعودی به روستا انجام شد و ۲۲ نفر را کشت. جشن تبدیل به عزا شد. ما چطور می‌توانیم جنایت علیه کودکان بی‌گناه و قحطی و ویرانگری یک کشور را توجیه کنیم؟ چه جنون و دیوانگی مسئول این واقعه تاسف برانگیز است؟ آیا این عدالت قرن بیست و یکمی است؟

فرزند فضل‌الله زاهدی ادعا کرده است: ایران و آمریکا ۱۶۰ سال قبل به هم معرفی و آشنا شدند و می‌توانند دوباره با هم دوست شوند. نام بردن از شخصیت‌های دارای افکار متعالی آمریکایی از قبیل هاوارد بسکرویل، مورگان شوستر، آرتور میلسپو، آرتور آپهم پوپ و ریچارد فرای هنوز هم احساسات گرم ایرانی را به دنبال دارد.

وی در خصوص برجام نیز گفته است که حتی اگر یکی از طرف‌های امضاکننده توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از آن خارج شود، این همچنان یک سند معتبر و لازم الاجرا است. من دعا می‌کنم که منطق و عقلانیت و بلوغ دیپلماتیک غالب شود.

آخرین سفیر رژیم ستمشاهی در واشنگتن در پایان نامه خود نوشت: وضعیت اجتماعی در ایران بدون تردید رو به تکامل پیش خواهد رفت. من به جوانان ایران که شخصیت، هوشمندی و کفایت آنها آینده کشور را خواهد ساخت، امید و اعتماد زیادی دارم. من خوشحالم و امیدوارم وقتی که به چهار گوشه جهان نگاه بیاندازیم، اغلب کارشناسان در مناطق مختلف واقعیت را روشن‌تر و شفاف‌تر ببینند و علنا از شان و حقوق برادران و خوهران نجیب و با شرف من دفاع کنند. من به نظرات آنها احترام گذاشته و از آنها قدردانی می‌کنم».

اردشیر زاهدی که 90 سال سن دارد و اکنون در سوئیس زندگی می‌کند در دوران نخست‌وزیری امیرعباس هویدا برای مدت حدودا سه سال وزیر خارجه رژیم پهلوی هم بوده است. وی از مخالفین خارج‌نشین انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود اما بعضا انتقاداتی نیز به مواضع غرب علیه ایران به‌خصوص در حوزه برنامه هسته‌ای وارد می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    وضعیت وادادگی دولت تدبیر و امید بحدی است که افرادی نظیر اکبر اعتماد و اردشیر زاهدی دارند شجاعانه تر از دیپلماتهای این دولت از منافع ایران دفاع می کنند! خاک بر سر اصلاح طلبان که از پهلوی ها هم پست تر هستند.
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
      4 0
      خاک بر سرشان که چنین ذلیلانی مسند گفتگو با گرگهای دنیا را بر عهده دارند
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
      11 0
      هنوز هم تعصب و غیرت ایرانی در رگ ها (حتی مخالفان نظام)می جوشد ولی هیچ بخاری از دولت و سیاستمداران و دیپلماتهای روحانی بلند نمی شود!
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    فریدون چه گندی زدی که داد ضد انقلاب هم در آوردی!!
  • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    134 5
    احسنت!. دمت گرم جناب زاهدی!. خوشا به غیرت و معرفتت نسبت به کشور و هموطنانت. درد و بلات بخوره تو کاسه سرِ برخی از این وطن فروشانی که برای خوشایند یانکی ها چه حرفا که نمیزنن و چه کارهایی که نمیکنن!!!
  • قریشی IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    75 21
    عجیبه در بین دارودسته طاغوتیان و اپوزیسیون و کسان نزدیک ربع پهلوی هستند یه نفر پیدا شد که یه جو شعور داشته باشه
  • فریدجابری IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    89 1
    آفرین به غیرت این فرد
  • سعید IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    99 0
    مواضع ایشان در دفاع از کشور عزیزمون قابل احترام و تقدیر است
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    52 12
    در چنین مواقعی ضد انقلاب کورن
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      1 0
      اونها برن بمیرن عددی هم نیستن حتی تظاهراتی هم علیه ج.ا نمیتونن راه بندازن دقت کرده باشید همیشه میرن از تجمعات مردم سو استفاده میکنن و مردم رو احساسی میکنن که علیه نظام شعار بدن
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    97 2
    به خدا قسم این مرد هزار بار شرف دارد نسبت به این سازشکاران و خیانتکاران بی وطن
  • CA ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    65 0
    گربه‌ها در آرزوی گرفتن موش خواهند ماند. جالبه همون تعبیر رهبر در مورد کارتون تام وجری!
  • شهیدزنده IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    69 2
    سلام بر انسانیت و آزادگی... جناب زاهدی من یکی از جانبازان ایرانم... شاید از لحاظ فکری و عقاید...فاصله عمیقی با شما داشته باشم ولی امروز که هجمه همه جانبه دشمنان ایران کشورمان را نشانه گرفته از حمایتتان نسبت به کشور میهن و ایران سپاسگزارم... پاینده باد قرآن و زنده باد اسلام و ایران
  • NL ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    68 6
    کاش دوتا مرد مثل این تو اصلاح طلبا پیدا میشد. بابا غیرتتون کو. لامصب ما بحرین و امارات که نیستیم ما اولین تمدن جهانیم
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
    71 1
    هر کس وطن دوست باشد می تواند قابل احترام نیز باشد
  • احمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    وطن عزیز است فرق نمیکنند چه کسی سر کارست مهم وطن پرستی که ایشان از وطن پرستان است
  • ناماور AE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    افرین بر غیرت شما
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    دمت گرم آقای زاهدی
  • مهدی IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    هرکه خون ایرانی تو رگهاشه واز تخم ترکه های معول وتاتار واجنبی هانیست باید درمکان وموقعیتی هست از کیان ایران وایرانی حمایت کند
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    حرف حق جواب نداره
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    حضرت محمد فرمودند حب وطن نشانه ایمان است این حدیث را در بخش پروازهای خارجی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان دیدم. بنابراین از ایشون بدلیل حمایت شجاعانشان به ایران و وطنم سپاسگزارم.احسنت به غیرتت خوبه ادم هر دیدگاه و ضدیتی با هر حاکمی دارد لااقل انصاف و ازادگی هم در وجود باشد.
  • DE ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    این آقای زاهدی یه جا گفته که رضا ربع پهلوی از عربستان پول میگیره .
    • جانباز جنگ تحمیلی FR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      1 0
      علیرضا نوری زاده و برخی اصلاح طلب ها از عربستان پول گرفته بودند
    • جانباز جنگ تحمیلی FR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
      1 0
      علیرضا نوری زاده و برخی اصلاح طلب ها از عربستان پول گرفته بودند
  • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    دولتمردان کنونی و اصلاح طلبان دارن کشور رو به سوی عقب ماندگی و فقر و وابستگی پیش میبرند وفقط بفکر منافع 4درصدی هاهستند. همه کشورها خودشان را به سوی پیشرفت سوق میدهند ولی دولتمردان ما با التماس پیشرفتهایمان و عزتمان را تقدیم بیگانگان میکنند
  • حجت اله RU ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    5 0
    خیلی تصادفی در یوتیوب ویدیوی مصاحبه اردشیر زاهدی را در خصوص دفاع از ایران و حتی تایید زحمات جمهوری اسلامی در مسئله هسته ایی دیدم .برام خیلی جالب بود که ایشون به نکات مهمی درباره اینکه در زمان قبل انقلاب خود آمریکا و فرانسه و انگلیس و آلمان برای داشتن و ایجاد انرژی هسته ایی به ایران فشار می آوردند و از هم سبقت می گرفتند ولی حالا ما را متهم میکنند که بدنبال بمب اتمی هستیم .کاش این فیلم را صدا و سیما در قسمتهای قابل پخش آن برای مردم نمایش دهد
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    وطن پرست
  • AU ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    0 8
    به آخر پیری که میرسند یاد خدا و آخرت می افتند!
  • مسلم IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    ببینید اوج وادادگی این اصلاح طلب ها رو...
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    9 0
    آفرین به این مواضع هوشیار انه و میهن پرستی
  • طاهری IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    3 1
    این اقا حتی اگه به خاطر ریاکاری هم حرف زده باشه حرفهای خیلی خوب ودرستی زده حالا اگه ایران بود درجا اعدامش میکردن
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    4 0
    ایران ضعیف را رها نمی کنند
  • علیرضا IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    واقعا قدیمی ها حرف حساب می زدند که : دشمن دانا به از نادان دوست از این آقا تشکر می کنیم که به عنوان یک ایرانی با اصالت حرفهایی را عنوان کردند که خوشایند هر ایرانی غیرتمند و آزاده است . درود به شرف همه کساییکه همیشه و همه جا از حق دفاع می کنند .
  • یزدان باغجری IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    6 0
    درود و آفرین بر اردشیر خان میدانیم اگر ایران خوار شود همه ایرانی ها داخل وخارج خوار میشوند گر ایران نباشد تن من مباد
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    12 0
    ایرانی با غیرت وشرف همیشه وهمه جا در هر موقعیتی که باشد بزرگ فکر می کند ویک وطن پرست واقعی است
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
    8 0
    امام حسین (ع) فرمودند اگر دین ندارین لااقل آزاده باشید. گذشته از سوابق آقای زاهدی وطن پرستی ایشان قابل تقدیراست ایکاش عده ای از سرسپردگان به اجنبی از ایشان وطن پرستی را یاد بگیرند ؛ زنده باد ایران و ایرانیان با غیرت؛
  • جانباز جنگ تحمیلی FR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
    2 0
    درود بر اردشیر زاهدی زنده باد وطن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس