پرچم نمایه امریکا و اروپا

برخی رسانه‌های غربی در آستانه پایان مهلت معافیت کشورهای اروپایی از تعرفه‌های گمرکی فولاد و آلومینیوم آمریکا، از تصمیمات واشنگتن برای عملی کردن این تهدیدها بعد از پایان مهلت مقرر معافیت خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل"، آمریکا می خواهد به زودی تهدیدات تعرفه‌ای خود علیه محصولات فولاد و آلومینیوم اروپا را محقق کند و تعرفه های گمرکی را روی این محصولات اروپا اعمال کند.

به گزارش رویترز، یک روز قبل از پایان مهلت معافیت محصولات فولاد و آلومینیوم اروپا از تعرفه‌های گمرکی آمریکا و توافق بر سر مناقشات تجاری ( اول ماه ژوئن) دو تن از افراد آگاه این خبر را اعلام کردند. با این حال به گفته آن ها این نقطه زمانی ممکن است تمدید شود.

بیشتر بخوانید:

افشای شکست بزرگ نیروی دریایی آمریکا در مقابله با قایق‌های تندرو سپاه

وال استریت ژورنال نیز با استناد به یک شخص آگاه به این موضوع در مطلبی نوشت: دولت آمریکا البته می تواند هنوز تصمیمات خود را تغییر دهد بخصوص اگر طرفین در آخرین دقایق موفق شوند در مناقشات تجاری به توافقی دست یابند. البته یک گفتگو بین "سسیلیا مالمستروم"، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا و "ویلبر راس"، همتای آمریکایی وی در واشنگتن امیدوار کننده نبوده است. اگر وضعیت این گونه پیش رود و تعرفه های گمرکی تصویب شود اقتصادهای ملی درباره شروع یک جنگ تجاری هشدار داده اند.

کمیسیون اروپایی هم اقدامات متقابل را مد نظر قرار داده است و لیست برخی محصولات آمریکایی را که قرار است برای آن ها تعرفه های گمرکی در نظر بگیرد را تهیه کرده است. "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در کنار تعرفه های گمرکی روی فولاد و آلومینیوم اخیرا همچنین قراردادن تعرفه های گمرکی روی اتومبیل های خارجی را هم در دستور کار قرار داده است.

ترامپ در اواخر ماه مارس تعرفه های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم وارداتی را اجرایی کرد و دلیل این اقدام خود را حمایت از امنیت ملی عنوان کرد. البته برخی کشورها تا تاریخ مشخصی از این تعرفه های گمرکی معاف شدند که این کشورها در کنار اعضای اتحادیه اروپا همچنین کشورهای کانادا و مکزیک بودند. دونالد ترامپ قواعد استثنائی دائمی برای این کشورها را منوط به دستیابی به توافقاتی در این زمینه دانسته است. انتظار می رود که از فردا اول ماه ژوئن که مهلت مقرر برای این معافیت ها به پایان می رسد این تعرفه ها برای کشورهای اروپایی هم اعمال شود.

در هفته های گذشته سران بسیاری کشورهای اروپایی تلاش کردند تا ترامپ را از اجرای این گونه تعرفه ها باز دارند. با این حال اخیرا ارزیابی های بدبینانه ای درباره موفقیت برای دستیابی به توافقی در این زمینه به وجود آمده است.

مالمستروم روز سه شنبه در برابر پارلمان اروپا اظهار داشت در حقیقت دیگر معافیت های دائمی از تعرفه های گمرکی آمریکا انتظار نمی رود. یک سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان هم اظهار داشت که برلین انتظار دارد که این تعرفه ها روز جمعه علیه اروپا اعمال شود.

"پیتر آلتمایر"، وزیر اقتصاد آلمان هم در سخنانی در پاریس اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا در واکنش به این تصمیم ترامپ را درخواست کرده و گفت: ما می دانیم که هدف نهایی این است که از جنگ تجاری جلوگیری کنیم. البته برای رسیدن به این هدف این مسئله بسیار مهم است که پیامی روشن و متحد از اروپا ارسال شود.

"امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه هم هشدار داده است که همه طرف ها در صورت وقوع یک جنگ تجاری بازنده خواهند بود.

چندی پیش یک رسانه آلمانی در مطلبی نوشت: در مناقشات تجاری با آمریکا اتحادیه اروپا خود را برای اقدامات متقابل آماده می کند. اروپاییان در سازمان تجارت جهانی لیستی از محصولات آمریکایی را ارائه داده اند که قرار است تعرفه های گمرکی بالا برای آن در نظر گرفته شود.

این گام واکنشی به تعرفه های وارداتی تصویب شده از طرف ایالات متحده روی محصولات فولاد و آلومینیوم است که اتحادیه اروپا به صورت موقت از آن ها معاف شده است. این قواعد استثنائی برای اتحادیه اروپا تا اوایل ماه ژوئن ادامه دارد و اگر آمریکا بار دیگر این معافیت ها را تمدید نکند اتحادیه اروپا هم اقدامات متقابل را در پیش خواهد گرفت.

در لیستی که اروپا به سازمان تجارت جهانی ارائه داده است ده ها مورد از محصولات ایالات متحده قرار دارند که عبارتند از محصولاتی مانند آب پرتقال، ویسکی، برنج، ذرت، تنباکو، کره بادام زمینی، و موتورسیکلت و همچنین برخی محصولات فولادی. روی این محصولات باید تعرفه های گمرکی بالا قرار داده شود.

اتحادیه اروپا آسیب هایی را که از طریق تعرفه های گمرکی بالای آمریکا روی محصولات فولاد و آلومینیوم وارد می شود را بسیار بالا ارزیابی می کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرده است که شرکت های اروپایی به طور دائم از پرداخت تعرفه های گمرکی بالا روی محصولات فولاد و آلومینیوم معاف نخواهند بود. معافیت شرکت های اروپایی از این تعرفه ها که در اول ماه می منقضی شده بود یک بار دیگر تا اوایل ماه ژوئن تمدید شد. اتحادیه اروپا می خواهد به صورت دائمی از این تعرفه های گمرکی معاف شود. البته اتحادیه اروپا نمی خواهد اجازه دهد که آمریکا در این مناقشات از بروکسل اخاذی کند و اعلام کرده تازه زمانی که مناقشات درباره تعرفه های گمرکی برطرف شود مذاکرات درباره موضوعات دیگر می تواند آغاز شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس