کد خبر 860295
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
پارلمان عراق

پارلمان عراق ضرب‌الاجل ۴۸ ساعت برای کمیساریای عالی انتخابات برای آغاز بازشماری ۱۰ درصد از آرا انتخاباتی و لغو نتایج صندوق‌های خارج از کشور تعیین کرد.

به گزارش مشرق، هماهنگ‌کننده مجلس نمایندگان عراق امروز چهارشنبه به کمیساریای عالی انتخابات این کشور 48 ساعت مهلت داد تا به مصوبه مجلس در خصوص انتخابات عمل کند. پارلمان عراق تهدید کرده که تلاش‌ها برای تبدیل این مصوبه به متن پیشنهادی در قانون وتصویب آن در صورت عدم تعامل کمیساریای عالی انتخابات با آن ادامه پیدا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

برنامه ائتلاف «فتح» برای دولت آتی عراق

مجلس نمایندگان عراق در جلسه روز دوشنبه خود باز شماری دستی 10 درصد از آرا انتخابات این کشور و لغو نتایج انتخابات در حوزه‌های خارج از این کشور را خواستار شده بود.

نیازی معمار اوغلو هماهنگ ‌کننده پارلمان عراق تاکید کرد که حد نصاب قانونی برای تشکیل جلسه کامل بود و ما امضاهای کاملی برای حاضرین در جلسه داریم و نزدیک به 195 نفر در این نشست حضور داشتند.

وی هدف از این تصمیم را اصلاح اشتباهات و آسیب زدن به روند دموکراتیک در کشور دانست و تاکید کرد: نامه‌ای را در خصوص تصمیم پارلمان به کمیساریای عالی انتخابات ارسال کرده و طی 48 ساعت آینده منتظر پاسخ به این نامه هستیم. در صورتی که پاسخ به این نامه داده نشود یا از اجرای مفاد نامه ممانعت به عمل آید، پارلمان این موضوع را به صورت قانون تصویب خواهد کرد و در آن صورت کمیساریای عالی انتخابات ملزم به اجرای آن خواهد بود.

ابطال نتایج هزار مرکز انتخاباتی عراق

در همین رابطه کمیساریای عالی انتخابات عراق ساعتی پیش اعلام کرد که نتایج بیش از هزار مرکز انتخاباتی را در داخل و خارج از کشور ابطال کرده است. این کمیساریا تاکید کرد که همچنان شکایت‌ها را دریافت می‌کند و در بررسی هیچ شکایتی به خود تردید راه نمی‌دهد.

اهداف سفر مقتدی صدر به کویت

یک منبع سیاسی عراق اعلام کرد که هدف اصلی سفر مقتدی صدر رئیس جریان صدر به کویت، حفظ مناسبات متوازن میان عراق و تمام طرف‌ها است.

خبرگزاری آناتولی به نقل از این منبع اعلام کرد که این سفر در چارچوب تلاش‌های مختلف برای پر کردن شکاف موجود بین عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود.

این منبع که خواستار عدم افشای نام خود شد، تاکید کرد که صدر به دنبال بهبود مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق دولت آینده است و تلاش دارد توازنی در مناسبات خارجی عراق بین ایران و کشورهای عربی ایجاد کند.

وی افزود که صدر معتقد است که عراق باید مناسبات متوازن با همه کشورها داشته باشد تا آزادی عمل در انتخاب تصمیمات خود بر اساس منافع خویش را در اختیار بگیرد.

مقتدی صدر در پاسخ به دعوت رسمی دولت کویت وارد این کشور شد. وی در جریان دیدار با صباح الاحمد جابر الصباح امیر کویت بر تشکیل دولت ملی برای حفاظت از حقوق تمام ساختارهای جامعه عراق تاکید کرد.

فراکسیون جدید التاسیس اهل تسنن در پارلمان عراق

محاسن حمدون نماینده پارلمان عراق از اتحادیه نیروهای عراقی دیروز تأکید کرد که فراکسیون پارلمانی این حزب هیچ خطوط قرمزی نسبت به هیچ یک از فراکسیون‌های سیاسی دیگر ندارد و زمینه را برای وحدت مواضع و گفتمان خود با دیگر گروه‌های اهل تسنن کشور باز می‌گذارد.

وی گفت حزب جدید التاسیس اتحادیه نیروهای عراقی از فراکسیون الحل و ائتلاف الجماهیر الوطنیة  تشکیل شده و شامل 31 عضو است. به گفته این نماینده پارلمان اتحادیه مذکور تلاش دارد به هسته مهمی برای دفاع از حقوق مردم و تلاش برای تحقق مطالبات مرحله کنونی تبدیل شود.

حمدون افزود گفتگوهایی با سایر فراکسیون‌های اهل تسنن وجود دارد و اتحادیه مذکور به دنبال تفاهم و وحدت مواضع و گفتمان خود با اهل تسنن عراق است.

عصر دیروز در نتیجه ادغام دو فراکسیون پارلمانی با عنوان «الحل» و « الجماهیر الوطنیة» فراکسیون جدیدی با نام اتحادیه نیروهای عراقی متشکل از سی و یک نماینده پارلمان تاسیس شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس